וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורות טובות: התיקון לחוק הטכנאים לא יחול על משלוחי אופנה

שני מוזס

6.2.2019 / 8:08

הרשות להגנת הצרכן מחריגה מחוק הטכנאים משלוחים שלא צריך לקבל באופן אישי. התוצאה: חברות האופנה לא יידרשו לתאם משלוחים, והאיום בהעלאת מחירים יוסר

חבילות בדואר. צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
חבילות בדואר/גלובס, צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

על רקע הפרסום ב"גלובס": הרשות להגנת הצרכן מפזרת את הערפל ומפרסמת גילוי דעת בנוגע לתיקון חוק הטכנאים. גילוי הדעת של הרשות נועד לחסוך את העיכוב ואת עליית המחיר של משלוחים בתחום האופנה והצעצועים כתוצאה מתיקון חוק הטכנאים.

לפי גילוי הדעת, תיקון החוק אמנם חל על מוצרים כמו מקרר, מכונת כביסה, ביגוד, צעצועים ותכשיטים, אך במקרים שבהם ניתן להשאיר את המוצר מחוץ לביתו של הצרכן מבלי שהוא צריך להמתין בעצמו לקבלת המשלוח (למשל פריט לבוש), או שהמוצר נשלח למקום עבודתו - הוראות החוק לא יחולו. כך, משלוחים של פריטים כמו אופנה, אביזרים וצעצועים יוכלו להמשיך להגיע מוקדם ככל האפשר, וללא עלויות חדשות.

"הרשות קיבלה פניות רבות כדי שתפרסם ברבים את האופן שהיא מפרשת את החוק על-מנת להסיר את אי-הוודאות הקיימת בשוק בנוגע לאופן היישום של תיקון החוק החדש", אמר ל"גלובס" עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן. על כן, לדבריו, הוא החליט להוציא מסמך המפרש את החוק, "באופן אשר מקל על העוסקים, תוך שמירה על מטרת החוק - מניעת בזבוז הזמן של הצרכן".

מה אומר חוק הטכנאים. גלובס
מה אומר חוק הטכנאים?/גלובס

בענף מוצרי החשמל מאיימים לעלות מחירים

בתחילת החודש נכנס לתוקפו תיקון לחוק הטכנאים, כשלפי הנוסח המקורי שלו, גם הזמנות מאתרי אינטרנט - בין היתר גם מקמעונאיות אופנה מקומיות שעובדות באמצעות שירות משלוחים עד הבית - נכללו בחוק.

כלומר, במקום שחברות כמו עדיקה, טרמינל איקס, קסטרו או רנואר ישלחו את המוצרים שלהן לצרכן הביתה במועד המוקדם ביותר שמתאפשר להן, לפעמים גם ביום המשלוח עצמו - הן נדרשו לפי התיקון לחוק לתכנן את המשלוח שלהן לפי לו"ז מוגדר ומתוכנן מראש.

כדי לעמוד בדרישות החוק הכוללות התרעה מראש על מועד ההגעה, נפגעה למעשה איכות השירות שניתן עד היום. במצב שנוצר עלולות החברות להעדיף לקחת מקדם ביטחון שיאריך את זמן המשלוח, ולא להיות חשופות לפיצוי של עד 600 שקל להזמנה.

כיום, יש לציין, חלק מחברות האופנה מספקות משלוח חינמי ואף מתחייבות להביא אותו לבית הצרכן בתוך 48 שעות, חלקן אפילו באותו היום, וזאת על-מנת להתחרות במחיר שנותנות מתחרות בינלאומיות כמו אסוס, נקסט או אמזון, וביכולת שלהן להביא משלוחים פטורים ממע"מ לישראל ברכישות של עד 75 דולר.

גילוי הדעת מבהיר כי רק בתנאי שהלקוח צריך להמתין לקבלת המוצר בביתו, יש לתאם איתו מועד ושעה מראש, כשמשך ההמתנה לא יעלה על שעתיים, אחרת החברות יידרשו בפיצוי. כך, במקרה שמדובר במשלוח של מקרר או מכונת כביסה, הצרכן כן ייהנה מהרחבת החוק ולא ייאלץ להמתין שעות ארוכות בביתו, ואם כן, יוכל ליהנות מפיצוי של 300-600 שקל. גילוי הדעת גם מחדד את האפשרות הנוספת שקיימת בחוק - קריאה טלפונית לצרכן בהנחה שהוא מוכן לכך.

בינתיים, גם בענף מוצרי החשמל איימו להשית את העלויות החדשות של ההובלה על הצרכנים ולייקר את עלות ההזמנה הכוללת. אלא שבמקרה הזה, שבו אין חלופה להמתנה לנציג שירות, וגם התחרות כנראה משמעותית פחות, נראה כי מדובר בניצול ציני של חוק שאמור להיטיב עם הצרכנים ולמנוע מהם המתנה מיותרת וממושכת על חשבון יום עבודה.

עוד באותו נושא

קוקה קולה ישראל מנסה לרכוש חברה למיצים בלמעלה ממיליארד שקל

לכתבה המלאה

הזלזול של נותני השירות בזמן הלקוחות

חוק הטכנאים המקורי שנחקק ב-2008 דורש מנותן שירות כמו טכנאי לתאם מראש את המועד ואת שעת הביקור עם הצרכן בטווח של שעתיים, כאשר איחור עלול לגרור דרישה לפיצוי הלקוח בסכום שנע בין 300 ל-600 שקל. מדובר בחוק חשוב שמאפשר לחסוך את ההמתנה המייגעת שגורמת לצרכנים להפסיד ימי עבודה, ונועד להתמודד עם הזלזול הנפוץ של נותני השירותים בלקוחות ובזמן שלהם.

לצד גילוי הדעת של הרשות שנותן פתרון פורמלי לבעיה, גם הדברים שאמר בשבוע שעבר ל"גלובס" יו"ר ועדת הכלכלה ויוזם החוק, ח"כ איתן כבל, מבהירים כי כוונת המחוקק לא מתייחסת למסחר המקוון בתחום האופנה.

"התיקון לחוק חל רק במקרה שבו נדרש ביקור במענו של הצרכן - כלומר במקרה שהמוביל או הטכנאי נדרש להיכנס פיזית לתוך הבית כדי להשלים את השירות. במקרה שבו מדובר בטובין שניתן להשאיר אותם מחוץ לדלת או בתיבת הדואר, בארון חשמל או בכל מקום אחר, ולא נדרש ביקור פיזי של הטכנאי או המוביל בתוך מענו של הצרכן - התיקון לא חל. לפיכך, ברור שהחברות שצוינו (חברות אופנה - ש.מ) לא יהיו כפופות לתיקון ויוכלו להמשיך להציע מענה אטרקטיבי ותחרותי אל מול החברות הבינלאומיות", אמר ח"כ כבל.

  • עוד באותו נושא:
  • חבילות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully