וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מאלץ את בעל השליטה בטיב טעם לקחת לידיו את ניהול הרשת?

אביב לוי

24.1.2019 / 8:37

התוצאות העסקיות החלשות, השחיקה במחיר המניה והסכסוך עם החתן לשעבר מחזירים את שלום חגי, בעל השליטה ברשת טיב טעם, לאחוז במושכות

שלום חגי, בעל השליטה ברשת טיב טעם. צילום: איל יצהר, גלובס
שלום חגי/גלובס, צילום: איל יצהר

בתחילת השבוע עברה רשת קמעונות המזון טיב טעם טלטלה, עם פרידתה המפתיעה מהמנכ"ל, עדי כהן. את הטלטלה הזו מקווה בעל השליטה, שלום חגי (חותנו לשעבר של כהן), לנצל כדי לשקם את הרשת, שנותרה מאחור בשוק הקמעונות המקומי, ולנסות להדביק את הצמיחה שממנה נהנו הרשתות המתחרות בשנים האחרונות. ככל הידוע, חילוקי הדעות שהתעוררו בין חגי לכהן קשורים הן להתנהלות העסקית של טיב טעם - ובהתאם לה גם לביצועים החלשים של מנייתה - והן לעניינים אישיים-משפחתיים.

לפי פעילים בשוק, חגי, שראה את הפערים שנפתחו בפעילות בין הרשת שבשליטתו לבין המתחרות, החליט, בהתאם לתנאי הסכם הניהול שיש לו מול החברה, להגביר בחודשים האחרונים את מעורבותו בפעילות החברה, ולהתערב בהליכי קבלת החלטות הקשורות לניהולה. עניין זה, מטבע הדברים, עורר את חילוקי הדעות בינו לבין המנכ"ל כהן, שנחשפו בתחילת השבוע עם הודעת החברה על אודות פנייתו של כהן לדירקטוריון בתלונה לגבי התנהלותו של חגי.

ברקע היחסים שהתערערו בין השניים, והחלטתו של חגי להגביר את מעורבותו בניהולה של טיב טעם, עמד גם הליך ההיפרדות בין כהן לבין בת זוגו, בתו של חגי (חן חגי כהן), שהחל כבר לפני כשנתיים וחצי, והסתיים באופן רשמי לפני כחצי שנה.

פנייתו של כהן לדירקטוריון טיב טעם, שעל אודותיה עדכנה החברה בתחילת השבוע, ואשר בה העלה כהן טענות בנוגע לפגיעה במשטר התאגידי של טיב טעם, חשפה את חילוקי הדעות הקשים בינו לבין חגי.

כהן, שיצא בהמשך לפנייתו לדירקטוריון לחופשה מיידית, טען בין היתר ל"התערבות בניהול החברה תוך כדי פגיעה במשטר התאגידי", ואם לא יחולו הפתעות של הרגע האחרון אחרי ששטח את טענותיו בפני הדירקטוריון, הוא ייפרד מהחברה באופן סופי, וחגי ייקח את מושכות הניהול לידיו כבר בימים הקרובים.

אגב, כהן, שכעת נמצא בדרך החוצה מטיב טעם, אינו קרוב המשפחה היחיד שמועסק ברשת של חגי, אשר מעסיקה שני עובדים נוספים שהם קרובי משפחה שלו, ואילו חתנו של חגי, אסף גרוס, משמש כדירקטור בחברה.

ימשיך לנהל בעתיד הקרוב

על פי הערכות של פעילים בשוק, את ניהול החברה צפוי חגי להותיר בידיו לפחות לחודשים הקרובים, שאותם הוא מעוניין לנצל למיקוד פעילות, למתן דגש על פעילויות רווחיות ולצמצום פעילות הפסדיות. עוד צפוי חגי לקדם מהלך לשדרוג מפעל החברה שבקיבוץ מזרע, וכן לבצע שינויים הנדרשים לתפיסתו בדרך הניהול של החברה.

חגי, כאמור, רואה כבר תקופה לא קצרה את טיב טעם מציגה ביצועי חסר ביחס למתחרותיה הבורסאיות, שנהנו בשנה החולפת מתקופה חיובית למדי. בשנת 2018 שב שוק המזון המקומי וחזר לצמוח, ובמהלכה נהנו הרשתות מעליות מחירים רוחביות, והיא אף הוגדרה על-ידי חלק מהפעילים בשוק כשנה של שינוי כיוון בכל הנוגע לפעילות קמעונאיות המזון.

טיב טעם נשארה מאחור. גלובס
טיב טעם נשארה מאחור/גלובס

הייחוד במוצרים לא עוזר

טיב טעם, המעסיקה כ-1,700 עובדים, כוללת יותר מ-40 חנויות סופרמרקטים, הכוללות גם את חנויות רשת עדן טבע מרקט (ורשת כלי הבית דומו, שנמכרה לאחרונה תמורת סכום לא מהותי כחלק ממיקוד הפעילות שמעוניין שלום לבצע), וכן היא עוסקת בייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון.

בניגוד למתחרותיה הבורסאיות, טיב טעם היא רשת סופרמרקטים לא כשרה, הפועלת בשבתות ובחגים, ומציעה מגוון מוצרים שאותם לא ניתן למצוא אצל המתחרות, בשל הגבלות הכשרות, אולם נראה כי גם ייחוד זה לא סייע לה בשנים האחרונות להתבלט לחיוב ביחס למתחרות.

כפי שהדבר משתקף מביצועי המניה, גם ברמת התוצאות הכספיות טיב טעם בולטת לשלילה, ובדוחותיה הכספיים האחרונים, למחצית הראשונה של 2018 (החברה מפרסמת דוחות כספיים פעם בחצי שנה) היא הציגה שחיקה של 3% בהכנסותיה, שעמדו על 697 מיליון שקל, לצד ירידה של 12% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-4.5 מיליון שקל.

רכישת סניפי עדן טבע על-ידי טיב טעם ב-2015 תמורת כ-30 מיליון שקל התבררה בדיעבד כטעות משמעותית שביצעה הרשת, אשר פגעה בתוצאותיה הכספיות, וגררה אותה בשנים קודמות להפסדים של עשרות מיליוני שקלים, אולם ככל הנראה עיקר הנזק ממהלך זה מאחוריה.

צמצום סניפי עדן טבע הוביל במחצית השנה הראשונה של 2018 לירידה במכירות מגזר סניפי הסופרמרקטים של טיב טעם, וכן נרשמה ירידה במכירות מגזר ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון, בעיקר בשל צמצום מכירות בתוך הקבוצה.

זאת בעוד שמתחרותיה הנסחרות בבורסה הציגו כמגמה בתקופה זו שיפור בהכנסות וברווחים, הן בזכות הרחבת הפעילות הבסיסית של הסניפים (בעיקר ויקטורי ורמי לוי) והן בתמיכת שילוב פעילויות חדשות (דוגמת ניו פארם בשופרסל), וגם בהמשכה של 2018 (הרבעון השלישי של השנה שעברה), כמגמה הציגו המתחרות חיובי בתוצאות הכספיות. בדוחות האחרונים דיווחה טיב טעם על צמצום של כ-20% משטחי המסחר שלה (כ-9,500 מ"ר), וזאת בשל סגירת חמישה סניפי רשת עדן טבע ושני סניפי טיב טעם.

תוצאות טיב טעם. גלובס
תוצאות מחצית 2018 של טיב טעם/גלובס

יורדת בזמן שהאחרות עולות

ביצועי החסר של טיב טעם באים היטב לידי ביטוי בתשואת המניה, שבשנה האחרונה איבדה קרוב ל-20% משוויה, לעומת עליות של כ-12% שרשמו מניות שופרסל וויקטורי, ויציבות שהציגה רמי לוי. ביצועי המניה בולטים לשלילה גם בפרספקטיבה נרחבת יותר, עם ירידה של כ-30% תוך שלוש שנים, לעומת תשואות חיוביות נאות במניות המתחרות - בראשות שופרסל, שזינקה בכ-140%, ואחריה ויקטורי שטיפסה בכ-70% ורמי לוי שהתחזקה בכ-20%.

רמת התמחור הנמוכה יחסית של מניית טיב טעם אמנם היוותה ככל הידוע חלק משיקוליו של חגי להתערב בניהול החברה, אולם מנגד היא העניקה לו הזדמנות להגדלת החזקותיו ברשת, כך שבשנה האחרונה הוא השקיע סכום מצטבר של כ-12 מיליון שקל ברכישת מניות טיב טעם, בנתחים קטנים. אחרי ביצועיה בשנים האחרונות, משקפת מניית טיב טעם שווי נוכחי של כ-220 מיליון שקל, ולהחזקותיו של חגי, כ-54% מהון החברה, שווי של כ-120 מיליון שקל.

חגי נכנס לגרעין השליטה בטיב טעם לקראת סופה של 2009, בעקבות קריסת השותפה הקודמת בחברה, אנטר הולדינגס של עמית ברגר, ורכש 38% ממניות הרשת בהשקעה של 38 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל, נוסף על הלוואה של 32 מיליון שקל שהעמידה הארגז לטובת פירעון אג"ח.

בהמשך רכש חגי בנתחים את מניותיו של קובי טרייביטש, שהיה השותף של אנטר הולדינגס בטיב טעם, בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים. כניסתו של חגי לרשת נעשתה בזמן שהחברה הייתה נתונה במצוקת מזומנים קשה, ומאז ביצעה טיב טעם כמה הליכי התייעלות, סגרה סניפים נוספים וביצעה עוד מהלכים לשיפור מצבה העסקי.

חגי מחזיק את מניות טיב טעם באמצעות חברת הארגז שבבעלותו. מדיווח לבורסה עולה ש-32% מהמניות שועבדו על-ידי הארגז בחלקים שווים לטובת תאגיד בנקאי ומוסד פיננסי לטובת הבטחת התחייבויות הארגז כלפיהם.

למרות הירידה בשווי מניות טיב טעם בשנים האחרונות, ערכן עדיין גבוה משמעותית מהיקף השקעתו של חגי ברכישת המניות, במסגרת כניסתו כשותף אליה, ובהמשך ברכישת השליטה, בסכום מצטבר של כ-80 מיליון שקל, כך שהוא עדיין "מורווח" על השקעתו בכמה עשרות אחוזים. זאת, נוסף על תגמולים בהיקף של כמה מיליוני שקלים שמקבלת מדי שנה חברת הארגז הפרטית שבשליטתו, עבור השירותים שהיא מספקת לרשת, שחלק משמעותי מהם בשנים האחרונות ניתנו לכהן במסגרת תפקידו כמנכ"ל.

חברת הארגז מעניקה לטיב טעם שירותי מנכ"ל ושירותים נוספים, בהם את שירותיו של חגי, המכהן כדירקטור בטיב טעם, ומוגדר לפי ההסכם כמי ש"יקדיש חלק ניכר מזמנו לשם מתן שירותי הניהול, ולא פחות מ-33%".

תמורת שירותי הניהול משלמת טיב טעם לארגז 200 אלף שקל בחודש - 120 אלף שקל עבור שירותי מנכ"ל ו-80 אלף שקל עבור יתר שירותי הניהול. ב-2017 שילמה טיב טעם לארגז 4.5 מיליון שקל - כמחצית מהסכום (2.4 מיליון שקל) כדמי ניהול ועיקר היתרה (1.7 מיליון שקל) "בגין ובקשר לרכישת מערכות ולקבלת שירותי תחזוקה מהארגז".

הארגז: אקזיט חלומי ברחוב יגאל אלון בתל-אביב

קבוצת הארגז, שבאמצעותה מחזיק חגי בטיב טעם ומספק לה שירותים, היא בעלת פעילות תעשייתית פרטית רחבת-היקף, המתמקדת בתחומי התחבורה, לצד פעילויות נוספות שיש לה, ובהן הרכבת מנופים על משאיות, עיבוד מתכות, ייצור מערכות אחסנה, קירור ותצוגה, ותכנון וייצור מערכות מיזוג ועוד.

את הארגז רכש חגי (שהשתחרר ב-1996 מצה"ל בדרגת אלוף, לאחר שעמד בראש אגף הלוגיסטיקה של צה"ל) מידי ההסתדרות, בתחילת שנות ה-2000, בעקבות משבר קשה שעברה. ההשקעה עמדה על מיליוני שקלים בודדים, נוסף על הזרמה של כ-100 מיליון שקל שנדרש לבצע לחברה כדי להבריא אותה, ועשה זאת בסיועו של יצחק תשובה, שהעמיד לו לצורך הרכישה ערבות של 50 מיליון שקל, נוסף על ערבות דומה שקיבל מהבנקים.

בדיעבד, ייתכן שחגי היה מרוויח יותר לו היה נמנע מפעילות תעשייתית עתירת קשיים, וממתין בסבלנות להשבחה המהירה של קרקעות שהיו בידי הארגז. הללו הניבו לו בשנת 2011 אקזיט חלומי, עת מכר קרקע שבה החזיקה החברה ברחוב יגאל אלון בתל-אביב לקבוצת בסר תמורת כ-240 מיליון שקל. על הקרקע הקימה בסר, יחד עם כמה שותפים, את פרויקט "מגדלי אלון" הכולל שני מגדלי משרדים, הממוקמים במקביל לנתיבי איילון ולא רחוק מתחנת רכבת השלום.

חגי, שנותר עם החזקות מצומצמות מכלל הפרויקט לאחר מכירת הקרקע, מכר בשנה שעברה את הקומה ה-40 והעליונה במגדלי אלון 2, ו-15 מקומות חניה לידי קרן פימי בראשות ישי דוידי, תמורת כ-21 מיליון שקל, וכיום נותרו בידיו כמה מקומות חניה במגדל.

כאמור, פעילות התחבורה היא הפעילות הבולטת של קבוצת הארגז, והיא כוללת פיתוח וייצור דגמי אוטובוסים ומיניבוסים, והרכבת חלקי האוטובוסים על שלדות, מהמפעל שלה באזור התעשייה תימורים שבקרית מלאכי, אשר בהקמתו הושקעו יותר מ-200 מיליון שקל.

הארגז עלתה לכותרות לא מעט בשנים האחרונות בקשר עם תקנות רכש גומלין שאפשרו לייבא אוטובוסים בשלמותם לארץ. תקנות אלה פגעו בחברות הישראליות העוסקות בתחום, ובהן הארגז, שהתקשתה להרוויח. ואולם, נראה כי אחרי שחברות רבות הפועלות בתחום ורוכשות אוטובוסים נכוו מרכישות שביצעו בחו"ל, בייחוד של סחורה סינית, הן חוזרות ליצרנים הישראלים, ובהם הארגז, המבצעת את עבודות ההרכבה על שלדות של מותגים איכותיים יותר, דוגמת מרצדס ומאן. מחזור המכירות השנתי של הארגז מוערך בכחצי מיליארד שקל, וככל הידוע, היקף הזמנות העבודה ממנה נמצא בצמיחה, הצפויה לסייע לה לסיים את 2019 ברווח.

תעודת זהות טיב טעם. גלובס
טיב טעם/גלובס

אנטרופי: הממשל התאגידי של טיב טעם טעון שיפור; חולשה בשקיפות מול שוק ההון

בעקבות האירועים האחרונים בטיב טעם, חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי הקדימה את הבחינה התקופתית לדירוג הממשל התאגידי של הרשת והורידה את ההערכה לרמה המוגדרת כטעון שיפור (To be improved). זאת במסגרת התייחסות לנושא שהעבירה לגופים הרלוונטיים, תוך ציון כמה נקודות המשקפות את הערכתה המעודכנת.

בהערכת הממשל התאגידי, שהייתה עד כה בדירוג סביר (Reasonable), מציינים כעת באנטרופי בין היתר "חולשה בשקיפות ובממשקים של החברה מול שוק ההון".

עוד נכתב כי החברה "אינה מקיימת קשר פורמלי רציף עם שוק ההון. כך למשל המצגת האחרונה שפורסמה על ידי החברה הייתה במאי 2018", ובאנטרופי מזכירים גם את שינוי שיטת פרסום הדוחות הכספיים שלה "ממתכונת רבעונית למתכונת חצי שנתית".

בחברת הייעוץ מזכירים "התפטרויות של נושאי משרה בכירים בשנים האחרונות", שכללו דירקטור בלתי תלוי ושני סמנכ"לי כספים (אחד מהם בפרק זמן קצר), וכן את השעיית המנכ"ל (עדי כהן, א"ל) מתפקידו, "בהמשך לשינויים אחרים שחלו בהנהלת החברה בשנים האחרונות".

באנטרופי מתייחסים גם להתנהלותו של חגי שלום. בנוסף למינויו כעת כמנכ"ל זמני במקביל להיותו בעל השליטה וכהונתו כדירקטור, מזכירים שם "עסקאות בעלי שליטה שבוצעו בשנים האחרונות".

לפי אנטרופי, בכל הנוגע למבנה הדירקטוריון של טיב טעם ולזכויות בעלי מניות ואתיקה החברה ממוקמת בטווח הממוצע. בכל הנוגע לביקורת ומדיניות תגמול החברה היא ממוקמת מעל הממוצע.

לצד שלום, המחזיק בכ-54% ממניות טיב טעם, המוסדיים הם בעלי כ-29% מההון, ובין הגופים הבולטים שהם גם בעלי עניין נמנים הפניקס (כ-15% יחד עם אקסלנס), מיטב דש (כ-8.5%) והראל (כ-5%). החזקות הציבור בטיב טעם עומדות על כ-17%.

  • עוד באותו נושא:
  • טיב טעם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully