וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגנו על ילדיכם בעת כתיבת הצוואה

הילה צאירי

11.6.2019 / 14:59

כאשר אתם מורישים לילדיכם את רכושכם, עשויות לעיתים להתעורר בעיות במקרה בו יתגרשו הילדים מבני זוגם. כך תוכלו לדאוג שירושתכם תישאר בחזקתם

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
צוואה/ShutterStock

אם לא השאיר הנפטר אחריו צוואה, קובע חוק הירושה מי יהיו היורשים ומה יהיה חלקם בעיזבון המוריש. במקרה שבו יש משפחה, הורים וילדים, החוק קובע כי ההורה שנותר בחיים יורש מחצית מזכויות העיזבון ואילו הילדים יורשים בחלקים שווים את המחצית השניה. הדבר עלול להותיר את ההורה שנותר בחיים להתמודד עם רצונם של הילדים לממש את חלקם בעיזבון בעודו בחיים. על-מנת להימנע ממצב זה, נוהגים זוגות רבים לערוך צוואה הדדית שקובעת שכל אחד מהם מוריש את מלוא רכושו לבן הזוג השני- ורק לאחר שגם בן הזוג השני ילך לעולמו, יירשו הילדים את הרכוש.

במקרה זה עולה השאלה, מה קורה אם הילדים ירשו את הרכוש, אבל לאחר מכן יתגרשו. האם בן או בת הזוג שלהם יכולים לקחת עימם בעת הגירושין גם את הירושה שקיבל אותו ילד?

התשובה מעט מורכבת. חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי אם אדם קיבל ירושה במהלך הנישואין, הרי שהירושה היא שלו ושלו בלבד, ובעת הגירושין, הירושה לא מתחלקת. אלא שבפועל ירושה היא אחת ההזדמנויות הבודדות בחייו של אדם, שבהן הוא יקבל סכום כסף משמעותי, שיכול לעזור לשדרג את המשפחה. לכן, לא מעט אנשים משתמשים בכספי הירושה לצורכי המשפחה. ככל שכספי הירושה שוֹתְפוֹ עם בן הזוג, בין אם ברכישת רכוש משותף, בין אם בהפקדת כספי הירושה לחשבון בנק משותף, בין אם כספי הירושה שימשו על מנת לרכוש דירה, שנרשמה על שם שני הצדדים - אז הכסף (שהיה נפרד) הפך להיות כסף משותף לשני בני הזוג. לכן, בעת הגירושין, גם כספי הירושה יתחלקו. חשוב להבדיל - במקרה בו הכספים נשמרו בחשבון בנק נפרד, אך מדי פעם בפעם השתמשו בהם לצורכי המשפחה, הכספים שנשארו בחשבון הבנק אינם משותפים.

בפועל, מרבית הילדים נוהגים לשתף בכספי הירושה משתי סיבות: הראשונה היא חוסר מודעות לעובדה ששיתופו של בן הזוג ברכוש הופכת את הרכוש למשותף, ואי אפשר בדיעבד לחזור אחורה, ושנית, לפעמים לא נעים לבן הזוג, להגיד שהירושה תישאר רק שלו ושהוא לא רוצה לשתף את בת זוגו בכספים. אם יש בני זוג שחיים בזוגיות הרמונית, ואחד מהם קיבל ירושה נאה, הציפייה של בן הזוג השני היא לשיתוף בכספים, וסירובו של היורש לשתף את הירושה, יכולה להעכיר את מערכת היחסים המשפחתית, עד לכדי פרידה.

עוד באותו נושא

מאהבת או ידועה בציבור? הקרב בין שתי נשים על ירושת המנוח

לכתבה המלאה

מה יכולים הילדים לעשות?

הילדים יכולים לוודא שכספי הירושה נשארים רכושם הנפרד, ולא מופקדים בחשבון בנק משותף, ולא נרכשים באמצעותם נכסים שיירשמו במשותף, אך כאמור הדבר יכול להיות כרוך באי נעימות במקרה הקל, או בהרס המערכת המשפחתית במקרה הקשה.

מה יכולים ההורים לעשות?

ראשית - להיות מודעים לכך, ולא להעמיד את ילדיהם בסיטואציה שיכולה לפגוע בהם. הדרך הטובה ביותר לכך היא להשאיר הוראות, במסגרת עריכת צוואה, באיזה תנאי, הירושה ניתנת לילדים. חוק הירושה מאפשר להכניס לצוואה תנאים שונים ומשונים, כיד הדימיון הטובה על המצווה, כל עוד התנאי לא סותר את "תקנת הציבור" (למשל, מקרה בו הושארה צוואה שקבעה שהילד יקבל את הירושה, רק אם יתגרש - נפסלה, בטענה שהיא סותרת את תקנת הציבור). לדוגמא, ניתן להשאיר הוראות מיוחדות בצוואה, שהילד יקבל את הירושה לידיו בלבד, ואסור יהיה לו לשתף את בן/בת זוגו בירושה, ע"מ שבמקרה של גירושין או פטירה, חלקו בעיזבון יעבור רק ליורשיו (או ליורשים שהמצווה קובע מראש בצוואה).

חשיבות של תנאי כזה בצוואה היא כפולה. ראשית, אפשר להסביר במסגרת הצוואה, שהבקשה נובעת מרצון ההורים לשמור על ילדם, ע"מ שבמקרה של גירושין או פטירה חו"ח, הרכוש יישאר של הילד, ובכך להציף את הנושא למודעות הילדים (שכאמור לא תמיד מודעים לכך). שנית, יהיה לילד יותר קל להתמודד עם בן או בת הזוג, כאשר מדובר בקיום רצונו של ההורה המנוח, מאשר בסיטואציה שבה הוא ירש כספים, אבל מסרב לשתף את בן הזוג.

הכותבת היא עו"ד ומגשרת בתחום דיני הירושה והמשפחה, האפוטרופסות, העברת עושר בין דורי וייפוי כוח מתמשך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully