וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל בדרך להשקעה הגדולה שלה אי פעם בישראל: כל הפרטים נחשפים

עמירם ברקת, טל שחף, אורי ברקוביץ' ויובל אזולאי

28.1.2019 / 16:05

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים דן האוצר בהצעת ענקית השבבים להשקיע סכום שיא בהקמת מפעל נוסף בקריית גת. המענק שביקשה אינטל גבוה לא רק במספרים אבסולוטיים, אלא גם ביחס לשיעור ההשתתפות בהשקעה במקרים קודמים

יגיע לישראל? עקב ירידה במכירות: אינטל תפטר 21 אלף מעובדיה ברחבי העולם. שי מכלוף
אינטל/שי מכלוף

חברת אינטל מתכננת להשקיע 40 מיליארד שקל (כ-11 מיליארד דולר) בהקמת מפעל חדש בקריית גת, וביקשה מהמדינה מענק בגובה של 10% לביצוע השקעה זו - כך נודע ל"גלובס". אם התוכנית תתממש, זו תהיה ההשקעה הגדולה ביותר של ענקית השבבים בישראל אי פעם. אם תקבל החברה את מענק ההקמה המבוקש, הוא יכול להגיע ל-4 מיליארד שקל, גם כן שיא של כל הזמנים.

הדיונים בין אינטל למשרד האוצר סביב ההשקעה החלו לפני מספר שבועות, ומוביל אותם מנכ"ל האוצר שי באב"ד. בעת תחילת המו"מ הציפייה הייתה לסיימו בתוך זמן קצר, אך השיחות עדיין מתנהלות, למרות הקדמת הבחירות. ככל הידוע שר האוצר משה כחלון אינו מעורב באופן ישיר בדיונים ונותן לבאב"ד את המנדט לנהל אותם. משרד הכלכלה, שהיה מעורב בעבר באופן עמוק במגעים עם אינטל, לא השתתף עד כה במשא ומתן באופן משמעותי. באוצר ובאינטל סירבו להתייחס לשאלות "גלובס" בנושא.

הנהלת אינטל העולמית עדיין לא קיבלה החלטת השקעה סופית בארץ, ובאינטל מצהירים כי המפעל עשוי לקום באירלנד, בארה"ב או בישראל. ל"גלובס" נודע כי במסגרת הטיפול בבקשה באוצר הכינה יחידת הכלכלן הראשי במשרד חוות דעת, הקובעת כי ההשקעה עומדת בפרמטרים כלכליים לסיוע מהמדינה ובראשם גובה ההחזר הצפוי על ההשקעה (ROI). יחד עם זאת, לא ברור אם חוות הדעת התייחסה לשיקולי מאקרו שמעבר לפרמטרים המובהקים של ההשקעה, ובהם ההשפעה שתהיה להגדלה משמעותית כל-כך של נוכחות אינטל על התלות של המשק הישראלי בחברה האמריקאית.

כבר היום ביצועי המשק, ובעיקר נתוני ההשקעות, מושפעים בצורה משמעותית מאד מפעילותה של אינטל. כך למשל, במסגרת נאומו בעת החלטת הריבית האחרונה, אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי תמונת ההשקעות במשק ב-2019 עשויה להשתפר "בעקבות השקעה במפעל לעיבוד שבבים". גם באב"ד רמז לאחרונה כי חברת עולמית צפויה להודיע בקרוב על השקעה דרמטית בישראל, שתהיה לה השפעה על התוצר.

מעבר לגודלו חסר התקדים במספרים מוחלטים, המענק שדורשת אינטל גבוה יותר באופן יחסי ממענקים שקיבלה בעבר מהמדינה. מאז העשור הקודם המענקים שניתנו לאינטל היו בשיעור של כ-5% מגובה ההשקעה בהקמה. במסגרת הצעתה החברה אינה מבקשת לשנות את הסדר המס הנוכחי החל עליה, שזכה לכינוי "המסלול האסטרטגי", ובמסגרתו משלמת אינטל מס חברות מופחת של 5%. כבר כיום מדובר בהטבה משמעותית יותר מזו שמוגדרת בחוק לעידוד השקעות הון, הניתנת לחברות שמייצאות לפחות רבע מתוצרתן: חברות הפועלות מהפריפריה נהנות במסגרת החוק משלמות מס חברות של 7.5%, חברות ממרכז הארץ 16%, וחברות שאינן מקבלות את ההטבה - 23%.
להדביק את הפער מהמתחרות

גורמים העוקבים אחר המגעים בין הממשלה לאינטל מציינים כי הסכומים אינם סופיים, ועשויים להיות נמוכים יותר בסופו של דבר. עוד אמרו הגורמים כי הסיכום עם הממשלה כולל גם פטור מחובת מכרז מול מינהל מקרקעי ישראל, וכי באינטל קריית גת כבר החלו בהכנת התשתיות הפיזיות להקמת המפעל החדש.

כמו כן אומרים הגורמים כי למרות הצהרות אינטל כי עדיין לא החליטה היכן למקם את המפעל, החברה נערכת להשקעה בשני מפעלים חדשים במקביל - באירלנד ובישראל. השקעה בסדר גודל כזה יוצאת דופן אפילו כשמדובר בענקית כמו אינטל, והחברה מעולם לא הקימה שני מפעלים (Fabs) בו בזמן. במקביל מקימה אינטל פאב במדינת פורטלנד בארה"ב, שבו יתבצע עיקר המחקר והפיתוח בתחום השבבים - מהלך נוסף המעיד על הביקוש הרב שאינטל נערכת אליו.

הטכנולוגיה שמתכוונת אינטל לפתח ולאחר מכן לייצר בפאבים החדשים משפרת את ביצועי השבבים בשלושה היבטים: ביצועים, הספק ועלות. מדובר בטכנולוגיית 10 ננומטר, המאפשרת צפיפות גבוהה מאוד של רכיבים אלקטרוניים והספק חשמל נמוך. אינטל נכנסת באיחור לטכנולוגיה החדשה: מתחרותיה, מפעל ייצור השבבים הגדול בעולם TSMC וחברת סמסונג, כבר מייצרות שבבים בטכנולוגיית 7 ננומטר, שביצועיהם דומים לאלו של הטכנולוגיה שמבקשת אינטל לקדם.
במאי 2018 אישרה הנהלת אינטל העולמית השקעה של 18 מיליארד שקל בהרחבת המפעל הקיים בקריית גת, וכן התחייבה לבצע רכש נוסף בסך יותר מ-3 מיליארד שקל ולקלוט לעבודה 250 עובדים בפריפריה. בתמורה הסכימה הממשלה לתת מענק בהיקף 700 מיליון שקל, שהותנה בכך שאינטל השקעה אסטרטגית לשדרוג טכנולוגי בהיקף משמעותי, וכן האריכה את הטבת המס שהיא מקבלת כעת עד 2030 במקום 2027. בכירים בחברה אמרו אז כי בעקבות ההשקעה יבואו השקעות משמעותיות נוספות בייצור השבבים בקריית גת.

אן קלהר, סגנית נשיא אינטל ומנהלת זרוע הייצור העולמית, אמרה באותה עת כי החברה משנה בהדרגה את המיקוד שלה ממחשבים אישיים לתעשיית הנתונים, בכדי "להשביע את התיאבון העצום של השוק" לפתרונות שמעבדים, מנתחים, מאחסנים ומשתפים מידע. כתוצאה משינוי זה, החברה מתחרה לדבריה על שוק מוצרי סיליקון הנאמד ב-300 מיליארד דולר. "אנו ניצבים בפני הזדמנות השוק הגדולה ביותר בתולדות אינטל, ונוקטים את הצעדים הדרושים כדי להכשיר את רשת הייצור הגלובלית שלנו כך שתהיה גמישה ותוכל להגיב במהירות לשינויים בביקוש", אמרה קלהר, "אנו מתכננים כעת את הרחבת אתרי הייצור שלנו באורגון, אירלנד וישראל. עבודות הבנייה, הצפויות להימשך מספר שנים, יחלו ב-2019. בשבועות ובחודשים הקרובים נפעל באמצעות דיונים עם ממשלות וקהילות להשגת אישורים ורישיונות".

הטכנולוגיות המתקדמות עדיין רחוקות

לצד המפעל בקרית גת יש לאינטל בישראל פעילות פיתוח ענפה הנוגעת כמעט לכל תחומי הפעילות של החברה העולמית. הפיתוח, הארכיטקטורה והעיצוב של מעבדי הדור התשיעי - המתקדמים ביותר של אינטל למחשבים עסקיים ואישיים - מובלים מחיפה. הפעילות בתחום הרכב האוטונומי מבוססת על רכישת מובילאיי הירושלמית, והמרכזים ברעננה ובעיקר בפתח תקווה עוסקים בנושא הקישוריות - WiFi מהיר, GPS והדור החמישי בסלולר עם טכנולגיית WiGig. בחיפה פועל גם מרכז פיתוח לתחום הבינה המלאכותית, שמפתח יחד עם פייסבוק את Inference, שבב AI לשרתים. במקביל אינטל מפתחת בישראל את טכנולוגיית מצלמות התלת-ממד RealSense, וטכנולוגיות שידור ספורט מתקדמות על בסיס חברת Replay שרכשה. בעבר פיתחה החברה גם קסדת מציאות מדומה, אך הפרויקט נגנז.

אלא שבשלב זה הטכנולוגיות המתקדמות שעליהן עומלת אינטל עדיין אינן משפיעות באופן מהותי על ביצועי החברה, וההערכה היא שייקח שנתיים-שלוש, אם לא יותר מכך, עד שמצב זה ישתנה. דוגמה טובה לכך היא מובילאיי: מתוך מכירות שנתיות בהיקף של 70 מיליארד דולר, החברה הישראלית שרכשה אינטל אחראית לכ-200 מיליון "בלבד". ייתכן שרק בסביבות 2025, כשיהיה שוק פעיל במיליארדי דולרים לרכב האוטונומי, היא עשויה להוביל אותו עם הכנסות משמעותיות.

ביום שישי האחרון איבדה מניית אינטל כ-5.5% מערכה, לאחר שהחברה פרסמה תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון הרביעי. אף על פי שהחברה עקפה את תחזית הרווח למניה (1.28 דולר לעומת צפי ל-1.22 דולר), היא פספסה את תחזית ההכנסות: 18.66 מיליארד דולר לעומת 19.01 מיליארד שחזו לה האנליסטים. מדאיגה עוד יותר הייתה תחזית החברה כי בשנת 2019 הכנסותיה יצמחו ב-1% בלבד, לעומת 13% בשנה החולפת - שיעור הצמיחה הנמוך ביותר של אינטל מאז 2015.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully