וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת אתה יודע כמה העסק שלך מרוויח? הדרך הנכונה לגלות

ירון לוי, כלכלן בכיר ויועץ עסקי

28.11.2018 / 12:46

כשמנהל הסניף מתקשר ומזכיר לך את המינוס, שלפי מיטב הבנתך לא אמור להיות שם, סימן שחובה לשנות גישה ולהבין לעומק למה זה קורה. ירון לוי, כלכלן בכיר ויועץ עסקי, מסביר איך אפשר לשנות כיוון ומהם הכלים לביצוע החלטות נכונות ומעקב אחר הכסף

טבלאות של הוצאות והכנסות. ShutterStock
כיצד תוכל לתכנן נטילת הלוואה, רכישת מלאי וציוד או יציאה בקמפיין שיווקי – בלי לדעת כמה אתה בעצם מרוויח ועל איזה מוצרים בדיוק?/ShutterStock

בתור בעל עסק אתה בטח יודע מה הרווח הגולמי, התפעולי והנקי שלך, נכון? אתה גם בטח יודע כמה כל מוצר שלך רווחי או לא רווחי, נכון? האמת המפתיעה היא, שמרבית בעלי העסקים ישיבו בשלילה לשאלות האלו. את המצב ניתן וצריך לשנות כך שבתוך זמן קצר מספק לך נתונים ברורים, עמם אפשר להתנהל בצורה נכונה ומושכלת בעולם העסקים.

אז מה אם אני לא יודע?

הרבה בעלי עסקים אינם מבינים כמה הם מרוויחים בדיוק, וסבורים שהעגלה תמשיך לנסוע גם אם לא יודעים באיזו מהירות. ה-"אסטרטגיה" הזאת יכולה לעבוד לזמן מסוים, עד שמגלים שהעגלה כמעט לא מתקדמת, תקועה בבוץ ואפילו נוסעת אחורה. היא עובדת עד שמנהל הסניף מתקשר ומזכיר לך את המינוס, שלפי מיטב הבנתך לא אמור להיות שם. וגם אם העגלה נוסעת בסדר לזמן מסוים, הכיוון שהיא לוקחת הוא יותר בגדר ניחוש כי קשה מאוד לקבל החלטות מושכלות בלי להבין את מצבו הפיננסי של העסק. כיצד תוכל לתכנן נטילת הלוואה, רכישת מלאי וציוד או יציאה בקמפיין שיווקי - בלי לדעת כמה אתה בעצם מרוויח ועל איזה מוצרים בדיוק?

אז למה אני לא יודע?

למצב העניינים הזה יכולות להיות סיבות שונות. הסיבה הראשונה והנפוצה היא שבעלי עסקים יכולים להיות מוכשרים מאוד בתחומם, אך נעדרי הבנה פיננסית מספקת. בעיה נוספת היא שחלק גדול מבעלי העסקים נדרשים למשימות רבות לאורך היום והשבוע, מה שכמעט לא מותיר זמן לניהול כלכלי. למרבה המזל, תמיד יש את הדוחות של רואה החשבון שמראים בדיוק איפה אתה עומד, נכון? אם זה היה נכון, היית יודע בדיוק מה הרווחים שלך ברמה הכללית ועל כל מוצר, אבל העובדות מראות אחרת.

מדוע זה קורה? ראשית, מפני היעדר הבנה פיננסית הולמת והיעדר זמן מובילים לכך שאתה מסתכל רק על השורה התחתונה של דוח רווח והפסד. דרך אגב, גם אם היית קורא בעיון את הדוח עדיין היית מתקשה להסיק מסקנות משמעותיות. לא שמומלץ להתעלם מדוח רווח והפסד של רואה החשבון, אבל חשוב להבין את המגבלות שלו. המגבלה הראשונה היא שלא כל הפרמטרים הפיננסיים מופיעים בו, למשל ההשקעות שבוצעו, החזרי הלוואות, חלוקת דיבידנדים וכיוצא בזאת. יתרה מכך, לעיתים בדוחות של רואה החשבון קיימות השמטות של הכנסה לעומת ניפוח הוצאות. ואם לא די בכך, הדוח מתייחס ממילא לתקופות של חודשים אחורה, כך שאי אפשר להבין ממנו מה קורה עכשיו, בזמן אמת.

כך יוצא שאתה מסתכל על השורה התחתונה, כלומר על רווח נקי אחרי מס, חושב שהעסק פועל ברווח יפה, אבל למעשה חשבון הבנק אינו גדל באותו האופן. לפעמים הוא אפילו מתכווץ. אכן, האמון המוגזם בדוחות של רואה החשבון וההבנה הכלכלית שאינה מספקת, מובילים לבלבול רציני בכל הקשור למצב הפיננסי, מה שגורר החלטות שגויות, פעולות לא נכונות, והרעה של המצב הכספי. במילים פשוטות, מדובר במעגל שלילי שהולך ומתחזק.

זוג צעיר מחשב חישובים פיננסיים. ShutterStock
יועץ עסקי מסוגל לספק את דוח הרווח וההפסד באופן תכוף בהרבה לעומת רואה החשבון, כך שתדעו מה קורה עכשיו ולא מה שקרה פעם/ShutterStock

אפשר לדעת כמה אתה מרוויח

אמנם מדובר בבעיות משמעותיות, אבל הבשורות הטובות הן שהפתרון פשוט יחסית. מה שאתה צריך הוא לפנות לתהליך של ייעוץ עסקי אשר בתחילת התהליך יבנה לך דוחות כלכליים שמוצגים בצורה פשוטה ונגישה, מבהירים לך את המצב הפיננסי העדכני בעסק, ומתייחסים להיבטים שבאמת חשובים להתנהלותו. את הדוחות האלה יכול לבנות עבורך יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית נרחבת. מדובר בסט של דוחות מדויקים המראים לך בדיוק כמה אתה מרוויח, על אילו מוצרים ושירותים אתה מרוויח ובאילו נקודות צריך להשתפר. לא מדובר בתהליך ארוך, אבל הוא חיוני כדי ליישר קו ולהתחיל לפעול להגדלה של הרווחיות.

אם ניקח לדוגמה את דוח הרווח וההפסד, יועץ עסקי מסוגל לספק לך את הדוח הזה באופן תכוף בהרבה לעומת רואה החשבון, כך שאתה יודע מה קורה עכשיו ולא מה שקרה פעם. כמו כן, בניגוד לרואה החשבון מדובר בדוח קל להבנה שהיועץ הכלכלי יסביר לך בפירוט, כדי שתבין עד הנקודה האחרונה מה קורה ואיפה קורה. כך אתה יודע בדיוק איפה הכסף נמצא, אם אתה מרוויח או מפסיד, איפה נקודות החולשה והכוח הפיננסיות שלך, ויש לך בידיים תמונה עכשווית וברורה עם כלים לביצוע החלטות נכונות ומעקב אחר הכסף.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

תזרים מזומנים ובניית תקציב

מלבד האמור לעיל, צריך להתמקד בתזרים המזומנים שלך, המהווה בסיס להתנהלות כלכלית נכונה. למעשה, בניית תזרים המזומנים נותנת השלמה לדוח הרווח וההפסד ועוזרת לך לדעת איפה אתה נמצא בדיוק ברמה החודשית, השבועית ואפילו היומית, לרבות צפי לקראת החודשים הבאים. מדובר בכלי עבודה חיוני ובסיסי שבעזרתו אתה מונע סיבוכים כלכליים, עובר תקופות מאתגרות של ירידה בהכנסות, ומתקדם בצורה מושכלת להתנהלות טובה מבחינה כלכלית.

בתוך כך, צריך גם לבנות תקציב נכון שמבוסס על עובדות ונתונים רלוונטיים, בעזרתו אתה יכול לקבל החלטות בשוטף. זהו דוח המתייחס לכל ההכנסות וההוצאות בתקופה מוגדרת, אשר תורם רבות להחלטות שוטפות כגון העלאת משכורות, יציאה במבצעים, מתן הנחות, השקעה בקמפיין פרסומי, ועוד.

הכותב הינו כלכלן בכיר ויועץ עסקי, הבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" המתמחה בייעוץ עסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully