וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאור: "65% מתלמידי התיכון יעבדו בעבודות שעדיין לא קיימות"

ליאת רון

20.12.2018 / 14:11

כך אמרה היום מנכ"לית מקינזי ישראל דנה מאור בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "עד היום, פחות מ-15% מפוטנציאל האוטומציה מומש - מה שאומר שלמרות השינוי הרב שאנו רואים מסביבנו, עוד הרבה עומד להגיע ואנחנו צופים ש-30% מהאנשים יצטרכו לשנות עבודה"

דנה מאור. צילום: תמר מצפי, גלובס
דנה מאור/גלובס, צילום: תמר מצפי

"העולם השתנה וממשיך להשתנות בקצב מתגבר. ההתפתחות של אופן עבודה והיכולת שלנו להסתגל לשינויים תשפיע מאוד על ההצלחה שלנו כחברות, וכחברה. מה שעבד לנו עד היום פשוט כבר לא עובד יותר", כך אמרה דנה מאור, מנכ"לית מקינזי ישראל, במושב שוק העבודה העתידי בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

"חוויות לקוח, חוויות עובדים ותהליכים רבים אחרים עוברים לתהליכים דיגיטליים. המודלים העסקיים החדשים משתלטים על טבלת החברות הגדולות ואנחנו רואים יותר ויותר חברות שמספקות 'פלטפורמה' כמו עלי באבא, אובר ואייר בי אנד בי. טכנולוגיות אוטומציה שמאפשרות את זה כוללות תהליכים רובוטיים, תזרימי עבודה חכמים, למידת מכונה (Machine learning), עיבוד שפה טבעית (NLP) וסוכנים קוגניטיביים.

"כתוצאה מכך עלויות יכולות לרדת ב-30%, תהליכים מתבצעים בדקות ולא בימים, מתאפשרת גמישות מסביב לשעון. איכות יכולה להשתפר ב-100% לקוחות מדווחים על חוויה משופרת בלפחות 30% והתובנות לגבי הלקוחות, הספקים, התהליכים - עמוקות יותר, מדויקות יותר.

"עם ההבטחה הזו עולות הציפיות. והפתרונות שעבדו - לא עובדים יותר. האתגר הוא שאותם שינויים טכנולוגיים מתבטאים בשינויים דרמטיים בעבודה של אנשים, שהמעבידים והחברות אינם מוכנים להתמודד איתם. ואנחנו חייבים להתמודד איתם כדי לעמוד בקצב ובציפיות הגדלות של השוק, הלקוחות וכל בעלי העניין.

"במחקר של מכון המחקר של מקינזי - MGI - מיפינו מעל 2,000 פעולות בכ-800 עבודות, ראיינו מעל 3,000 מנהלים ב-14 סקטורים ב-7 מדינות. התוצאות היו ברורות :50% מכלל הפעולות שאנו עושים היום יכולות להתבצע באופן אוטומטי, הפעולות האוטומטיות לא מרוכזות באותן עבודות או תפקידים. רק 10% מהעבודות יוכלו לעבור אוטומציה כמעט מלאה, לדוגמה עבודות של מפעילי מכונות. במילים אחרות, רב העבודות ישתנו - אבל לא יעלמו.

"מומחי סיכון בבנקים יוכלו לבחון מתן הלוואות באופן שונה לגמרי מאיך שפעלו עד היום, או ביקורת של רואי חשבון שתהפוך למהותית יותר ויותר, כאשר החלקים היותר טכניים יכוסו על ידי האוטומציה. עד היום, פחות מ-15% מפוטנציאל האוטומציה מומש - מה שאומר שלמרות השינוי הרב שאנו רואים מסביבנו, עוד הרבה עומד להגיע ואנחנו צופים ש-30% מהאנשים יצטרכו לשנות עבודה. הדיגיטציה תייצר 20-50 מיליון משרות חדשות ברחבי העולם, 65% מתלמידי התיכון כיום יעבדו ב-2030 בעבודות שעדיין לא קיימות.

"בנוסף יש שינויים אחרים שאנחנו כמעסיקים צריכים להתמודד איתם: המילניאלס, הדור הראשון שנולד לתוך העולם הדיגיטלי, מביאים איתם יכולות חדשות, אבל גם ציפיות אחרות ויחס שונה למקום העבודה, ו-40% מהעובדים עד שנת 2020 יהיו חלק ממה שמכונה ה-gig economy, כלומר יהיו עובדים חיצוניים בחוזים קצרי טווח.

"השפעת השינויים האלו משתנה מסקטור לסקטור. בתחום הבריאות לדוגמה הדרישה לצמיחה ביכולות טכנולוגיות תהיה גבוהה יותר מאשר בעולם הבנקאות. בכל אופן, כל התעשיות יעריכו מטא-יכולות (meta skills) כמו יכולות לימוד מתמשכות, יכולת התמודדות עם שינוי ועצמאות, שיהפכו יותר ויותר בעלות ערך. הדרישות ליכולות טכניות מעובדים צפויות להשתנות מספר פעמים במהלך קריירה של כל אדם, עם השינויים המהירים בטכנולוגיות.

"בהיעדר יכולות, הביצועים יפגעו. אם אתם לא תתייחסו לזה, אם אנחנו לא נתייחס לזה, ואם לא ניתן מענה לצרכים החדשים ונשנה את הארגונים שלנו, 1 מ-3 מאיתנו לא יצליחו לעמוד במטרות הפיננסיות שהצבנו לעצמנו, ו-1 מ-4 מאיתנו לא יצליחו להשיג את הצמיחה שאנו מייחלים לה. הפתרון המרכזי בהם היה גישה אחרת להון האנושי, לדרכי העבודה, ולפיתוח יכולות.

"היה ברור שבהינתן סדר העדיפויות החדש, המודלים העסקיים ודרכי העבודה החדשות - פער היכולות גדול מדי. הפתרון המסורתי והאיטי של פרידה הדרגתית מעובדים שאין להם את היכולות הנדרשות תוך גיוס עובדים עם יכולות חדשות - לא יסגור את הפער מספיק מהר. ב-5 השנים הבאות, הביקוש לטאלנט עם יכולות חדשות (כמו אנליטיקה מתקדמת, ביג דאטה, ו-scrum masters) יעבור את ההיצע הקיים בשוק. ליכולות agile, הביקוש יהיה פי 4 מההיצע, לטאלנט שעוסק בביג דאטה פי 1.5. והפער רק ילך ויגדל.

"הסיבה העיקרית לעיכובים בטרנספורמציה דיגיטלית היא חוסר היכולת לגייס מספיק עובדים מתאימים. היכולת של מעסיקים לגייס עובדים עם סט היכולות המתאים היא צוואר הבקבוק במינוף טכנולוגיות חדשות וביכולת להישאר תחרותיים. אז מה עושים? הפתרון המתאים והיחיד האפשרי כדי להדביק את הפער הזה הוא הקניית מיומנויות חדשות לכח העבודה הקיים - reskill. לקחת את העובדים הקיימים היום בארגון, ללמד אותם, לחנוך אותם, לגרום להם להתאים את עצמם לעולם החדש. להקניית יכולות חדשות לעובדים קיימים יש יתרונות נוספים: 40% מהטרנספורמציות נכשלות כתוצאה מהתנגדות עובדים, שכמובן תרד עם שימור כוח העבודה הקיים בארגון והכנתו לשוק העבודה באשר הוא, עלויות גיוס העובדים כמובן נמוכות יותר ויש יכולת גבוהה יותר לשמר טאלנט קיים, ישנם גם יתרונות חברתיים, לעיתים שיתוף פעולה ויחס עדיף מהממשלה, וכמובן תחושת שייכות, וערך בחברה שעושה למען החברה.

"ב'לוידס', למשל, מתגאים ביעד שלהם 'to help Britain prosper' והמעורבות החברתית של הארגון מעוררת תחושת שייכות וגאווה בקרב העובדים. 75% מההנהגה הבכירה של חברות בעולם חושבים שהקניית יכולות חדשות לעובדים קיימים תהווה לפחות חצי מהמענה לפער היכולות שהם נקלעים אליו.

"מיפינו את סל היכולות הנוכחי שלהם לפי מחלקה ותפקיד. עיצבנו את סל היכולות הנדרש להם ב-3 שנים הקרובות כדי לעמוד ביעדים האסטרטגיים. השינויים בעולם כל כך מהירים שאפילו לא הייתה לנו היומרה לעשות את זה 7 או אפילו 5 שנים קדימה. זיהינו את הפערים הכי גדולים ואת הפערים הכי משמעותיים - כלומר אלו שהכי חשוב לסגור. הם נאלצו לסגור סניפים, אבל באותו זמן, הם שיפרו והרחיבו את מרכזי הייעוץ מרחוק. הם לקחו את עובדי הסניפים, העבירו אותם שלל הדרכות והקנו להם כלים חדשים, כך שהם השתלבו במרכזי השירות.

"בנינו תכנית מקיפה להקניית יכולות, ולצד זה בנינו מסלולי קריירה חדשים לעובדים רבים. הבנק ועובדיו יצאו למסע שינוי משמעותי. אתם יכולים לחשוב שזה יותר מדי, אתם יכולים לחשוב שזה רלוונטי רק לארגוני ענק, או רק לארגונים מסורתיים. AT&T עשו את אותו הדבר, והכשירו 260,000. גם SAP עברו תהליך דומה ושדרגו בצורה דרמטית את היכולות הדיגיטליות ועבודה בתהליכים אג'יליים. גם זיהינו את פרופיל היכולות שידרשו בעתיד ומיפינו אותו לפרופיל הנוכחי וכך למשל מינפנו את הידע הטכני של יועצים לפתרונות טכניים והפכנו אותם לארכיטקטים של חדשנות. גם עם ארגונים קטנים יותר של 7,000 עובדים, בארץ ובעולם עוברים תהליכים דומים.

"בעוד שרוב המנהלים רואים במעסיקים כאחראים העיקריים בהערכת המצב ובפעולות לשינוי המודלים העסקיים, ברור שהם לא יכולים לעשות את זה לבד. יש אקוסיסטם שלם שצריך לתמוך במהלכים האלה וליצור את התשתית הנדרשת לשינוי היכולות של כח העבודה הקיים. אין ספק שהעולם משתנה מאוד מהר והיכולת שלנו לשרוד כחברות וכמעסיקים תלויה מאוד ביכולת שלנו להסתגל לשינוי".

  • עוד באותו נושא:
  • עבודות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully