וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל החברה שרכשה את פרוטרום מחפש עוד הזדמנויות בישראל

עומרי כהן

20.1.2019 / 6:06

אנדראס פיביג, יו"ר ומנכ"ל החברה האמריקאית שרכשה את פרוטרום ורשמה את מניותיה למסחר בת"א, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על הסיבות שהובילו לרכישת החברה הישראלית הצומחת מאמצי השכנוע מול יו"ר פרוטרום כדי שיסכים למהלך ולמה ההצטרפות לבורסה המקומית אינה אירוע קצר

אנדראס פיביג. צילום: איל יצהר, גלובס
אנדראס פיביג/גלובס, צילום: איל יצהר

בתחילת אוקטובר האחרון הושלמה אחת מעסקאות הרכישה הגדולות ביותר של חברה עסקית בישראל. חברת אינטרנשיונל פליוורס אנד פראגרנסס, או בקיצור איי.אפ.אפ (IFF) האמריקאית, רכשה את חברת פרוטרום הישראלית בעסקת מזומן ומניות ששיקפה לפרוטרום שווי של 6.37 מיליארד דולר. במסגרת הרכישה החליט דירקטוריון IFF לרשום את מניית החברה למסחר גם בבורסה בת"א, במקביל למסחר שלה בניו יורק. קצת יותר משלושה חודשים מאז, מסתמנת IFF כמקום מפלט ואי של יציבות עבור המשקיעים המקומיים.

בתקופה הקצרה שלה בת"א סערו שוקי ההון בארץ ובעולם. מניות של חברות רבות ספגו ירידות שערים חדות ומדד ת"א 35 רשם ירידה מצטברת של יותר מ-6%, בשעה שמניית IFF מסכמת את התקופה עם ירידה של כ-2% בלבד. כך שנכון להיום עומד שוויה של IFF על 14.3 מיליארד דולר (כ-53 מיליארד שקל), מה שמציב אותה במקום השני (אחרי טבע) ברשימת החברות הגדולות ביותר בבורסת ת"א.
מניית העם של פעם

חברת IFF תציין השנה 130 שנים להיווסדה. מטה החברה ממוקם בניו יורק, וכמו פרוטרום שאותה רכשה, גם היא עוסקת בפיתוח וייצור של תמציות טעם וריח וחומרי גלם, אותם היא מספקת לתעשיות המזון, המשקאות, הטיפוח האישי והמוצרים לבית. תמציות הטעם והריח של החברה נמכרות כמרכיבים בודדים וכתרכובות של מספר רב של מרכיבים אשר מעורבבים יחדיו ליצירת פורמולות ייחודיות.

השבוע ביקרו בישראל אנדראס פיביג, יו"ר ומנכ"ל IFF ומייקל דה-וו, סמנכ"ל הכספים של החברה. בין השאר ביקרו השניים במתקני החברה בישראל וערכו מצגת למשקיעים מוסדיים. בראיון בלעדי ל"גלובס", מספר פיביג כי הוא מאמין שהחיבור בין IFF לפרוטרום מייצר תחנת כוח אמיתית בתעשיית התמציות העולמית.

"עסקיה של חברת IFF צמחו בצורה משמעותית לאורך השנים ובשנות השבעים היא אף הייתה מוכרת בארה"ב כאחת מאותן מניות שכולם חייבים להחזיק בתיק ההשקעות, ממש כמו ג'נרל אלקטריק", מספר פיביג. "מאז הדברים השתנו, אבל כעת אנחנו מאוד רוצים לחזור לאותו המקום".

הרכישה של פרוטרום סיפקה ל-IFF בסיס רחב בישראל, שכולל את המפעל והמתקנים של פרוטרום במפרץ חיפה ואת המפעל ומרכז הפיתוח של אנזימוטק במגדל העמק. בסך הכול מעסיקה כיום IFF כ-400 עובדים בישראל, מתוך כלל 13 אלף עובדיה ברחבי העולם.

פיביג מספר כי הפעילות הנרכשת בישראל מאפשרת לו להיחשף לאספקטים רבים של הכלכלה והתעשייה בישראל. "אספקט אחד נוגע למגזרי האגרוטק והביוטק הטובים מאוד שקיימים כאן ושיכולים לעזור לנו בתחומים של חדשנות. האספקט השני הוא בסיס המשקיעים, כי אנחנו רואים שיש כאן הרבה כסף והרבה קרנות מתוחכמות שנשמח אם יהפכו למשקיעים ארוכי טווח במניה שלנו. בשבועות האחרונים ראינו שמניית IFF יכולה לספק עוגן של יציבות בתקופות של חוסר ודאות".

פרוטרום צמחה לאורך השנים דרך רכישות רבות של חברות קטנות ברחבי העולם. האם צמיחה דרך רכישות היא גם האסטרטגיה של IFF?

"במסגרת העסקה חיברנו את צבר החברות המועמדות לרכישה שהחזיקה פרוטרום עם צבר המועמדות שבחנה IFF, ועכשיו אנחנו פועלים לביצוע העסקאות שאנחנו חושבים שיועילו לחברה המשולבת. בעתיד צפוי שנראה עסקאות רכישה נוספות שיגיעו לכדי ביצוע. מן הסתם לא מדובר ברכישה של חברות בסדר הגודל של פרוטרום, אלא של חברות קטנות בעלות תרומה מהותית עבורנו".

אבל פרוטרום צמחה במהירות דרך רכישות של עשרות חברות קטנות, בשעה ש-IFF היא חברה גדולה בהרבה ולכן כדי לצמוח היא תצטרך רכישות גדולות יותר.

"רכישות גדולות יותר או לחילופין רכישה של חברות קטנות בעלות טכנולוגיה, אותה ניתן לגלגל לעבר בסיס הלקוחות כולו. יש לנו יותר מ-30 אלף לקוחות ואם נקנה חברה בעלת טכנולוגיה מיוחדת אבל עם חשיפה לאלף לקוחות בלבד, הרי שנוכל לקחת את הטכנולוגיה שלה ולהפוך אותה לזמינה עבור מספר גבוה בהרבה של לקוחות. אנחנו חושבים שכך נוכל לייצר צמיחה יפה גם בעתיד".

באת לישראל השבוע להיפגש עם המשקיעים המוסדיים ולספר להם על החברה; למה בעצם החלטתם לרשום את מניית IFF למסחר בת"א כחלק מרכישת פרוטרום?

"החלטנו להישאר כאן מסיבות רבות. ראשית מפני שיש לנו בעקבות הרכישה בסיס פעילות משמעותי למדי בישראל, במונחים של עובדים ונכסים על הקרקע (מפעלים, מעבדות, משרדים וכדומה, ע"כ). שנית, יש לנו כעת משקיעים ישראלים טובים ואנחנו באמת רוצים לטפח את בסיס המשקיעים שלנו כאן.

"ראינו גם שזה לא דורש מאיתנו מאמצים נוספים גדולים מדי להיסחר גם בישראל, במקביל למסחר במניה שלנו בניו יורק. זה גם לא יקר מדי וזאת עוד סיבה למה אמרנו שנשאיר כאן את המניה.

"אנחנו גם רוצים להגדיל את החלק של המשקיעים הישראלים בחברה, כי קיים כאן בסיס טוב של כסף ומימון טוב שאנחנו יכולים לעבוד איתו. למעשה לכנס שערכנו היום הגיעו חמישים נציגים של גופי השקעה, שזה יפה מאוד".

האם אתה רואה את המצב הזה של הרישום הכפול נמשך גם בטווח הארוך?

"כן. אין סיבה שלא נמשיך בכך במהלך השנים הבאות או אפילו לתמיד, כי עד כה זה עובד היטב עבורנו".

כאן כדי להישאר

האפשרות לביצוע רישום כפול בישראל קיימת כמעט שני עשורים, אבל עד היום קיימות מעט דוגמאות לחברות אמריקאיות בשווי של מיליארדי דולרים שרכשו חברות ישראליות ונשארו להיסחר כאן. מדובר בעיקר על פריגו שרכשה את אגיס לפני יותר מעשור ואת אופקו שרכשה את פרולור לפני כחמש שנים. לצידן היו חברות ישראליות וזרות שביצעו רישום כפול מטעמים שונים. חלקן עדיין כאן, אולם היו גם לא מעט כאלו שהחליטו לבטל את המהלך אחרי כמה שנים.

אתה לא רואה את הרישום הכפול כמשהו מורכב, שידרוש מכם לנהל קשרי עבודה במקביל, הן עם המשקיעים בניו יורק והן עם משקיעים בישראל?

"לא. גם אני וגם מייק (סמנכ"ל הכספים, ע"כ) נבוא לכאן על בסיס קבוע, כך שנוכל בקלות להיפגש עימם, ובנוסף נזמין אותם לפגישות המשקיעים שנערוך באירופה ובארה"ב. אני חושב שזה ניתן לביצוע. למעשה, העניין במניה הוא גדול ואני מקווה שנוכל להראות למשקיעים שלנו שזו מניה טובה עם יציבות נהדרת לטווח ארוך".

למה בעצם רכשתם את פרוטרום? מה היו הסיבות שגרמו לך לבחור דווקא בה? מדובר הרי בעסקה גדולה, אפילו עבור חברה כמותכם.

"זאת עסקה מאוד טרנספורמטיבית והייתי אומר שהיו לה שלוש-ארבע סיבות. הסיבה הראשונה היא, שאם אתה מסתכל על בסיס הלקוחות, אז ראינו במהלך השנים האחרונות שחברות ה-CPG (יצרניות של מוצרי צריכה ארוזים בעלי שימוש יומיומי, ע"כ) הגדולות, שהן חלק מהלקוחות שלנו, סובלות מהאטה בצמיחה, בעוד שהלקוחות הקטנים והבינוניים שלנו צומחים מהר יותר.

"לפרוטרום הייתה חשיפה גדולה מאוד לבסיס הלקוחות הזה (חברות קטנות ובינוניות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים יותר, ע"כ), ועכשיו יש לנו יחד יותר מ-30 אלף לקוחות, מה שמעניק לנו את בסיס הלקוחות הגדול ביותר בתעשייה. אף חברה אחרת שהיינו רוכשים לא הייתה מביאה אותנו למספר הזה.

"הסיבה השנייה היא שפרוטרום העזה להיכנס לתחומים נוספים שעניינו גם אותנו כמו קוסמטיקה פעילה, הגנת המזון, צבעים טבעיים ומרכיבים בריאים, שנהנים מצמיחה דינמית חזקה יותר מזו שאנחנו השגנו. כך שדרך הרכישה השגנו חשיפה לתחומים משלימים וצומחים.

"הסיבה השלישית היא ש-70% עד 75% מהמוצרים של פרוטרום הם מוצרים טבעיים, וזהו לבטח טרנד שצפוי להישאר איתנו עוד זמן רב. כסיבה רביעית אפשר להוסיף את העובדה שמבחינת ההיגיון המגזרי, הרכישה הפכה אותנו למובילת שוק נוספת.

"כך שעכשיו קיימות שתי חברות שמובילות את התעשייה (ג'יבודן השווייצרית ו-IFF), ומאחוריהן שתי חברות בגודל בינוני (סימרייס ופירמניץ') והשאר חברות קטנות מאוד. כך שהרכישה הפכה אותנו לחברה מובילה בתעשייה, וגם גרמה למגזר כולו להגיע לצמצום כמעט מלא".

האם במהלך המשא ומתן על העסקה הרגשת שאתה מתחרה עם חברות אחרות על הרכישה של פרוטרום?

"תמיד קיימים דיבורים גם עם חברות אחרות, אבל אני מאמין שהתחלנו מוקדם מספיק ושאני ואורי יהודאי (מנכ"ל פרוטרום עד להשלמת המיזוג, ע"כ) בנינו יחסיים אישיים טובים, שאפשרו להביא לעסקה המועילה ביותר עבור שתי החברות".

אבל כדי לרכוש את פרוטרום היית צריך לשכנע בכך את ג'ון פרבר, שהחזיק במניות השליטה בפרוטרום וגם כיהן בתפקיד היו"ר. איך הצלחת לשכנע אותו למכור לך את החברה?

"קודם כל, מה שעזר זה שג'ון גר בניו יורק, שזה גם המקום שבו ממוקם המטה שלנו, ודרך אגב אחד מיושבי הראש לשעבר של IFF אפילו גר בסמוך אליו. אבל הייתי אומר שנתנו לו פרספקטיבה טובה ואנחנו מקווים שהוא יישאר מושקע גם בחברה הממוזגת כי זו השקעה טובה.

"אני חושב ששכנענו אותו שעבור העתיד של פרוטרום, עדיף לה להתחבר יחד עם IFF, כי מהלך כזה מייצר כל כך הרבה סינרגיות בכל כך הרבה רמות, שיהיה טוב לארגון ולבעלי המניות שתהיה חברה מאוחדת. אחרי כמה חודשים של דיונים הוא הסכים לכך, ואנחנו מאוד שמחים ואפילו נפגוש אותו לארוחת ערב בחודש הבא. כך שאני חושב שמדובר ביחסים טובים".

הוא עדיין מחזיק במניות של IFF שהוא קיבל במסגרת העסקה?

"כן. הוא קיבל בעסקה קצת פחות מ-5% ממניות IFF והן עדיין ברשותו".

מה הרגשת כשנפגשתם ודיברתם איתו? האם לדעתך הוא החליט למכור בגלל איזשהו שובע שהוא הגיע אליו מלהיות בעל שליטה בפרוטרום אחרי כל כך הרבה שנים, או שפשוט בגלל שהוא החליט שמדובר בהזדמנות עסקית טובה?

"אני חושב שזאת הייתה הזדמנות טובה עבורו, שזה מאוד חשוב. הוא גם בן 93, ככה שהוא צריך לדאוג שהעניינים שלו יהיו מסודרים".

האם הוא מוגבל במכירת המניות בעקבות העסקה?

"לא. אין תקופת נעילה והוא רשאי למכור מתי שירצה".
"הייעוץ של יהודאי מועיל לנו"

במסגרת העסקה קיבל מנכ"ל פרוטרום אורי יהודאי בונוס עצום של 20 מיליון דולר, שאושר לו בידי דירקטוריון פרוטרום למרות התנגדותם של מרבית בעלי מניות המיעוט. מה דעתך על כך?

"אינני יכול להתייחס לכך, כי העניין הזה היה לחלוטין בידיים של הדירקטוריון הקודם של פרוטרום. הוא זה שהחליט על כך ופעל בהתאם עוד לפני שהושלמה העסקה. ככה שאני לא יכול להגיב על כך. הם חשבו שזה הדבר הנכון לעשות והם החליטו על כך".

ליהודאי נותר בתפקיד כלשהו בחברה לאחר המיזוג?

"הוא נשאר יועץ לחברה ולמעשה גם נפגשנו במהלך הביקור הנוכחי כדי לדבר על עסקי החברה. הסכם הייעוץ שלו איתנו הוא עד סוף 2019, אבל אנחנו גמישים ובסוף השנה נבחן שנינו אם להאריך אותו. נכון לעכשיו הייעוץ שלו מאוד מועיל לנו כי הוא מבין את הביזנס מלפני ולפנים".

"הכלכלה האמריקאית, שעליה אנחנו נשענים, תישאר יציבה מאוד בעתיד הנראה לעין"

כשאתה מסתכל היום על התעשייה שלכם, איפה אתה רואה את הזדמנויות הצמיחה?

"הזדמנויות צמיחה עבורנו נמצאות ברבים מהתחומים המשלימים, כמו הגנת המזון והקוסמטיקה הפעילה, כי הם נהנים משיעורי צמיחה נאים של 5% עד 7%. בנוסף לכך, 50% מהעסקים שלנו נמצאים בשווקים מתעוררים, שלמרות התנודתיות אצלם, יותר ויותר אנשים עדיין מצטרפים שם למעמד הבינוני.

"עניין זה יוצר ביקוש למוצרים שלנו, כי המוצרים הללו נמצאים בכל מוצרי המזון הארוזים, בכל הדטרגנטים ובכל מוצרי הריח, וככל שיותר אנשים עוברים לחיות בערים ומצטרפים למעמד הבינוני, הם מתחילים לצרוך את המוצרים הללו. וזאת הזדמנות עצומה עבורנו, כי אנחנו מוכרים גם לחברות ענק אבל גם לחברות קטנות בעלות שיעורי צמיחה גבוהים".

כמנכ"ל של חברה גלובלית הפועלת ברחבי העולם כולו, איפה אתה רואה כיום כיסים של חולשה והיכן תימשך הצמיחה להערכתך?

"אנחנו מוכרים את המוצרים שלנו ב-162 מדינות, כך שבהחלט צריכה להיות לנו נקודת מבט גלובלית. אנו מאמינים שהכלכלה האמריקאית, שעליה אנחנו נשענים, תישאר יציבה מאוד בעתיד הנראה לעין.

"אמריקה הלטינית תמיד מהווה שוק שצריך לדעת לנהל, כי הוא מאוד תנודתי. ברזיל היא השוק הגדול ביותר שלנו שם ואחרי הבחירות אנחנו מצפים שהשוק שם יתייצב. מקסיקו הולכת לאן שארה"ב הולכת, אז גם זה טוב לנו.

"אנחנו רואים צמיחה טובה באפריקה ובמזרח התיכון, שם תמיד אנחנו צומחים בשיעורים דו ספרתיים. גם באסיה אנחנו רואים צמיחה טובה, ואני יודע שכולם מדברים עכשיו על ההאטה בסין, אז זה נכון אבל אצלנו חשוב להסתכל על שני אספקטים בנוגע לסין.

"האספקט הראשון הוא שאמנם ירדנו מקצב צמיחה של 20% בשנה לקצב שנתי של 8%-9%, אבל עדיין מדובר בקצב מצוין עבורנו. האספקט השני הוא שאנחנו אמנם רואים האטה במכירות מוצרי הפרמיום בסין (כפי שהתבטא בהודעה של חברת אפל), אבל זהו אינו המצב בתעשיית המזון ובתעשיית הדטרגנטים, שאצלן אנחנו רואים תחזיות טובות לעתיד.

"בהודו אנחנו נהנים מצמיחה דו ספרתית יפה וגם בונים את מפעל תמציות הטעם והריח המודרני ביותר והגדול ביותר, שייכנס לעבודה בסוף 2019. כך שמדובר בשוק חשוב מאוד עבורנו. בנוסף, השוק במערב אירופה חזק יותר משהערכנו ואנחנו רואים צמיחה טובה בכמויות הנמכרות.

"נצטרך לראות מה יקרה לבסוף עם הברקזיט (היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי), למרות שבדרך כלל ההשפעה של דבר מסוג זה על מוצרים כמו שלנו היא נמוכה ביותר. ככה שאנחנו אפילו אופטימיים ביחס לפעילות שלנו במערב אירופה".

כלומר, בסך הכול אתה נשמע אופטימי לגבי כלכלת העולם כולו.

"אני אופטימי בנוגע לסל המוצרים שלנו בכלכלה העולמית. לתנודות בשערי החליפין של המטבעות השונים בעולם תמיד תהיה השפעה עלינו, אבל אנחנו לא מצפים ששער החליפין של האירו והדולר האמריקאי ישתנה באופן מהותי. בכלכלות השווקים המתעוררים ראינו התפתחויות שליליות בשנים האחרונות, אבל השנה הם אמורים להיות בסדר. ואגב, 80% מהעסקים שלנו נעשים בדולר או באירו, ככה שאנחנו חסינים יחסית מתנודות קצרות טווח בשוקי המטבעות".

האם הברקזיט מפחיד כיום חברות גלובליות גדולות?

"כן, בהחלט, כי אם זה יוביל להיפרדות קשה, יהיה קשה לייצא סחורות מבריטניה לאירופה ולייבא סחורות אירופיות לבריטניה. עבורנו כחברת IFF לא מדובר בעניין מהותי במיוחד, כי העסקים שלנו בבריטניה הם מקומיים וכמעט שלא כוללים יבוא וייצוא".

  • עוד באותו נושא:
  • פרוטרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully