וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגיית המיסוי מאיימת על כניסת אמזון לארץ

שני מוזס

9.12.2018 / 15:43

הערכות בשוק: בשל סוגיית המיסוי, אמזון נסוגה מהרעיון להקים חנות ישראלית לטובת המודל של עלי אקספרס - חנות זרה בעברית. כדי להכריע בסוגיה נפגשו נציגי ענקית המסחר המקוון עם פירמת ראיית חשבון גדולה הפועלת בשוק המקומי

אמזון. ShutterStock
אמזון/ShutterStock

סדקים בתוכנית של אמזון לכניסתה לישראל? לא רק הקמעונאים הישראלים נדרשים להתמודד עם נטל סוגיית המע"מ המקומי - ל"גלובס" נודע כי ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס בוחנת מחדש את כניסתה לשוק המקומי באמצעות חנות ישראלית. הסיבה המרכזית לכך היא סוגיית המיסוי בישראל שמאיימת על תוכניותיה של פלטפורמת המסחר המקוון החזקה בעולם.

בשבוע שעבר הגיעה קבוצת בכירים מאמזון - גם מהנציגות האמריקאית וגם מהנציגות האירופית של ענקית האונליין - לסדרת פגישות בישראל. במהלך הביקור, שטרם הסתיים, נפגשו הנציגים עם שחקנים בשוק הישראלי, השתתפו בכנס שהוביל שר הכלכלה אלי כהן בכנס לעסקים קטנים ונפגשו עם סוחרים הפעילים באמזון.קום. זאת, בהמשך לפנייה מקדימה שנשלחה על-ידי גיום קודסי (Guillaume Codsi), מנהל קבוצה בזרוע המכירות הגלובלית של אמזון מטעם אמזון בריטניה. בכיר נוסף, פרקש סומסונדרם, מטעם משרדי אמזון ארה"ב, נמצא גם הוא בימים אלה בביקור בישראל, והוא צפוי להשתתף השבוע גם בכנס של מכון היצוא.

לדברי גורמים שנפגשו עם נציגי אמזון, סוגיית המיסוי בישראל מטרידה מאוד את החברה ואף עשויה למנוע ממנה להקים חנות ישראלית. הדילמה שעומדת בפני אמזון בימים אלה היא האם להקים כאמור חנות לאמזון בישראל עם סיומת ישראלית (IL) שתכלול גם מרקט פלייס ישראלי עם מוכרים ישראלים - או להסתפק בתרגום האתר האמריקאי לעברית, זאת בדומה למודל שבו פועלת עלי אקספרס.

כדי להכריע בסוגיה הזו נפגשו הנציגים של אמזון גם עם פירמת ראיית חשבון גדולה הפועלת בשוק המקומי, אשר הוחתמה על הסכמי סודיות בנוגע לכל ההתקשרות עמה, וגם עם סוחרים מקומיים, בפגישות שהתנהלו במשך שעות ארוכות. משיחות עם גורמים שנכחו בפגישות הללו עולה כי בשבועיים האחרונים הטון של אמזון השתנה, ונראה כי איום המיסוי מערער את התוכניות להקים חנות ישראלית.

"מצהירים שהכניסה לישראל תלויה במיסוי"

עד כמה הפער בין שתי האפשרויות האלה מהותי עבור השוק המקומי? הקמה של חנות ישראלית עם מרקט פלייס ישראלי צפויה להיות משנת שוק ולהכניס לתוכה שחקני אופליין שיקימו חנויות בתוך אמזון. בנוסף, צעד כזה צפוי להביא גם לכניסה של שחקנים זרים להקמת חנויות באמזון ישראל, להסדיר פעילות קבועה עם חברת שילוח מקומית ולשפר את זמן הגעת המשלוח לבית הלקוח.

לעומת זאת, לתרגום לעברית של האתר האמריקאי צפויה להיות השפעה פחותה על שוק הקמעונאות המקומי ועל הצרכן הישראלי. אמנם תרגום לעברית ודאי יגדיל את מספר העסקאות שיתבצעו באמצעות אמזון בקרב צרכנים ישראלים, אך ככל הנראה לא מדובר בשינוי שוק אלא בהרחבת הפעילות הקיימת היום. "יהיו יותר עסקאות אונליין כמו שיש בעלי אקספרס, אבל זה לא ישנה את תמונת הריטייל הישראלית", אומר היום (א') ל"גלובס" גורם בענף.

לדברי אותו גורם, באמזון הפנו שאלות רבות ללמידת השוק המקומי, אך טרם התקבלה החלטה. "מהשאלות שהם שואלים זה נראה שהם פוזלים לכיוון של לתרגם את אמזון.קום, דבר שפחות מאיים על השוק. נשאלו הרבה מאוד שאלות על ההתנהגות הצרכנית, על ההשפעה של זמן אספקת המשלוח ועד כמה הוא קריטי לצרכן. נראה מהשאלות שהם הולכים לכיוון של תרגום האתר האמריקאי ולא של הקמת אתר סחר ישראלי".

גורם אחר שעובד בצמוד לאמזון מוסיף כי "בשבועיים האחרונים המסרים שעולים משיחות עם אמזון הם של דילמה סביב סוגיית המיסוי - גם מבחינת המע"מ (בישראל קיים מע"מ של 17%, אך רכישות מחו"ל באונליין פטורות ממע"מ עד סכום של 75 דולר - ש.מ), וגם מבחינת המיסוי של אמזון על הרווחים בישראל. הם מצהירים שהכניסה לישראל תלויה במיסוי".

נזכיר כי הביקורת החריפה שמשמיעים בהקשר זה הקמעונאים בישראל היא שהם מתקשים להתחרות בפטור ממע"מ שממנו נהנות השחקניות הבינלאומיות ששולחות לכאן מוצרים. מנגד, שחקניות מקומיות כבר מצאו פתרונות עוקפים דוגמת קבוצת שופרסל שהקימה פלטפורמה לשילוח סחורה פטור ממע"מ ממחסנים בארה"ב.

בכל מקרה, בין שאמזון תבחר להקים אתר סחר ישראלי בעברית, או בין שתבחר לתרגם לעברית את הפלטפורמה האמריקאית - נראה כי ענקית המסחר המקוון סימנה את השוק הישראלי והיא מעוניינת להגביר בו את הפעילות שלה, שכן היא משקיעה משאבים כדי ללמוד אותו, כולל כאמור מספר ביקורים של נציגים בכירים ופגישות עם שחקנים מקומיים.

דרישה רשמית לתשלום מע"מ באירופה

בתוך כך, סוגיית המיסוי מאתגרת גם את המוכרים הישראלים של אמזון שפועלים באירופה. "לגלובס" נודע כי בחודש האחרון מוכרים ישראלים שפעילים בשוק האנגלי באמזון מדווחים כי קיבלו בפעם הראשונה דרישה רשמית לתשלום מע"מ אנגלי, זאת לדברי עו"ד אלעד בלאונשטיין, מומחה לאמזון. הדרישה לתשלום נשלחה רטרואקטיבית למוכרים הישראלים. כך למשל, גורם שעמו שוחחנו סיפר כי קיבל דרישה לתשלום רטרואקטיבי של למעלה מ-10,000 שקל.

כבר זמן רב שסוגיית המס מרחפת מעל ראשם של המוכרים הישראלים באמזון ובאיביי הפועלים בשווקים במדינות אירופה, אך לדברי אותו גורם, עד החודש שעבר נשלחו אך רק מכתבי איום על הדרישה לתשלום מס באירופה למוכרים שחצו את תקרת המס, או לכאלה שמשתמשים בשיטת המכירה של "אספקה באמצעות אמזון" (FBA). כמו כן, לא נשלחה דרישת תשלום על מכירה באנגליה, אלא רק מגרמניה - מדינה שסומנה על-ידי המוכרים הישראלים כבעייתית מבחינת מיסוי.

  • עוד באותו נושא:
  • אמזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully