וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירות האייפון הן עדיין הקריטריון המרכזי למצבה של אפל

מוטי ברלינר

17.2.2019 / 7:53

אחרי אזהרת הרווח הגיע פרסום הדוח השנתי עצמו, שאישר רשמית את הירידה במספר האייפונים שמכרה אפל השנה האם תקופת הזוהר של ענקית הטכנולוגיה הסתיימה - או שמנועי הצמיחה החלופיים עדיין עשויים להביא אותה לשיאים חדשים?

אייפון Xr. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
אייפון/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

כמה חודשים אחרי פרסום אזהרת הרווח, פרסמה לאחרונה אפל את תוצאות הפעילות שלה ברבעון הרביעי של 2018. למרות שהרווח למניה היה גבוה מתחזיות האנליסטים, התוצאות היו חלשות יחסית, והמכירות הסתכמו ב-84.3 מיליארד דולר, ירידה של כ-4.5% בהשוואה לרבעון המקביל מלפני שנה.

עיקר האכזבה הגיע מגזרת האייפון. באופן מפתיע, למרות שאפל השיקה השנה שלושה דגמים חדשים, היא מכרה פחות מכשירים ניידים מאשר ברבעונים קודמים, מה שהוביל לירידה של 15.6% בהכנסות מהטלפונים הניידים בהשוואה לשנה הקודמת. הפגיעה העיקרית במכירות האייפון הייתה בסין, הסובלת מהתמתנות בקצב הצמיחה שלה, אולם גם באירופה וביפן נרשמה התכווצות במכירות האייפונים.

מנכ"ל החברה, טים קוק, טען בשיחת הוועידה כי הסיבה המרכזית לקיטון במכירות היא שהלקוחות מחזיקים את האייפון שלהם קצת יותר זמן ממה שנהגו בעבר, לפני שהם מחליפים אותו במכשיר חדש. התארכות משך החזקת המכשיר עשויה לנבוע מעליית המחיר של המכשירים החדשים שהושקו השנה, ואולי בגלל שהמכשירים החדשים פשוט לא הציגו שיפור טכנולוגי, שהצדיק שדרוג מכשיר ישן לחדש.

נוסף על כך, התחרות בענף ממשיכה להתחזק מרבעון לרבעון, ולא רק מול יצרנית הטלפונים מספר 1 - סמסונג, אלא גם מול המתחרות הסיניות המובילות, שמצליחות לייצר טלפונים סלולאריים עם מיטב השכלולים, ובמחירים זולים משמעותית מהאייפון של אפל.

האופטימיות מגיעה מכיוונים אחרים

למרות האכזבה מהירידה במכירות האייפון במרבית חלקי העולם, בארה"ב דווקא נרשם גידול של כ-5% בהכנסות החברה. תוצאות מעודדות נרשמו גם בפעילויות האחרות של החברה. מכירות מחשבי המק צמחו ב-9% לכ-7.5 מיליארד דולר, ומכירות האייפדים גדלו ב-17% לכ-6.7 מיליארד דולר. גם בגזרת המוצרים הלבישים של החברה, כגון ה-Apple Watch ואוזניות ה-Airpods, נרשם זינוק של 33% במכירות אל מעל ל-7 מיליארד דולר. בניגוד לאייפונים שהושקו ב-2018, אשר התייקרו מאוד ולרוב לא הציגו מהפכה אמיתית, בכל הקטגוריות האחרות אפל השיקה מוצרים משודרגים, ולכן טבעי שהלקוחות רכשו אותם.

החל מהרבעון הרביעי של 2018 אפל לא מפרסמת את מספר המכשירים השונים שנמכרו, אבל החברה כן פרסמה את מספר המכשירים הפעילים הכולל - 1.4 מיליארד מכשירים, מתוכם 900 מיליון אייפונים ו-500 מיליון מכשירים נוספים של אפל. מדובר במאות מיליוני לקוחות של החברה, שמרוויחה כבר מיליארדי דולרים בשנה ממכירת שירותים מגוונים עבורם.

בין השירותים שמציעה אפל היום אפשר למנות את חנות האפליקציות שלה - App Store, את iTunes, את שירות התשלומים Apple Pay, את שירות גיבוי הנתונים בענן iCloud וכמובן את שירות המוזיקה אפל מיוזיק, שזמין גם ללקוחות האנדרואיד, ומהווה תחרות ממשית לשירות המוזיקה הפופולרי ספוטיפיי.

החברה רמזה כי בשנה הקרובה היא עשויה להיכנס לאחד התחומים החמים ביותר בתחרות על הזמן הפנוי שלנו - הצפייה הישירה בתוכני וידיאו ומשחקי מחשב. החברה הצהירה כי יש לה כעת כ-360 מיליון מנויים המשתמשים בשירותים השונים שלה, ולהערכתה המספר הזה יצמח לחצי מיליארד ב-2020, בעקבות הכניסה לתחום הסטרימינג.

עם 245 מיליארד דולר בקופת המזומנים שלה, אפל תוכל ככל הנראה לחדור בצורה חזקה לתחום, כך שהמשקיעים שלה יכולים להיות מעודדים, בעוד שלנטפליקס בהחלט יש סיבה לחשוש.

למרות האופטימיות בחטיבת השירותים, אנו סבורים שיש סיבה מוצדקת לכך שמניות החברה נסחרות כיום במכפיל רווח נמוך. התמחור הנמוך מגלם את הציפייה של המשקיעים להמשך התכווצות בפעילות הליבה של החברה - מכירות האייפון - ואם זה אכן יתרחש, אז אפל תתקשה כנראה לשמר את קהל הלקוחות האדיר שיש לה.

לכן, אנו סבורים שבשלב הנוכחי עדיף שלא לרכוש את המניה, ולעקוב אחר מגמת המכירות של האייפון ברבעונים הקרובים. אם ישוב הגידול במספר האייפונים שיימכרו, והתמחור יישאר כפי שהוא כעת, אפשר יהיה לשקול שוב את ההשקעה במניות החברה.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות אלטשולר שחם. לאלטשולר שחם עניין אישי בנושא. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully