וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקושי במציאת עבודה מתחיל בישראל כבר בגיל 40

שירי דובר

2.5.2019 / 7:42

מחקר מתמשך של שירות התעסוקה מצא כי גם אחרי שנה, מחצית מהמובטלים המבוגרים לא מצאו עבודה

מובטלים בלשכת התעסוקה. צילום: איל יצהר, גלובס
לשכת התעסוקה/גלובס, צילום: איל יצהר

בזמן שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים מעודדים למדי, שלפיהם חלה ירידה קלה אך מתמשכת בשיעור האבטלה במשק, ואחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה ירד במרץ האחרון ל-3.9% לעומת 4.1% בחודש פברואר, בשירות התעסוקה מצביעים על נתונים פסימיים יותר, לפחות בכל הנוגע לבני 50 ויותר. הנתונים האחרונים של השירות אף מצביעים על כך עלייה בשיעור המועסקים כבר מגיל 40.

מנתוניו השנתיים של שירות התעסוקה עולה כי בשנת 2018 חלה עלייה של 5.6% בתובעי דמי אבטלה, לעומת שנת 2017, ו-29% מאותם תובעי אבטלה הם בני 50 ויותר (בשנת 2017 עמד מספרם על 25,658 וב-2018 - 27,153).

כדי לבחון לאורך זמן את תהליכי איתור העבודה בגילים האלה, ואת האתגרים והייאוש המלווים אותם, ביצע שירות התעסוקה סקרים, ובראשם סקר בקרב 2,300 דורשי עבודה בקבוצת גיל זו, 42% מהם בעלי תואר אקדמי. הנסקרים נשאלו על החיפוש, ובין היתר התבקשו להעריך את סיכוייהם למצוא עבודה. 10 חודשים אחר כך, נדגמו ונסקרו שוב 729 מהם כדי לבחון את מצבם התעסוקתי.

מהמדגם שנעשה עלה ש-51% הם עדיין מחוסרי עבודה, כלומר, מובטלים במשך שנה. מתוך ה-49% שכן השתלבו בשוק, 44% מצאו את העבודה הודות לקשרים חברתיים ומשפחתיים.

עוד עולה, כי עם הזמן גם הציפיות של מחפשי העבודה יורדות. אלה שעדיין אינם מועסקים העידו כי הם מצפים לשכר של כ-13,000 שקל בממוצע, נמוך מהשכר הממוצע של 15,250 שקל שקבוצה זו קיבלה במקום העבודה האחרון. אם בסקר המבוא 57% העריכו את הסיכוי למצוא עבודה כגבוה עד גבוה מאוד, כעת 38% בלבד העריכו כך את סיכוייהם. 13% העריכו שלא ימצאו עבודה בשנה הקרובה, נתון שעמד על 6% בסקר המבוא.

בשירות התעסוקה לא פילחו עדיין את הממצאים לנשים וגברים.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, מאשר כי "ככל שהגיל עולה, כך גם הקושי למצוא עבודה. בישראל יש אחוזים מאוד גבוהים של מציאת פתרונות תעסוקה עד גיל 40, אך מעבר לגיל זה האחוזים יורדים. "כשנכנסתי לתפקיד, לפני כמה חודשים, ראיתי שהתהליך הזה מתחיל בגיל 40, והצעתי שנתמקד בבני 45. כי כבר שם אנחנו רואים את הקושי", הוא אומר.

נכון לעכשיו נראה כי הכלים שמציע השירות הם אותם כלים מוכרים, גם אם בתוך התאמה מסוימת לעידן החדש של שוק התעסוקה.

"יש עובדים שמפוטרים בגיל זה, אחרי שעבדו כמעט כל חייהם במקום עבודה אחד. להם אנחנו נותנים כלים לכתיבת קורות חיים תוך התמקדות בהעצמת מיומנויות השיווק העצמי, כך שמי שיקרא את קורות החיים גם ירצה להיפגש עם מי שעומד מאחוריהם", אומר גראור. "בתקופה הקרובה נוציא פיילוט להכשרות כאלה בתוך הלשכות. אנחנו נסייע בפיתוח המיומנות גם במהלך הריאיון. אנחנו רוצים לשפר את הסיכוי של אותו מחפש עבודה בגיל זה בכלל להיפגש עם המעסיק הפוטנציאלי. הסדנאות, בעיקר בגילים המבוגרים, מאפשרות נטווריקנג, זה גם פותח עוד אפשרויות. אנחנו מקווים שיאושר לנו התקציב מאגף התקציבים באוצר, ורוצים לצאת בפיילוט לתוכנית סיוע לבני 45 פלוס, לצמצום משך הזמן שבו הם מחוסרי עבודה".

מדברים על כך שבשוק העבודה יהיו יותר עצמאים ומוכרי שירותים. אתם מכשירים גם בכיוון הזה?

"שוק העבודה החדש יהיה משולב. יהיו בו לא רק עצמאים. העובד יהיה עצמאי אבל גם שכיר. לא ייקח עוד הרבה זמן ויהיו יותר משרות חלקיות, וכיוון שלא ניתן להתקיים רק מהן, העובד יהיה גם פרילנסר. זה לא יהיה מחר בבוקר, אבל מבחינתנו, גם עוד עשור זה מחר בבוקר".

  • עוד באותו נושא:
  • אבטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully