וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק רוכשת 22.5% ממאגר במפרץ מקסיקו בכ-965 מיליון דולר

קובי ישעיהו

11.4.2019 / 10:26

דלק הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכם לרכישת כ-22.5% מהזכויות במאגר הנפט הפעיל סיזר טונגה (Caesar Tonga מענקית האנרגיה Royal Dutch Shell), במפרץ מקסיקו תמורת סכום של כ-965 מיליון דולר (כ-3.5 מיליארד שקל).

יצחק תשובה, במחאת הדיור, ככר המדינה תל אביב, 3 בספטמבר 2011. ראובן קסטרו
יצחק תשובה/ראובן קסטרו

קבוצת דלק של יצחק תשובה מעמיקה ומרחיבה את הפעילות שלה במפרץ מקסיקו. דלק הודיעה הבוקר (ה') כי חתמה על הסכם לרכישת כ-22.5% מהזכויות במאגר הנפט הפעיל סיזר טונגה (Caesar Tonga מענקית האנרגיה Royal Dutch Shell), במפרץ מקסיקו. זאת, תמורת סכום של כ-965 מיליון דולר (כ-3.5 מיליארד שקל).

בדלק מציינים כי בקיזוז תזרים המזומנים שהצטבר בנכס מתחילת 2019 ועד לסוף הרבעון השלישי 2019, המועד הצפוי להשלמת העסקה, סכום התמורה צפוי לשקף סכום של כ-785 מיליון דולר .

המאגר, אשר נמצא כ-300 ק"מ דרומית ללואיזינה במפרץ מקסיקו, בעומק ים של כ-1,500 מטרים, מפיק מ-8 בארות, המחוברות במערכת צינורות תת ימית לפלטפורמה מפיקה, המזרימה את הנפט והגז לחופי לואיזינה וטקסס. כיוון שהפיתוח וההפקה מהשדה מבוססים על תשתיות קיימות, עלויות ההפקה מהמאגר נמוכות יחסית.

מלבד Shell מחזיקות במאגר אנאדרקו (Anadarko ), שמשמשת גם כמפעיל של המאגר (מחזיקה 33.75% במאגר), Equinor (מחזיקה 23.5% מהמאגר) וענקית הנפט שברון (מחזיקה 20.25%).

העסקה כפופה לקיומם של מספר תנאים מתלים, כולל זכות סירוב של שלוש השותפות במאגר אשר יכולות לרכוש את חלקה של Shell בתוך 30 יום. כמו כן, כפופה העסקה לקבלת כל האישורים הרגולטורים.

המימון לעסקה יבוצע ברובו באמצעות מסגרות אשראי מבוססות עתודות (RBL) מקונסורציום של בנקים בינלאומיים אשר יינתן לחברה הייעודית שתרכוש את הנכס בהיקף של כ-440 מיליון דולר. לפחות מחצית מיתרת התמורה תגובש באמצעות חוב שיילקח על ידי הרוכשת (חברת בת זרה בבעלות מלאה של קבוצת דלק), כנגד שעבוד הזכויות במאגר בלבד, תוך התבססות על התזרים הצפוי בהיקף של כ- 230 מיליון דולר בשנה (תחת הנחות קצב הפקה יומי של כ-16,000 חביות, ומחיר חבית נפט ממוצע של 60 דולר).

בדלק מציינים כי כל החוב שיילקח ע"י החברה הייעודית יהיה בתנאי Non Recourse לקבוצת דלק.

בכדי להבטיח את הכנסותיה העתידיות, קבוצת דלק החלה בביצוע עסקאות גידור על מחיר הנפט ביחס לתפוקה הצפויה בנכס לשלוש השנים הקרובות במחיר של 57 דולר לחבית. כיום עומד מחיר חבית נפט מסוג WTI על כ-64 דולר, לאחר עלייה 44% מדצמבר האחרון.

חשוב לציין שבארבע השנים האחרונות מחיר הנפט מסוג WTI נע בין שפל של 30 דולר לחבית בתחילת 2015 עד לשיא של 74 דולר לחבית בספטמבר אשתקד. במרבית התקופה המחיר נותר נמוך בהרבה מ-60 דולר ועמד על 45-50 דולר לחבית.

בדלק מציינים עוד כי הקבוצה תחתום במועד השלמת העסקה על הסכם ארוך טווח עם חברת בת של Shell לפיו תרכוש חברת הבת (Shell Trading US) במשך תקופה של 30 שנה את חלקה של הקבוצה בנפט שיופק מהמאגר במחירי שוק במועד הרלוונטי או להשוות את התנאים שתקבל הרוכשת מגורם אחר.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, ציין היום כי "העסקה היא שלב חשוב נוסף ביישום האסטרטגיה של קבוצת דלק להרחבת וביסוס פעילותנו בזירה הבינלאומית. מדובר בהזדמנות עסקית ואסטרטגית- השקעה סינרגטית לפעילות החברה שתאפשר לקבוצה פעילות בנכס נפט מפיק, בעל רזרבות משמעותיות מוכחות, עם תזרים חזק ושותפות עם שחקנים מובילים בשוק האנרגיה העולמי".

קבוצת דלק מחזיקה כיום ב-22% במאגר תמר ובכ-45% ממאגר לוויתן (באמצעות דלק קידוחים ), שצפוי להתחיל בהפקת גז טבעי לקראת סוף השנה. מחוץ לישראל לקבוצה פעילות בים הצפוני באמצעות חברת איתקה.

במפרץ מקסיקו החלה דלק להשקיע בינואר 2018 לאחר שחתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South ב-12 זיכיונות אמריקניים לחיפוש, פיתוח והפקת נפט וגז במים רדודים (פחות מ-150 מטר עומק) במפרץ מקסיקו (לחופי ארה"ב). בשטח הזיכיונות אותרו על-ידי שתי החברות האמריקאיות 9 פרוספקטים עיקריים לביצוע קידוחי אקספלורציה, מתוכם 7 קידוחים מיועדים לשכבות עמוקות (6,000 מטר ויותר) ו-2 קידוחים לשכבות רדודות (עד 1,500 מטר).

דלק (באמצעות חברת בת בעלות מלאה) התחייבה לממן 90% מעלות שני הקידוחים הראשונים בתמורה ל-75% מהזכויות בשלב הראשון של השטחים בהם יבוצעו הקידוחים, בסכום השקעה של עד 50 מיליון דולר, ובנוסף תהיה לדלק אופציה לרכישת זכויות ביתרת הפרוספקטים. עד היום לא נרשמה הצלחה בפעילות זו.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully