וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עובר על מניות הקנאביס וכמה הפסיד על הנייר אהוד ברק?

גלי וינרב

28.5.2019 / 16:18

מניות הקנאביס הגדולות צנחו היום בבורסת ת"א בעשרות אחוזים, כשברקע איום הבחירות והסיכוי לדחייה ברפורמת היצוא. מגזר מניות הקנאביס איבד כ-50% מהשיא שרשם בפברואר. וכמה הפסיד ראש הממשלה לשעבר ברק על הנייר?

אהוד ברק בראיון לאולפן וואלה!NEWS. ראובן קסטרו
אהוד ברק/ראובן קסטרו

מניותיהן של חברות הקנאביס הבוסריות הנסחרות בבורסה בת"א רשמו היום ירידות חדות, חלקן בשיעור דו ספרתי, ונראה כי האוויר יוצא בהדרגה מהבועה שנופחה כאן בחודשים האחרונים. בתמונה הכוללת איבד סקטור מניות הקנאביס כ-50% מהשיא שרשם בפברואר השנה כאשר בחלק מהחברות מדובר בירידות חדות אף יותר.

ירידות חדות במיוחד רשמו מניות טוגדר (צלילה של 75% מהשיא), קנביט (70%), הרודיום (66%), וויטסמוק (57%) ואינטרקיור (52%). במקרה של אינטרקיור מדובר בירידה הדרמטית ביותר במונחים אבסלוטיים, משום שהחברה שבראשה עומד שר הביטחון לשעבר אהוד ברק היא מובילת השוק מבחינת שווי, שעמד בשיא על יותר ממיליארד שקל.

רבות דובר על חבילת האופציות שקיבל אהוד ברק בעקבות כניסתו לתפקיד יו"ר אינטרקיור. ברק קיבל בנושף לשכר מזומן בעבור עבודתו בחברה, חבילת אופציות אשר שליש ממנה כבר הבשיל. ברק קיבל 4.5 מיליון אופציות הניתנות למימוש במחיר של 3.2 שקל בממוצע. שווי כלל המניות הוא 18 מיליון שקל, כלומר השליש שהבשיל יכול להניב לברק מיידית 6 מיליון שקל. כמובן אם יבחר לממש את המניות בשלב זה, ועוד לפני ההנפקה המתוכננת של אינטרקיור בנאסד"ק, יהיה בכך איתות שלילי לשוק ולכן לא סביר שיעשה זאת כרגע.

בשיא מחיר המניה של אינטרקיור שנרשם בפברואר האחרון, הייתה שווה כל חבילת האופציות של ברק 49.5 מיליון שקל על הנייר, והוא היה יכול לממש לכאורה מניות בשווי של 16 מיליון שקל. אם כי, לו היה מתחיל לממש היה כנראה מרסק את מחיר המניה כבר אז. ניתן לומר כי ברק הפסיד 10 מיליון שקל משום שלא מימש בשיא, אולם בפועל המצב כמובן מסובך יותר ולכן נאמר תמיד כי הרווחים וההפסדים הם על הנייר.

מאז כניסתו לתפקיד בו הוא מועסק בכ-40 שעות חודשיות רשמיות, ברק הוא לאינטרקיור השקעה של 12 מיליון דולר בהובלת ידידות המיליארדר גארי פיגל, אשר המשיך גם לרכוש מניות בשוק ותרם במידה רבה לעליה שהתרחשה במניה בתקופת השיא. כמו כן הביא ברק לחברה אמינות ויחסי ציבור נרחבים, כולל מול המשקיעים האמריקאים להם מעוניינת אינטרקיור להנפיק את החברה בחודשים הקרובים.

בחודשים האחרונים נשמעו כלא פעם הטענות כי שוק הקנאביס הוא בועה. עם זאת, יש לציין כי שוק הקנאביס עדיין מעורר עניין ברמת הפוטנציאל העולמי, והביקוש לקנאביס וספציפית לקנאביס ישראלי קיים.

נראה כי הירידה במניות הקנאביס היום קשורה, בין היתר, לעיכוב האפשרי בהקמת הממשלה (כולל האפשרות לקיום בחירות חדשות), שעלול להוביל בתורו לדחיה בתיקון התקנות ליצוא קנאביס מישראל. היצוא היה אמור לצאת לפועל עד סוף 2019, וכעת ההערכה היא שיתרחש רק בתחילת 2020 לכל המוקדם, וכל דחיה נוספת, לא רק שמרחיקה את היום בו יגיעו החברות לשוק היעד העיקרי שלהן באירופה, אלא גם משאירה חלון פתוח לכניסת גורמים מתחרים נוספים ממדינות אחרות לשוק זה.

הסבר לירידות הנמשכות בסקטור שניתן היום בשוק הוא תוצאות עסקיות מאכזבות שפרסמו חלק מחברות הקנאביס הנסחרות בקנדה (שוק הקנאביס המפותח ביותר בעולם, כמו גם שוק ההון לחברות הפועלות בתחום) . הבעיה שזיהו המשקיעים היא בעיקר בתחום מבנה העלויות של חברות הקנאביס: אמנם ההכנסות של החברות הללו ממשיכות לצמוח (גם אם לא תמיד בקצב הרצוי) אך הן עדיין לא מצליחות לייצר רווחים ומזומנים בקצב שהמשקיעים מצפים אליו. אם השוק הישראלי מצפה לכך שהמניות הישראלות יעקבו אחרי המתרחש בקנדה וגם יגיעו להיסחר שם בסופו של דבר (כפי שאכן מכוונות חברות כמו BOL ו- IMC), הרי שכל פגיעה בשוק הקנדי יכולה להוביל באופן עקיף גם לפגיעה במניות הישראליות.

הסבר אפשרי נוסף לירידות הוא פעילותה של רשות ני"ע, אשר החלה לתחקר את החברות האם יש להן כבר את כל התקנים המאפשרים יצוא לשוקי היעד העיקריים באירופה. בישראל פועלות החברות לפי תקן GMP ישראלי וכדי להיכנס לאירופה דרושה תקינה נוספת. חלק מן החברות עדיין לא עומדות בה וחלק שכן אך טרם קיבלו לכך אישור רשמי. בלי קבלת התקן לא יתרחש יצוא בפועל.

המגמה הכללית של ירידה במניות הקנאביס מאז חודש פברואר, מבטאת כנראה התפכחות של המשקיעים המקומיים מה"הייפ" שהגיע בעקבות אישור יצוא הקנאביס בסוף ינואר. השוק הגיע לשיא עם האישור, לו ציפה במשך חודשים ארוכים, אולם כעת נראה כי הדרך להקמה של פעילות אמיתית שתניב הכנסות משמעותיות היא קשה וארוכה יותר מכפי שנראה היה תחילה. מספר חברות קנאביס מקומיות פרסמו לאחרונה דוחות כספיים, שלימדו כי לפחות בישראל, הקנאביס היא פעילות חביבה שיכולה להיות רווחית, אך עדיין רחוקה משוק של מיליארדים. ההזדמנות העיקרית היא בחו"ל, ובכך תולה השוק כעת את התקוות שלו.

  • עוד באותו נושא:
  • קנאביס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully