וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשואות של יותר מ-6% בשישה חודשים לקרנות הנאמנות

רון שטיין

3.7.2019 / 6:04

בראש המגייסות במחצית הראשונה של 2019 ניצבות קרנות הראל, פסגות ומור. הגופים הפודים הגדולים: מודלים, אנליסט ואי.בי.אי. הנעלם הגדול: קרנות תמיר פישמן שאיבדו מתחילת השנה 30% מנכסיהן, למרות התשואות החזקות בשווקים

שטרות של שקל. ShutterStock
שטרות/ShutterStock

"חודש יוני היה סיום חזק למחצית שנה ראשונה מעולה". כך אומר ל"גלובס" בכיר בשוק קרנות הנאמנות, שמסביר כי "חודש יוני היה חיובי בכל אפיקי ההשקעה המרכזיים ובכך סיכם מחצית שנה ראשונה, שמסתמנת כאחת הטובות שידע שוק ההון בשנים האחרונות". למעשה, יוני היה תיקון לחודש מאי החלש, שבתורו בא לאחר שלישון ראשון חזק מאוד, שגם הוא בא כתמונת ראי לרבעון רביעי חלש מאוד שסגר את 2018.

הודות לתשואות החיוביות שנרשמו בשווקים, כמו גם גיוסים שנרשמו בקרנות הנאמנות - ביוני בלבד וגם מתחילת השנה - צמח שוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה בכ-7.7%. נכון לסוף יוני מנוהלים בקרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-330.5 מיליארד שקל, המהווים גידול אבסולוטי של כ-23.7 מיליארד שקל ביחס לסך הנכסים שנוהלו בשוק זה בסוף 2018.

רוח גבית מארה"ב

הגידול האמור קרה משתי סיבות, כאמור: הגיוסים, שהוסיפו לקרנות כ-4.75 מיליארד שקל והיוו כחמישית מהגידול הכולל, והתשואות. אם ננטרל את התרומה של הגיוסים לגידול בנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות, הרי שהתשואות החיוביות בשווקים הוסיפו לחוסכים בקרנות הנאמנות סך כולל של כמעט 19 מיליארד שקל. סכום זה מהווה תשואה ממוצעת של קצת יותר מ-6% שרשמו קרנות הנאמנות במחצית הראשונה של 2019. מדובר בתשואה גבוהה, בטח עבור חצי שנה, כשגורם בשוק ציין לגביה כי "בהסתכלות שנתית ניתן להגיד כי כל משקיעי קרנות הנאמנות רושמים השנה רווחים, וככל שהמשקיעים נטו לכיוון של נכסי סיכון, ככה הצליחו להרוויח יותר".

קרנות הנאמנות ביוני. גלובס
קרנות הנאמנות ביוני/גלובס

מהיכן הגיעה התשואה האמורה? לדברי אותו גורם בכיר בשוק הקרנות, "מדדי המניות בארה"ב רשמו עליות חדות, כשגם מדדי המניות באירופה עלו בשיעורים נאים. גם שוק המניות בישראל הפגין מגמה חיובית". בהסתכלות לקטגוריות ההשקעה מפרט אותו גורם ואומר כי "קרנות מניות ישראל ממשיכות להוביל. בסיכום חצי שנתי הקטגוריה המנצחת היא קרנות מניות ישראל עם עלייה חציונית של 13%", כשהוא מוסיף כי "קרנות מניות חו"ל מתבססות במקום השני עם תשואה מרשימה של כ-10.5%".

לדבריו, "מניתוח תוצאות קרנות הנאמנות נראה שרוב מנהלי הקרנות בחרו להשקיע באופן שונה ממדדי ת"א 35 ומדד ת"א 125 ובכך הצליחו להניב למשקיעים תשואות גבוהות ממדדי המניות בארץ וגם תשואות גבוהות מהמשקיעים שבחרו להשקיע בקרנות מניות חו"ל". בכל אופן, גם משקיעי קרנות האג"ח מסכמים מחצית שנה טובה. כך, קרנות 30/70 וקרנות 80/20 עלו מתחילת השנה בכ-6% ובכ-5% בממוצע ובהתאמה. גם קרנות אג"ח מדינה נהנו מרווחי הון ומאי העלאת הריבית בישראל ורשמו עליות של מעל 3%. ביחס לאלטרנטיבות הסולידיות שקיימות כיום בשוק, דוגמת פיקדונות בנקאיים שנותנים ריבית אפסית, מדובר בתשואה גבוהה במיוחד.

מומנטום חיובי בשוק

התשואות החיוביות יצרו מומנטום חיובי בשוק, שמוביל לגיוסים מצרפיים. אולם הגיוסים הללו באו לאחר שבשנת 2018, לאור הירידות בשווקים והתנודתיות הרבה, נפדו מהקרנות כמעט 18 מיליארד שקל - שרובם עדיין לא חזר לשוק, כאמור מעלה. בכל אופן, בכל מה שנוגע לגיוסים וליצירות בקרנות המגמה היא חיובית, כשמאז חודש פברואר נרשם רצף גיוסים חודשיים חיוביים בתעשיית הקרנות, גם אם בקצב גיוסים איטי מבעבר. במרץ בלבד נרשמו בשוק גיוסים בהיקף מצרפי של כ-1.4 מיליארד שקל - החודש החזק ביותר מאז ינואר 2018.

ומה הלאה? מגמת הגיוסים היא פועל יוצא של מה שקורה בשווקים, ובפיגור מה ביחס לביצועי המדדים. כך, אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות, מעריך היום כי "הרגיעה המסתמנת במלחמת הסחר לצד האפשרות של הפחתת ריבית קרובה בארה"ב, ימשיכו לתמוך במגמה החיובית בשווקים גם בחציון השני של 2019, ופוטנציאל התשואה של הלקוחות גם בראייה קדימה עדיין קיים".

גם גיל קורן מקרנות אפסילון אופטימי, כשהוא מעריך כי "נאום הפד האחרון והכרתו בכך שהריבית לא צפויה להמשיך ולעלות לאחר תשע העלאות ריבית שהחלו בשנת 2016, יכולים להמשיך ולספק דלק להמשך עליות ולהאריך את הסייקל הכלכלי". בנוסף הוא אומר כי "להערכתנו רמת התשואות באג"ח לצד המשך צמיחה ופתרון בטווח הנראה לעין בנושא מלחמת הסחר, בהחלט תומכים בהארכת הסייקל הכלכלי ומאפשרים מקום נוסף לעליות בשווקים".

תמיר פישמן: תעלומה ופידיון

קרנות הנאמנות מספקות הסתכלות כוללת על הצטיינות בתשואות, בעיכוב ובצורה כוללנית, וזאת באמצעות טבלאות הגיוסים והפדיונות. מדובר בנתונים שקשורים לביצועי הקרנות לאורך זמן, כפי שמערכי הייעוץ בבנקים רואים אותם. למעשה הגיוסים זורמים לקרנות המצטיינות בדירוגי הבנקים בעוד שהקרנות בתחתית הדירוגים חוות פדיונות. דבר זה נותן מושג כללי על תמונת התשואות ביותר מ-2,000 קרנות נאמנות כוללות בשוק.

כך, בצמרת טבלת הגיוסים לחודש יוני ניצבים ארבעה גופים (בסדר יורד): פסגות, מגדל שוקי הון, מור וילין לפידות, שגייסו יותר מרבע מיליון שקל בחודש אחד. מנגד, ביוני נפדו כספים מהקרנות של שמונה או תשעה גופים - פחות ממספר הגופים שגייסו (ושעומד על עשרה).

מתחילת השנה התמונה של המצטיינים שונה רק במקצת, בשורה העליונה, כשהראל פיננסים עומד בראש עם גיוס מצטבר של יותר מ-3.4 מיליארד שקל מתחילת השנה. אחריו (בסדר יורד) פסגות, מור, מגדל שוקי הון וילין לפידות, שגייסו הרבה יותר ממיליארד שקל, כל אחד, כשרק פורסט הקטן בהרבה מתקרב לרף זה.

מנגד, במחצית הראשונה של 2018 יש כמה גופים שבולטים בתחתית הטבלה, עם פדיונות של יותר ממיליארד שקל כל אחד. מדובר בקרנות מודלים, קרנות אנליסט וקרנות אי.בי.אי, שפדו יותר מ-1.9 מיליארד שקל.

ונסיים בגוף שחווה שנה קשה, ושמעדיף להסתיר זאת: תמיר פישמן. כבר כמה חודשים שתמיר פישמן לא מעביר את נתוני הגיוסים והפדיונות כמו יתר השוק. לכן בדקנו באתר הבורסה מה היקף הנכסים בקרנות שהוא מנהל נכון לסוף יוני, ומצאנו כי סכום זה מסתכם בפחות מ-1.5 מיליארד שקל. סכום זה נמוך בכ-30% מיתרת הנכסים שהיו בקרנות של תמיר פישמן רק בסוף 2018, ושעמדה אז על יותר מ-2.1 מיליארד שקל. כך, בהנחה המאוד סבירה שקרנות אלה גם רשמו תשואות חיוביות השנה, הרי שכל הקיטון נזקף, קרוב לוודאי, לפדיונות, ואלה ככל הנראה מסתכמים במאות רבות מיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully