וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

NSO נמכרת למייסדיה ולקרן נובלפינה בכמיליארד דולר

יסמין יבלונקו

14.2.2019 / 13:49

קרן פרנסיסקו פרטנרס, שרכשה את השליטה ב-NSO ב-2014 תמורת 130 מיליון דולר, מוכרת את השליטה בחברה לפי שווי שמתקרב למיליארד דולר לאחר כמה ניסיונות כושלים בשנתיים האחרונות

עומרי לביא ושלו חוליו. איל יצהר, גלובס
עומרי לביא ושלו חוליו/גלובס, איל יצהר

קרן פרנסיסקו פרטנרס מוכרת את השליטה בחברת NSO לפי שווי שמתקרב לפי הערכות למיליארד דולר. את הרכישה מובילים מייסדי החברה שלו חוליו ועמרי לביא, בשיתוף עם קרן נובלפינה, קרן השקעות פרטיות אירופית. חוליו ולביא, שלפי דיווחים מחזיקים כיום בכ-10% מהחברה כל אחד, צפויים להשקיע בעסקה 100 מיליון דולר, ואיתם ישקיעו גם חברי הנהלה ועובדי החברה. לאחר העסקה יחזיקו המייסדים והעובדים בכמחצית מהמניות. את העסקה מממן בנק ההשקעות ג'פריס גרופ. בעבור פרנסיסקו פרטנרס מדובר בעסקה די מוצלחת, שכן רכשה את השליטה בחברה ב-2014 תמורת 130 מיליון דולר.

NSO נוסדה ב-2010 והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס - תוכנה המסווגת ככלי ביטחוני, המאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים ולמחשבים ולהאזין להם בלא ידיעת בעליהם. ב-2014 נוצרה קבוצה גלובלית כתוצאה ממיזוג בין חברות סייבר ישראלית ואירופית. מאז, קבוצת NSO הגדילה את הכנסותיה בקצב מהיר לכ-250 מיליון דולר ב-2018, כך לפי נתונים שסיפקה החברה בעבר והיא מוכרת לעשרות לקוחות ברחבי העולם.

ביולי 2018, פורסם כי עובד של NSO גנב את תכנת פגסוס וניסה למכור אותה בדארקנט. ההודעה הגיעה לאחר שבמאי 2018 ניהלה חברת התוכנה ורינט הישראלית משא ומתן למיזוג עם NSO תמורת סכום דומה, אך העסקה לא יצאה אל הפועל, ככל הנראה בגלל חילוקי דעות לגבי עתיד החברה הממוזגת.

בעת הרכישה על ידי פרנסיסקו פרטנרס ב-2014, שוויה של NSO עמד על 180 מיליון דולר, וחוליו ולביא החזיקו יחד ב-60% ממניות החברה. בעת הרכישה נקנו מהשניים חצי ממניותיהם והם הכניסו כ-30 מיליון דולר כל אחד. מאז, בעקבות רכישות נהוספות, מניותיהם של המייסדים דוללו, ואחזקותיהם בחברה ירדו לכ-10% כל אחד.

במאי 2017, קבוצת NSO חילקה דיבידנד של כ-230 מיליון דולר, אשר התחלק בין מחזיקי המניות בחברה דאז: פרנסיסקו פרטנרס, שרכשה 70% ממניות החברה ב-2014, המייסדים שלו חוליו ועמרי לביא, שהחזיקו בכ-10 אחוז מהמניות כל אחד, וחברי הנהלה בכירים ב-NSO שהחזיקו את יתר המניות. בעת חלוקת הדיבידנד, חוליו ולביא קיבלו לידיהם כ-25 מיליון דולר כל אחד.

לאחר שרכשו את החברה מפרנסיסקו פרטנרס, המייסדים, ההנהלה והעובדים יגדיל ואת חלקם היחסי בחברה, ויחזיקו יחד 50%, כאשר מניותיהם של חוליו ולביא עומדות על כ-17% כל אחד, ועובדי החברה וההנהלה מחזיקים ב-כ-15%. קרן נובלפינה מחזיקה גם היא 50%. לאחר הרכישה NSO תתרכז בפיתוח מוצרים בעולמות הסייבר ההתקפי, ברכישת חברות בתחום ובכניסה לשווקים חדשים. למשל, עד היום החברה מכרה לארגוני מודיעין ואחרי המכירה תנסה להרחיב את פעילותה למשטרות וצבאות.

הטכנולוגיה של NSO סופגת ביקורת רבה על כך שהיא משמשת משטרים וממשלות לעקוב אחר אזרחים. ב-2017 נחשף ב"ניו-יורק טיימס" כי תוכנת הריגול שפיתחה החברה משמשת לדיכוי מתנגדי המשטר במקסיקו. הפרסום עורר סערה גדולה ומחאות מצד ארגונים לזכויות אדם. בעקבותיהן, באוגוסט 2017 נסוגה קרן ההשקעות בלקסטון מרכישת NSO, לאחר שהייתה במגעים לרכישת 40% מהחברה תמורת סכום של כ-400 מיליון דולר. גם אז הוערך שווי החברה בסכום דומה - מיליארד דולר.

שלו חוליו, מייסד ומנכ"ל קבוצת NSO, מסר בעקבות ההודעה על הרכישה: "מאז הקמת הפעילות הישראלית ב-2010 החברה ועובדיה הגיעו להישגים מרשימים ואני גאה בהם. יחד בנינו חברת טכנולוגיה מצויינת שעוזרת לארגוני מודיעין להילחם בטרור ובפשיעה, ובכך להפוך את העולם למקום בטוח יותר. הצטרפותה של נובלפינה כשותפה, לאחר תקופה של בדיקת נאותות מקיפה, מהווה הבעת אמון בחברה. אני בטוח שיחד ניקח את החברה לשלב הבא של השקת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו ללקוחותינו לצמצם את איומי הטרור והפשע עימם מדינות מתמודדות. אני רוצה להודות לפרנסיסקו פרטנרס על התמיכה והליווי בשנים האחרונות, שהיו משמעותיים ביותר להצלחת החברה".

נובלפינה קפיטל היא קרן פרייבט אקוויטי אירופית המתמקדת ברכישת שליטה בחברות בגודל בינוני ברחבי אירופה. הקרן הוקמה ב-2017 על-ידי על-ידי סטיבן פיל, סטפן קווסקי ובאסטיאן לוק. לפני שהקימו את נובפילה, השלושה, כולם יוצאי קרן הצמיחה האמריקאית TPG, כיהנו בתפקידים בכירים בקרנות TPG, Centerbridge ו-Platinum Equity.

עורכי הדין שליוו את NSO הם רועי קנר ו-ויוה גייר ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'. עוה"ד שרון אמיר וטל אליאסף ממשרד עו"ד נשיץ ברנדס אמיר ייצגו את ההנהלה של NSO במסגרת העסקה.

  • עוד באותו נושא:
  • NSO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully