וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אשם בקיצוץ הפנסיות? חוסר ההחלטיות של הפוליטיקאים

7.6.2019 / 0:00

קרנות הפנסיות הוותיקות כמעט וקוצצו ב-1.26%, לכאורה בגלל שאנחנו נמצאים במצב של ממשלה זמנית. למעשה, הגענו למצב הזה בעיקר בשל משיכת הרגליים הפוליטית - גיל הפנסיה לנשים כדוגמא

חיצונית - הפגנת הגמלאים נגד הקיצוץ בפנסיה בתל אביב 21 במאי 2019. אתר רשמי
הפגנה על הפנסיות/אתר רשמי

לא נעים להיות פנסיונר בקרנות הוותיקות היום, כי בימים האחרונים הפנסיונרים גילו שכמעט קיצצו להם 1.26% מהתשלום החודשי. אבל אין מה לדאוג, אם הדברים ימשיכו כפי שהם, אלו שבגיל שלי יקנאו בפנסיונרים עם הקרן המקוצצת, כי לנו לא יישאר מהפנסיה כמעט כלום.

הסיבה הטכנית לאיומי הקיצוצים דווקא עכשיו היא שהממשלה נפלה בדצמבר 2018 ולא תהיה אחרת עד סוף 2019. לכן, למרות ששר האוצר התחייב פעם אחר פעם שהקצבאות לא יקוצצו במשמרת שלו, הידיים של השר קשורות והוא לא יכול למנוע את הקיצוץ. מבחינת השר זה גם לא כל-כך נורא, כי עד שתהיה ממשלה חדשה ומישהו יצטרך לטפל בבעיית הפנסיות, כנראה שכבר לא יזכרו שהקיצוץ דווקא כן קרה במשמרת שלו.

הסיבה היותר עמוקה היא שלמרות שהפוליטיקאים בישראל מרבים להתלונן על חוסר משילות, הבעיה האמיתית שלהם היא חוסר יכולת לקבל החלטות. לפני כמעט 15 שנים, החליטו שכחלק מהתהליך להצלת קרנות הפנסיה, צריך להעלות את גיל הפנסיה לנשים לפחות ל-64. אבל מאז ועד היום, שרי האוצר דחו בכל פעם את האשרור של ההחלטה ההיא.

שתי נשים מבוגרות שותות קפה. ShutterStock
פנסיונריות/ShutterStock

הפחד שלהם מלחתום נובע מכך שארגוני הנשים ומספר חברות-כנסת מתנגדות להעלאת גיל הפנסיה משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שהעלאת גיל הפנסיה תביא גם להעלאת הגיל שבו נשים מקבלות קצבאות זקנה, וזה עשוי לפגוע במי שהתכוונו להתחיל לקבל את הקצבאות בתקופה הקרובה. הסיבה השנייה היא שארגוני הנשים טוענים שחלק גדול מהנשים עוסקות במקצועות שוחקים, ולכן דחיית גיל הפנסיה תאלץ אותן להמשיך לעבוד למרות שהן כבר לא מסוגלות לעמוד על הרגליים, פשוטו כמשמעו.

העלאת גיל הפנסיה לנשים תיפגע בקבוצה קטנה

אם שר האוצר הבא לא יחליט להעלות את גיל הפנסיה מיד בתחילת הקדנציה שלו, הדברים יהיו אפילו הרבה יותר גרועים

אבל ברגע שגיל הפנסיה לנשים לא עולה, לקרנות פשוט לא נשאר מספיק כסף לשלם לכולם. עד היום, שרי האוצר "פתרו" את הבעיה בזה שהם גלגלו אותה הלאה בתקווה שדברים יסתדרו מעצמם. זה לא קרה, וכל הפנסיונרים, נשים וגברים כאחד, משלמים עכשיו את המחיר.

אם שר האוצר הבא לא יחליט להעלות את גיל הפנסיה מיד בתחילת הקדנציה שלו, הדברים יהיו אפילו הרבה יותר גרועים. כי העובדים בקרנות הפנסיה הוותיקות מקבלים כל חודש 70% מהשכר שלהם, ולכן המצב שלהם הוא יחסית לא רע, אפילו אחרי הקיצוץ. אבל מי שיפגעו באופן קשה מאד אם לא יעלו כבר עכשיו את גיל הפנסיה לנשים יהיו הנשים שהיום בנות 20 - 40.

כי בקרנות הפנסיה החדשות, העובדים מקבלים תשלומים לפי מה שהספיקו לחסוך בזמן שעבדו. וככל שגיל הפנסיה לנשים הוא נמוך יותר, הנשים מפסידות פעמיים. פעם אחת, בגלל שכשגיל הפרישה הוא נמוך, למעסיקים יש פחות אינטרס לשכור נשים, ולכן נשים נדחפות למשרות פחות רווחיות. פעם שניה, בגלל שברגע שגיל הפנסיה נמוך, למעסיקים יש יותר יכולת לדחוף נשים החוצה בגיל צעיר. תשאלו את המורות שהגיעו לגיל 62 ושהמנהלים שלהם מנסים לדחוף החוצה גם כשהן רוצות להמשיך לעבוד, הרבה בגלל שהשכר שלהן גבוה יותר מזה של מורות צעירות.

כך שהעלאת גיל הפנסיה לנשים אכן עשויה לפגוע בקבוצה קטנה יחסית של נשים שקרובות לגיל הפרישה. אבל אם גיל הפנסיה לא יעלה היום, אז הנשים הצעירות של היום יגלו שהן לא יגיעו לגיל הפרישה אף פעם, כי יוכלו להתפרנס בכבוד רק אם הן יקשיבו לסבתא שלי, שתמיד אמרה: "אני אנוח רק בקבר".

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully