וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראו ביצועי הקרנות שמשקיעות באשראי צרכני בארה"ב

רון שטיין

28.1.2019 / 6:29

קרנות ההשקעה בפלטפורמות אשראי צרכני בארה"ב, ובראשן הקרנות של אי.בי.אי, הלמן אלדובי, מיטב דש פאגאיה וג'מיקס, הניבו תשואות חיוביות של 5.8% ב-2018, בלי אף חודש שלילי עד כה מאז החלו לפעול ב-2014 º הסכנה הפוטנציאלית: הקרנות תלויות ישירות

אילן רביב, דייב לובצקי ורמי דרור. צילום: איל יצהר, יח"צ, תמר מצפי, גלובס
אילן רביב, דייב לוביצקי ורמי דרור/גלובס, צילום: איל יצהר, יח"צ, תמר מצפי

קרנות ישראליות להשקעה באשראי צרכני בארה"ב השיגו ב-2018 תשואה ממוצעת של 5.8%, כך עולה מבדיקת "גלובס". מהקמתן ועד היום מדובר בתשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-7%, ולפי שעה הקרנות מספקות למשקיעים ריבית קבועה מידי חודש. לאחרונה נחשפו ב"גלובס" התוצאות החלשות יחסית של תעשיית קרנות הגידור המקומיות ב-2018.

מדובר בקרנות שמשקיעות את הכספים שגייסו, בהלוואות של חברות אמריקאיות שהינן פלטפורמות מתן אשראי צרכני לציבור בארה"ב בדרך של Peer to Peer (או בקיצור, P2P), כגון Lending Club. אלו פלטפורמות דיגיטליות המתווכות בין לווים למלווים, כאשר הן מבצעות הליך של חיתום וגבייה של כספי ההלוואה בתמורה לעמלות משני הצדדים. הקרנות רוכשות תיקי הלוואות מסוימים, על פי חלוקה לפרמטרים, כולל רמות סיכון של הלווים בקצה, כשגם הן נהנות מנתח בדמות דמי הניהול שהן גובות מהמשקיעים בישראל.

"זה נכס מצוין נכון להיום, שהסיכון הכי גדול שלו זה עלייה באבטלה בארה"ב, ובכלל נתוני המאקרו בארה"ב. אבל בתקופות של שווקים תנודתיים, וכל עוד אין משבר בשוק העבודה בארה"ב, התשואות בקרנות הללו קבועות וסדירות. כלומר, פוטנציאל התשואות די קבוע ועומד על 6% עד 7% לשנה", מסביר ל"גלובס" גורם מעורה, שמתייחס לכך שכל הגופים אותם בחנו הציגו מאז הוקמו תשואות חודשיות חיוביות.

כך, פוטנציאל התשואה בהלוואות הצרכניות בארה"ב גבוה יחסית לשוקי חוב ואשראי אחרים, שכן הריביות שם מאוד גבוהות, ובתחום ה-P2P הן אף מגיעות ל-15% - מה שיצר את הכדאיות בקרנות ההשקעה שאת תוצאותיהן אנו חופשים עתה. ואולם כתמונת מראה לפוטנציאל התשואה, באפיק זה קיים גם סיכון - כמו בכל השקעה שמניבה תשואה. במקרה זה מדובר בהלוואות שניתנות ללא ביטחונות, וששיעורי הדיפולט בהן אינם מבוטלים.

אנשי בית ההשקעות אי.בי.אי, בהובלת דייב לובצקי, היו הראשונים שזיהו את התחום הזה והקימו קרן שהציעה השקעה בתחום האשראי הצרכני באמצעות רכישת הלוואות מפלטפורמות P2P בארה"ב. הם הקימו את קרן אי.בי.אי consumer credit fund, שאותה מנהל אמיר גולן, ושהחלה לפעול כבר במהלך מארס 2014.

השקעה באשראי צרכני. גלובס
השקעה באשראי צרכני בארה"ב/גלובס

תמונת מראה לשוקי ההון בארה"ב

מבדיקת הדיווחים של חמישה גופים שפועלים בשוק המקומי, עולה כי התמונה החיובית נמשכה גם בסופה של השנה שעברה, לאור כך ששנת 2018 לא נשאה בחובה בשורות בעייתיות בנוגע לשוק העבודה בארה"ב, כשהוא נמצא בשיעורי אבטלה נמוכים מאוד. במידה רבה זוהי תמונת מראה לשוקי ההון בארה"ב, שחוו שנה מטלטלת, במיוחד בסופה, דבר אשר פגע בתוצאות קרנות הגידור, שברובן המכריע סיימו את השנה שעברה עם דצמבר שלילי.

לידי "גלובס" הגיעו הדיווחים השנתיים של חמישה גופים: אי.בי.אי consumer credit fund, מיטב דש פאגאיה, הלמן אלדובי P2P(איי2פ1), ג'מיקס ו-Colchis Capital. לפי שעה לכל הקרנות תשואות חיוביות, ברמה חודשית ובטח שברמה מצטברת, כאשר "הפעילות של כל החברות דומה למדי וההבדלים הם איך בוחרים את ההלוואות והמינוף הפנימי של הקרן. לא כל הקרנות מפעילות מינוף, שמגביר סיכון ובשלב המידי מגדיל גם תשואות", אומר גורם בשוק, שמציין כי לפי שעה לכל הקרנות תקופה טובה, ועדיין לא קרה "אירוע" שישפיע בחדות על שוק העבודה בארה"ב ומכאן שגם על ההלוואות שניתנו דרך הפלטפורמות הרלוונטיות בארה"ב.

עוד באותו נושא

תשואות שליליות בגמל ב-2018: איזו קופה נמצאת בראש?

לכתבה המלאה

עדיין לא חוו משבר אמיתי

אז איך נראה תחום קרנות ההשקעה הצעיר? מהדיווחים למשקיעים שהגיעו לידינו עולה כי הקרן הראשונה שזיהתה את התחום, אי.בי.אי קונסומר קרדיט פאנד (CCF) רשמה מאז החלה לפעול במארס 2014 תשואה מצטברת של 37.2%, כשהיא השיגה ב-2018 תשואה של 5.61%. התשואה השנתית הממוצעת של הקרן מאז החלה לפעול עומדת על 6.76%, כשתיק ההשקעות שלה מאז ועד היום עומד על 48,473 הלוואות בהן השקיעה, כשהיא מגבילה את היקף ההשקעות בהלוואה בודדת לשיעור מקסימלי של 0.02% מהתיק הכולל של הקרן.

קרן ה-CFF של אי.בי.אי מציגה תשואה חיובית מאז שהחלה לפעול - 58 חודשים רצופים. מציאות זו מאפיינת גם את יתר הגופים הפועלים בתחום זה, שעדיין לא חווה משבר אמיתי בכלכלה האמריקאית, בדומה למה שעבר עליה ב-2008, ושנבע במידה רבה מבועת האשראי שנופחה במשק הגדול בעולם במשך שנים רבות.

קרן אחרת שיצרה "דרך חדשה" היא קרן ה-P2P של בית ההשקעות הלמן אלדובי, שלא מסתפקת במשקיעים מוסדיים וכשירים ועברה הליך הנפקה של רשות ניירות ערך. לאחר כמה סבבי גיוס שביצעה בבורסה הקרן של הלמן אלדובי מנהלת כבר נכסים בשווי 340 מיליון שקל. בדיווחיה מפרטת הקרן כי השקיעה בתיק שכולל 5,062 הלוואות, בהיקף ממוצע של 12,720 דולר להלוואה. המח"מ של תיק ההלוואות של הקרן עומד על 1.6 שנים.

ומה לגבי הקרן של פאגאיה מבית מיטב דש? הקרן היא תולדה של שיתוף פעולה בין בית ההשקעות מיטב דש לבין חברת הפינטק פאגאיה שמשקיעה בתיק הלוואות בגודל ממוצע של 11,951 דולר ובמח"מ 1.56 שנים. בפאגאיה רושמים תשואה חיובית בכל אחד מ-20 חודשי הפעילות של הקרן כשהם מציינים כי גודל ההלוואה המקסימלי מכלל התיק מוגבל ל-0.05%.

בג'מיקס, שלא באה מבית השקעות מוכר ומבוסס או שקשורה לאחד כזה, מדובר על מגבלה של עד 0.1% מהתיק הכולל שיושקע בהלוואה בודדת. הקרן של ג'מיקס נמצאת בסוף 2018 בעיצומו של רצף חיובי של שלוש שנים, כשהם מדגישים משהו שרלוונטי לכלל התחום: אפיק ההשקעה הינו דולרי, "כאשר בשנת 2018 נוסף שינוי בשער הדולר בשיעור של 8.1%". הקרן מושקעת נכון לסוף 2018 ב-14,595 הלוואות, במח"מ של 1.24 שנים.

דמי ניהול קבועים ודמי הצלחה

הכנסנו להשוואה עוד גוף אחד שלכאורה זר ולא רלוונטי להשוואה של גופים ישראלים: Colchis Capital. מדוע? מאחר ומדובר אמנם בגוף זר אך באחד ש"עבר" גם בשוק המקומי. ואולם, בעוד שהקרנות האחרות בהן אנו מתמקדים היום פונות לציבור הפרטי בישראל - לקוחות כשירים או הלמן אלדובי שפונה לציבור הרחב והנפיקה לפי תשקיף - הרי ש- colchis פעילה בארץ בעיקר בקרב הגופים המוסדיים, כשהיא מציעה להם מרכולת זהה לאלה שמציעות הקרנות של אי.בי.אי, מיטב דש ופאגאיה, הלמן אלדובי וג'מיקס.

ונורמות דמי הניהול של התחום, כפי שהן משתקפות מהדיווחים, עומדות על דמי ניהול קבועים של 1% ועוד דמי הצלחה של 10%-15% מהתשואה העודפת שמעל רף ה-5%. במקרים מסוימים דמי הניהול הקבועים נמוכים מ-1%.

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully