וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2018 הם כשלו: האנליסטים חוזים שהבורסה תעלה ב-7% ב-2019

אביב לוי

31.12.2018 / 13:54

כלכלנים ואנליסטים בבתי ההשקעות הבולטים בישראל מאמינים שהמדדים המובילים בשוק המקומי והאמריקאי יניבו בשנה הבאה תשואות חיוביות, לצד המשך קצב אינפלציה נמוך, עלייה מתונה בשיעור הריבית בישראל וצפי לצמיחה בסביבות 3% שיציג המשק המקומי

תחזית ל-2019. צילום: Shutterstock, גלובס
תחזית ל-2019/גלובס, צילום: Shutterstock

כמדי שנה, גם ב-2018 שוקי ההון בעולם ובארץ חוו התרחשויות שאיש לא ידע לצפות את תזמונן, היקפן ועוצמתן. בראשן היתה זו כמובן המפולת של החודש האחרון בשוקי המניות והאג"ח, שהפתיעה את האנליסטים ובעקבותיה צפויים השווקים הפיננסיים לסכם את השנה עם תשואות שליליות ולא מעט סימני שאלה לגבי הצפוי בשנה האזרחית הנכנסת.

למרות זאת, כמדי שנה בשנים האחרונות, הכלכלנים והאנליסטים של בתי ההשקעות והגופים הבולטים בישראל משדרים אופטימיות בנוגע לצפוי לנו בשוקי המניות ובכלכלה בכלל ב-2019 - בדומה לגישה שהפגינו בתחזיותיהם גם בשנים קודמות, לעתים ללא קשר למה שהתרחש במציאות.

אופטימיות זו באה לידי ביטוי בצפי לתשואות חיוביות שיניבו המדדים המובילים בשוק המקומי והאמריקאי, לצד המשך קצב אינפלציה נמוך, עלייה מתונה בשיעור הריבית בישראל וצפי לצמיחה הנעה בסביבות 3% שיציג המשק המקומי.

אלה המספרים הבולטים העולים משקלול התחזיות של הגופים המרכזיים בשוק המקומי לקראת 2019:

1,570 נקודות - זוהי בממוצע הרמה שבה צפוי לסכם מדד ת"א 35 את 2019, רמה המשקפת עלייה של כ-7% ביחס לרמתו הבוקר (ב') שעמדה על כ-1465 נקודות וזאת אחרי שבסיכומה של 2018 הוא נחלש בכ-3%. גם ב-2018 העריכו בבתי ההשקעות עלייה דומה במדדי המניות המובילים, אך זו הסתיימה כאמור עם תשואות שלילית למשקיעים.
"שנת 2019 תהיה שנה טובה בשוקי המניות"

בצד האופטימי בולט בית ההשקעות תמיר פישמן, שמעריך כי ת"א 35 יגיע לרמה של 1,650 נקודות, המשקפת עלייה של כ-13% ביחס לשוויו הנוכחי.

בתמיר פישמן סבורים כי "למרות 'רעשי הרקע', שנת 2019 תהיה שנה טובה בשוקי המניות", ובנוגע לזווית הישראלית הוסיפו כי "שוק העבודה החזק עם שיעור אבטלה נמוך היסטורית, והמשך צמיחת הצריכה הפרטית, צפויים להיטיב עם שוק המניות המקומי".

עוד בצד האופטימי, בפעילים ניהול תיקי השקעות חוזים עלייה של כ-10% בת"א 35 (לרמה של 1,610 נקודות) ומציינים כי "נתוני הבסיס של השוק המקומי (צמיחה 3%, תעסוקה מלאה), והרווחיות הנאה של החברות ממשיכים לתמוך בהשקעה במדדי המניות המקומיים. לאחר הירידות האחרונות בדצמבר, מדד ת"א 35 נהנה גם מתמחור אטרקטיבי בהשוואה לשווקים אחרים ובהשוואה לממוצע ההיסטורי".

כמגמה, כל הגופים הרלוונטיים צופים תשואה חיובית למדד המוביל בבורסה המקומית, כשבצד השמרני של התחזיות ניצבים פסגות ומגדל שוקי הון, החוזים עליות של כ-3.5%-4.5% בת"א 35. מוקדם יותר החודש התייחסו בפסגות לשווקים על רקע גל ירידות השערים האחרון, וציינו בין היתר כי "לראייתנו זה זמן שנכון להקטין בו סיכונים", וכי "בניגוד לשנים קודמות שגם בהן היו ירידות ותנודות בשוק, את הירידות הפעם מלווה האטה כלכלית, שלא הייתה בשנים קודמות".

7% היא העלייה הממוצעת הנחזית על-ידי בתי ההשקעות והאנליסטים למדד S&P 500 האמריקאי בסיכום שנתי, לרמה של 2,665 נקודות (לעומת רמתו הבוקר שעמדה על 2,485 נקודות). גם פה בצד האופטימי בולטים תמיר פישמן ופעילים, החוזים טיפוס שנתי של כ-14%-12% במדד האמריקאי. באפיק זה, גם באפסילון מפגינים אופטימיות יחסית, עם צפי לעלייה של עד 12% שירשום ה-S&P וזאת לפי בית ההשקעות "בתלות בפיתרון מלחמת הסחר העולמית".

לעומתם, גופים רבים סבורים כי המדד האמריקאי יעלה בשיעור מתון של כ-5% בלבד, בהם בולט הלמן אלדובי שמעריך כי התשואה שהוא יניב תעמוד בטווח של 0%-5%.

בלאומי שוקי הון מציינים שלושה זרזים הצפויים לתמוך בשוק המניות האמריקאי, הכוללים מחירי מניות נוחים יחסית בעת הנוכחית, ריבית הפד הצפויה "למצות את העלייה במהלך השנה, מה שעשוי לתמוך במדדי המניות במחצית השנייה של 2019", ופתרון שיסיים את מלחמת הסחר מול סין, ככל שיתרחש.

מנגד מציינים שם גורמי סיכון לא מעטים, בהם מלחמת הסחר, שאם תימשך היא תעמיק את המשבר, האטה בכלכלה וצפי להאטה בצמיחה העולמית, וכן "מיצוי פוטנציאל הצמיחה שיוביל להעלאות ריבית נוספות" ו"דעיכת השפעות הטבות המיסוי של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ".

1 הוא מספר הגופים החוזים כי ריבית בנק ישראל תיוותר ב-2019 ללא שינוי, ברמתה הנוכחית העומדת על 0.25%.

מדובר בבית ההשקעות מיטב דש, שם מעריכים כי "למרות 'ניציות' הנגיד החדש, אנו מעריכים שהסיכוי להמשך עליות ריבית בישראל נותר נמוך". עוד מוסיפים שם בנושא כי "למעשה, עליית ריבית במצב של האטה במשק והרעה בתנאים הפיננסיים, כאשר האינפלציה עדיין נמוכה, מהווה לא פחות מניסוי מוניטארי שלא נראה קודם מאשר ריבית שלילית או הקלה כמותית, גם אם מדובר בשינוי מהרמה האפסית של הריבית".

בתמיר פישמן צופים העלאה מתונה בשיעור הריבית, לרמה של 0.5%, ומלבד זאת, יתר הגופים חוזים ריבית בשיעור של 0.75%, ועד ל-1% בפסגות ואי.בי.אי, כשאלה האחרונים סבורים כי "במבט אל 2019, תהליך נירמול הריבית צפוי להערכתנו לצבור תאוצה". עוד מסבירים באי.בי.אי כי "המשך התבססות סביבת האינפלציה בתוך היעד, צמיחה סביב הפוטנציאל והתחממות שוק העבודה, מדיניות פיסקאלית מרחיבה ורמות נוחות של שער החליפין - כל אלה מובילים למסקנה כי הריבית הנוכחית אינה תואמת את מצב המשק".

1.15% הוא שיעור האינפלציה הממוצע שצופים החזאים בסיכומה של 2019, קטגוריה בה בולטים פסגות ואלטשולר שחם בצד הגבוה (יחסית) עם אינפלציה חזויה בשיעורים של 1.4%-1.5%. באלטשולר שחם מציינים בין היתר כי "למרות הצמיחה והיציבות הפיננסית, יוקר המחייה עדיין מכביד על תושבי המדינה ולכן אנו מעריכים כי האינפלציה תישאר ברף התחתון של טווח היעד הממשלתי, סביב כ-1%, גם בשנה הקרובה".

בצד הנמוך בלאומי שוקי הון חוזים אינפלציה של 0.8% בשנה הקרובה, ומציינים כי היא "צפויה להמשיך להיות ממותנת יחסית, על רקע התמתנות צפויה במחירי הדיור, יציבות בשער השקל והמשך מציאות של מחירי סחורות נמוכים יחסית".

6 הוא מספר הגופים שבין המגזרים (או המניות) המומלצים להשקעה ב-2019 נכלל ענף הבנקים המקומי, או אחת ממניות המגזר, מה שהופך את סקטור הבנקים לבולט מבין המלצות הגופים לשנה הקרובה.

ההמלצות החיוביות על סקטור הבנקים או מניות ספציפיות מהסקטור בולטות בייחוד לאחר שבסיכומה של 2018 מציג מדד הבנקים המקומי את התשואה הטובה ביותר מבין מדדי הבורסה, בשיעור חיובי של כ-5% וזאת כשהוא רחוק פחות מ-10% מרמת השיא אליה הגיע בסוף חודש נובמבר האחרון.

בין הממליצים על הבנקים, בהראל פיננסים מציינים כי "לקראת 2019, שווי השוק של הבנקים לוקח בתימחור חלקי בלבד את אלמנט עליית הריבית". נוסף להשפעה החיובית של הריבית, בהלמן אלדובי מציינים כי "כשפעילות הליבה סך הכול חזקה, ההטיה של הבנקים בשנים האחרונות לעסקים הקטנים ולמשקי הבית מביאים את הבנקים לעמדת פתיחה מצוינת ב-2019".

  • עוד באותו נושא:
  • הבורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully