וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד השוויון המגדרי של הבנק העולמי: ישראל במקום ה-76 מתוך 184

עמירם ברקת

4.3.2019 / 10:50

ישראל קיבלה בדירוג ציון 80.63 מתוך 100 נקודות אפשריות והיא מדורגת במקום ה-76, לפני רואנדה, מבין 184 מדינות מדורגות מקדימות את ישראל בדירוג מדינות כמו וויטנאם, מונגוליה, ארמניה, מלאווי, קניה, נאמיביה וזימבאבווה

בניינים נדל"ן גוש דן שטחים ירוקים. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

גיל הפרישה הנמוך לנשים, הליכי הגירושים בבתי הדין הדתיים, האפשרות המוגבלת של גברים לצאת לחופשת לידה - אלה האחראיים המרכזיים לציון הנמוך שמקבלת ישראל במדד השוויון המגדרי בתעסוקה ובעסקים לשנת 2019 שמפרסם היום הבנק העולמי. ישראל קיבלה בדירוג ציון 80.63 מתוך 100 נקודות אפשריות והיא מדורגת במקום ה-76, לפני רואנדה, מבין 184 מדינות מדורגות. מקדימות את ישראל בדירוג מדינות כמו וויטנאם, מונגוליה, ארמניה, מלאווי, קניה, נאמיביה וזימבאבווה. מצד שני ארה"ב נמצא רק 12 מקומות לפני ישראל עם מקום 64 בדירוג.

מדינות אירופה מובילות את הדירוג - כל שש המדינות שזכו לציון המירבי מיבשת זו. הציון העולמי הממוצע עומד לפי הדוח על 74.7 ובמדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה עומד על 47.37 בלבד. על-פי עורכי הדוח אפשר לומר לאור נתונים אלה כי אשה עובדת בעולם מקבלת כשלושה רבעים מהזכויות הניתנות לגבר ובמדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה - רק חצי.

הצד השני של המטבע הוא מגמת שיפור וצמצום הפערים הניכרת בהסתכלות כלל-עולמית: הציון הממוצע העולמי עמד בשנת 2009 על 70.06 וב-131 מדינות בעולם התקבלו בשנים האחרונות כ-280 תיקוני חקיקה שצמצמו את אי-השוויון המגדרי באופן המשפיע על זכויותין של כ-2 מיליארד נשים. האזור שבו נרשמה ההתקדמות הרבה ביותר היה דרום אסיה (הציון הממוצע של המדינות באזור זה עלה מ-50 ל-58.6) ואחריה מזרח אסיה (מ-64.80 ל-70.73) ומדינות אפריקה שמדרום לסהרה (מ-64.04 ל-69.63). בין עשר המדינות המובילות בקידום רפורמות לצמצום אי-השוויון המגדרי ישנן שש מאפריקה.

הדוח של הבנק העולמי "נשים, משפט ועסקים" בוחן כיצד משפיעים הכללים המשפטיים בכל מדינה על יכולתן של נשים להשתלב בשוק העבודה ולפתח קריירה - האם הם מגבילים או מעודדים אותן. לשם כך בוחן הדוח את השוויון המגדרי בשמונה תחומי חיים: חופש תנועה, פתיחת עסק, שכר, נישואים, הולדת ילדים, ניהול עסקים ונכסים ופנסיה. השוויון נבחן באמצעות 35 שאלות כגון: האם גיל הפרישה לנשים ולגברים זהה, האם יש חופשת לידה בתשלום לגבר, האם אשה יכולה להתגרש באותה קלות כמו גבר, האם נשים יכולות לעבוד בכל מקצוע כמו גברים - וכו'.

הדוח בחן את מצבן של נשים בגילאי עבודה (25 עד 67) ב-184 מדינות לאורך העשור האחרון (משנת 2009). על-פי הדוח רק 6 מדינות בעולם משיגות את הציון המירבי (100) שמשמעותו שוויון זכויות מלא בין נשים לגברים בתחום העבודה. המדינות הן: בלגיה, דנמרק, צרפת, לוכסמבורג, לטביה ושבדיה. עורכי הדוח מציינים כי כל המדינות אלה השתפרו בשנים האחרונות וכי לפני עשור אף לא אחת מהן הייתה מקבלת ציון 100. את השיפור המרשים ביותר ביצעה צרפת שקיבלה לפני עשור ציון של 91.88 נקודות: בזכות חקיקה המטילה עונשי מאסר על הטרדות מיניות, אפשרות לחופשת לידה בתשלום לשני ההורים והחמרת הטיפול באלימות במשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully