וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקעת אינטל: כל מה שצריך לדעת על המפעל החדש

יובל אזולאי, עמירם ברקת וטל שחף

29.1.2019 / 12:13

אינטל אישרה אמש את חשיפת "גלובס" על השקעת העתק המתוכננת בישראל - הקמת מפעל חדש בהשקעה של 40 מיליארד שקל באוצר מקווים לאשר מענק חסר תקדים לחברה עוד לפני הבחירות כמה עובדים חדשים תעסיק אינטל?

מענק חסר תקדים לאינטל. shutterstock, גלובס
אינטל/גלובס, shutterstock

במשרד האוצר מקווים לאשר (בכפוף לייעוץ משפטי) מענק חסר תקדים לאינטל עוד לפני הבחירות. אמש חשפנו ב"גלובס" כי המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי בדרך להשקעת עתק חסרת תקדים של 40 מיליארד שקל במשק הישראלי.

כפי שנחשף ב"גלובס" באוצר מתקיימים מגעים קדחתניים לאישור מענק של 9% מההשקעה, כלומר 3.6 מיליארד שקל, שגם הם מענק חסר תקדים בתולדות המשק. המענק יינתן על פני עשר שנים, שבמהלכן אינטל תהנה מיציבות רגולטורית. לפי הערכות גורמים באוצר התועלת הישירה למשק תהיה 9 מיליארד שקל. עד היום השקיעה אינטל בישראל למעלה מ-70 מיליארד שקל וקיבלה מענקים בהיקף של כ-7 מיליארד שקל (שיעור דומה בסך הכל לזה שהיא מבקשת כעת). יחד עם זאת, במונחים אבסולוטיים מדובר במענק עצום שידרוש אישור מיוחד של משרד המשפטים על מנת שיוכל לצאת לדרך לפני הבחירות.

וזה כל מה שניתן לומר בשלב זה על השקעת הענק:

איזו טכנולוגיה תהיה במפעל החדש?

מדובר בהקמה של מפעל ייצור בטכנולוגיה המתקדמת של 10 ננומטר. באינטל אישרו אתמול שהכוונה היא להקים מפעלי ייצור שבבים בטכנולוגיה החדשה גם בישראל וגם באירלנד, זאת על רק הגידול בביקוש לשבבים לעולמות טכנולוגיים רבים בנוסף למחשבי PC, כמו שרתי נתונים, IOT, תעשיית האוטומוטיב ועוד. היקף הביקושים בשוק זה נאמד ב-300 מיליארד דולר ואינטל עושה מאמץ לקחת נתח משמעותי בתוכו. בשנת 2018 אינטל לא הצליחה לספק את מלוא הביקושים מלקוחותיה וחלק מהפעילות עברה למתחרות. המפעל החדש יקום בסמוך למפעל הקיים בקריית גת.

מי העובדים שיעבדו במפעל החדש?

מרבית העובדים שמועסקים במפעלים של אינטל הם בעלי השכלה אקדמית בתחומים כמו הנדסת חומרים וכימיה או הנדסה תעשייה וניהול. חלקם בעלי תארים שניים או דוקטורט. כמו כן, מועסקים במפעל עובדי ייצור - טכנאים והנדסאים - אך הם מהווים מיעוט. המחקר והפיתוח של הטכנולוגיה החדשה נעשה במפעל אחר של אינטל בארה"ב. אינטל נחשבת כבר היום למעסיק הגדול ביותר בהייטק הישראלי עם 11,700 עובדים בישראל ו-1,100 נוספים במובילאיי. במפעל החדש החברה צפויה להעסיק כ-1,500 עובדים נוספים.

עוד באותו נושא

אינטל מקבלת מיליארדים מהמדינה - אך הגיע הזמן להטיל בכך ספק

לכתבה המלאה

איזה מענק תקבל אינטל?

אינטל מנהלת מזה שבועות מגעים עם משרד האוצר על המענק שהיא מבקשת. המענק נגזר בדרך כלל מגובה ההשקעה שהחברה מבצעת. בפעם האחרונה (2018) קיבלה אינטל מענק של קרוב ל-5% על השקעה של 17.5 מיליארד שקל, אולם כעת, כאשר מדובר בהקמת מפעל חדש ולא בהרחבה של מפעל קיים, ההשקעה המתוכננת גדולה יותר וכך גם המענק המבוקש.

המדינה צפויה להקים ועדה בין משרדית שיובילו מנכ"לי משרדי האוצר והכלכלה, וישבו בה נציגי רשות ההשקעות ורשות המסים כדי לאשר את המענק. מדובר בהליך שונה מהליך של תמיכה בהשקעה "רגילה" במשק, שנעשה במסגרת מרכז ההשקעות של משרד הכלכלה. כאמור, המדינה תנסה לאשר את המענק עוד לפני הבחירות ובשל גודלו הוא לא יגיע מתקציב של משרד כזה או אחר, אלא יוקצה באופן חד פעמי דרך משרד הכלכלה.

כיצד נקבע איזה מענק תקבל אינטל?

בדרך כלל מענקים מהסוג הזה מאושרים לאחר שהמדינה מגיעה למסקנה שהתרומה של ההשקעה למשק גדולה מעלות המענק. אינטל היא המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי מה שצפוי לתמוך בטענתה. אולם מכיוון שמדובר במענק חריג בכל קנה מידה וכדי לתמוך בבקשתו פרסמה הבוקר החברה את נתוני הייצוא שלה ל-2018 וכן נתונים נוספים שיתמכו בבקשתה. כך למשל - החברה ייצאה בשנת 2018 בהיקף של 3.9 מיליארד דולר, המהווים גידול של 300 מיליון דולר. ב-2018 ביצעה אינטל רכש גומלין בהיקף של 1.7 מיליארד שקל בישראל (מדובר ברכש מקומי שהחברה מבצעת מספקים ישראלים, רובם בפריפריה).

יש לזכור כי אינטל נהנית בנוסף למענקים לאורך השנים גם ממסלול מס מופחת ומשלמת מס חברות של 5% בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully