וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 26 מיליארדרים מחזיקים בהון זהה לזה של חצי מהאנושות

אסף אוני, ברלין

21.1.2019 / 14:22

דו"ח ארגון הצדקה הבריטי "אוקספאם", שזכה לביקורת בשנים האחרונות מצד כלכלנים על מתודולוגיה לקויה והתמקדות באי-שוויון בהון ולא בהכנסה, מציג תמונת מצב עולמית של ריכוז העושר לקראת פתיחת הכינוס בדאבוס מחר

מייסד אמזון, ג'ף בזוס נואם וושינגטון ארה"ב 13 בספטמבר 2018. AP
ג'ף בזוס/AP

הונם של מיליארדרים ברחבי העולם צמח בשנה שעברה ב-12.5%, בעוד זה של השכבות העניות ביותר צנח ב-11%; כך מעלה דו"ח האי-שוויון הגלובלי בעושר של ארגון הצדקה הבריטי "אוקספאם", שפורסם היום לקראת פתיחת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס מחר (שלישי). הדו"ח, המתפרסם מדי שנה, ספג ביקורת בעבר מכלכלנים על התמקדותו בעושר - ולא בהכנסה הצומחת של האוכלוסייה במדינות מתפתחות - ועל דרך החישוב שלו, ובהתעלמות מירידת שיעור החיים בעוני מוחלט ברחבי העולם בשנים האחרונות.

הדו"ח מציין, כי הונו הפרטי של מייסד "אמזון" ג'ף בזוס, למשל, טיפס ל-112 מיליארד דולר - פי מאה מתקציב הבריאות של אתיופיה, בה חיים 105 מיליון בני אדם. הארגון ביקר את בזוס על כך שאמר בראיון שהחליט להשקיע את כספו לקדם מסע לחלל, והצהיר ש"איני יכול לחשוב על משהו אחר שבו ארצה להשקיע את כספי". הארגון הבריטי מגייס כסף ומפעיל סיוע במחנות פליטים ברחבי העולם, ופעיל פוליטית נגד משטרים דיקטטוריים. הוא נחשב גם למבקר חריף של הכיבוש הישראלי בשטחים.

לפי החישובים שפירסם הארגון בדו"ח, שכותרתו היא "טובת הכלל או הון פרטי?", קומץ קטן של 26 מיליארדרים ברחבי העולם מחזיק כיום בעושר זהה לזה של 3.8 מיליארד מתושבי כדור הארץ העניים ביותר. לפי הארגון, מספר זה הולך וקטן, ומשקף ריכוז הון הולך וגובר בידיים ספורות. ב-2016 היה העושר שברשות החצי העני של האוכלוסייה בעולם שווה לזה של 61 מיליארדרים העשירים ביותר, ובשנה שעברה עמד המספר על 43 מיליארדרים. הדו"ח מצא, כי הונם של כל המיליארדרים ברחבי העולם - 2,200 במספר - צמח ב-2.5 מיליארד דולר מדי יום בשנה האחרונה, שבה התרחב הפער בינם לבין יתר האוכלוסייה.

הארגון מציע להטיל מס עושר עולמי של 1% שיאומץ באופן גלובלי, ואומר כי הדבר יגייס יותר מ-400 מיליארד דולר באופן שנתי. הכלכלן הצרפתי תומא פיקטי קרא למס דומה בעבר. הארגון חישב ומצא כי סכום זה יסייע למנוע מוות מוקדם של שלושה מיליון בני אדם כתוצאה ממחלות. הארגון גם חישב ומצא כי רק 4 סנט מכספי המסים שנגבים מכל דולר ברחבי העולם מקורם במסים על השכבות העשירות ביותר, כמו מסי ירושה או רכוש. כלומר, לפיו, יש להגביר את המיסוי על השכבות העשירות במטרה לממן הוצאות על בריאות וחינוך בעולם השלישי.

כמה מומחים ביקרו בעבר את הדו"ח של אוקספאם, והאשימו אותו בחישוב המתייחס אך ורק לעושר של האוכלוסייה, ולא להכנסה שלה או לרמת החיים. הדו"ח לא לוקח בחשבון את רמת החיים העולה במדינות מתפתחות רבות, ואת העובדה שההכנסה הגדלה שם - שאינה משתקפת בעושר - מאפשרת חיים טובים מאשר בעבר. כמו כן, הנתונים של ארגון הצדקה הבריטי מבוססים על נתוני "פורבס" ו"קרדיט סוויס" שפורסמו בתחילת ובמחצית השנה, שאינם תואמים אלה את אלה.

  • עוד באותו נושא:
  • אי שוויון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully