וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני בחירות: בנק ישראל הותיר את הריבית על 0.25%

עמירם ברקת

8.4.2019 / 16:00

בישיבתה השלישית של הוועדה בראשותו של נגיד הבנק פרופ' אמיר ירון, ויום לפני בחירות, בנק ישראל לא מפתיע את השוק. בפעם האחרונה העלתה הוועדה את הריבית בחודש נובמבר מ-0.1%

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
נגיד בנק ישראל אמיר ירון/רויטרס

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 0.25%. זו הישיבה השלישית של הוועדה בראשותו של נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון. בפעם האחרונה העלתה הוועדה את הריבית בחודש נובמבר מ-0.1%.

בתוך כך, תוואי העלאות הריבית ל-2020 עודכן למטה וכעת צופה הבנק שהריבית תעמוד בסוף 2020 על 1% לעומת 1.25% בעדכון הקודם.

בתוך כך, חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה מטה את תחזית הצמיחה על רקע המגמות בכלכלה העולמית. על-פי התחזית המעודכנת שמפרסמת היום חטיבת המחקר של הבנק צפויה הצמיחה ב-2019 לעמוד על 3.2%, זאת לעומת 3.4% בעדכון הקודם של התחזית בינואר. "אנו מעריכים כי הצמיחה המואצת שאפיינה את המשק בשנים האחרונות הגיעה למיצוי", נכתב בהודעת החטיבה, "בין השאר על-רקע מגבלות היצע בשוק העבודה".

גורם נוסף שצפוי להשפיע לרעה על הצמיחה במשק הוא ההתמתנות בסחר העולמי, שצפויה "לגלח" נקודת אחוז שלמה מהגידול בייצוא. תחזית הצמיחה ל-2020 נותרה ללא שינוי, זאת לאור "פעילותן של כמה חברות גדולות במשק" (הכוונה ככל הנראה להשקעה הצפויה של חברת אינטל בהרחבת המפעל שלה בקריית גת ע"ב).

בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופה כי בשנת 2020 התוצר צפוי לצמוח ב-3.5%. האינפלציה בארבעת הרבעונים המסתיימים ברבעון הראשון של 2020 צפויה לעמוד על 1.3%, והאינפלציה ב-2019 וב-2020 צפויה לעמוד על 1.5% ו-1.6%, בהתאמה. הריבית המוניטרית צפויה לעלות ל-0.50% לקראת סוף הרבעון השלישי של 2019, ולהמשיך לעלות בהדרגה עד 1.00% בסוף 2020, כתבו כלכלני חטיבת המחקר.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ציין כי "אם העלאת הריבית בארה"ב אכן תושהה, מרחב התמרון של המדיניות המוניטרית בישראל יפחת במידת מה". ירון ציין בהקשר זה כי הריבית לטווח הארוך בישראל דומה הרבה מותר לריבית בארה"ב מאשר באירופה.

על רקע התחזקות השקל מול המטבעות הזרים מתחיל השנה אמר ירון, כי להמשך מגמת הייסוף בשקל יכולה להיות השפעה על האינפלציה ובהמשך לכך גם על מיתון העלאות הריבית. בהקשר זה הזכיר ירון כי "כלי ההתערבות בשוק המט"ח עדיין עומד בידי בנק ישראל".

באשר למדיניות הממשלה ציין ירון כי "קיימת אי ודאות לגבי המדיניות העתידית של הממשלה הבאה והצעדים שבהם תבחר לנקוט". הוא הדגיש כי המשך מגמת הייסוף בשקל היא הסיכון העיקרי לתחזיות האינפלציה. לדבריו, "נתוני מדד המחירים לצרכן בחודשים האחרונים היו מעט גבוהים מהצפוי. התחזיות מראות כי השנה האינפלציה תהיה מעט מעל הסף התחתון של היעד שנה הבאה האינפלציה צפויה לנוע לכיוון מרכז היעד".

ירון ציין בנוסף כי כי ייבוא מוגבר של כלי רכב ברבעון הראשון של השנה צפוי "לחולל רעש" ולעוות את נתוני ההשקעה במשק. עוד הוסיף, כי ייתכן שהגאות בשוק העבודה מתקרבת לסיומה, על רקע נתונים על ירידה במספר המשרות הפנויות. על אף ההתאוששות בשווקים הפיננסיים הפעילות הכלכלית בעולם ממשיכה להתמתן וקצב הצמיחה של הסחר העולמי ירד בחדות בחודשים האחרונים, על רקע אי ודאות לגבי הברקזיט והאפשרות למלחמת סחר בין סין לארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully