וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שנים אחרי תנובה: מאיר שמיר חוזר, והוא מלא באנרגיה

אביב לוי

3.7.2019 / 15:19

שמיר העלה בחודשים האחרונים הילוך בכל הנוגע לביצוע השקעות חדשות וגדולות באמצעות חברת מבטח שמיר שבשליטתו, בעיקר בתחומי האנרגיה והנדל"ן

מאיר שמיר בועידת ישראל לתעופה, גלבוע 4, איירפורט סיטי, 2 במאי 2018. ראובן קסטרו
מאיר שמיר/ראובן קסטרו

אחרי תקופה ארוכה של שקט וללא השקעה משמעותית במשך יותר מארבע שנים (מאז מימוש ההחזקה בתנובה), נראה כי מאיר שמיר העלה בחודשים האחרונים הילוך בכל הנוגע לביצוע השקעות חדשות וגדולות באמצעות חברת מבטח שמיר שבשליטתו. הסכום הפוטנציאלי של ההשקעות בהן נקשר שמה של מבטח שמיר בחודשים האחרונים, בעיקר בתחומי האנרגיה והנדל"ן, מצטבר, יחד עם חלקם של השותפים, למיליארדי שקלים.

הימים האחרונים היו אינטנסיביים למדי עבור מבטח שמיר, עם זכייה של קבוצת MRC בה היא שותפה (34.5%) במכרז לרכישת תחנת הכוח אלון תבור ב-1.9 מיליארד שקל וכוונתה להגיש הצעה משופרת בניסיון הרכישה של מה שנותר מקבוצת הנדל"ן והתשתיות אפריקה ישראל, במסגרת הסדר חוב.

קבוצת MRC, הכוללת לצד מבטח שמיר גם את החברה הסינית China Harbour Engineering ואת חברת רפק אנרגיה (בה מחזיקות חברת רפק וקרן ג'נריישן), הייתה אחת מ-11 קבוצות שהתמודדו על רכישת תחנת הכוח הראשונה מתוך 5 שמוכרת חברת החשמל למגזר הפרטי, כחלק מרפורמה במשק החשמל בישראל. מבטח שמיר ושותפותיה רואות פוטנציאל רב לנכס הנרכש, בזכות האפשרות הקיימת להגדלת הספק התחנה, ואפשרות להקמת שתי תחנות נוספות סמוכות.

הזכייה במכרז של חברת החשמל מצטרפת לכניסה לשותפות עליה דיווחה בחודשים האחרונים מבטח שמיר בתחנת הכוח "קסם אנרגיה", במסגרתה מתוכננת הקמת תחנת כוח בקיבוץ גבעת השלושה הסמוך לפתח-תקווה (עיר ילדותו של שמיר), בהיקף השקעה כולל מוערך של כ-450 מיליון דולר, ובהספק של כ-450 מגוואט. עד כה דיווחה מבטח שמיר על הלוואה של כ-4 מיליון שקל שהעניקה לפרויקט, כחלק מהשקעה ראשונית של עד 40 מיליון שקל שהיא מתכננת להעניק באמצעות הלוואות בעלים לפיתוח התחנה.

במקרה של אפריקה ישראל, שמיר פועל כבר כמה חודשים בניסיון לרכוש את החברה בדרך של הסדר חוב. שמיר כבר הגיש שתי הצעות לרכישת אפריקה ישראל וממשיך לנהל משא ומתן עם נציגות מחזיקי האג"ח של החברה, באמצעות נציגו ארז שמלצר. אפריקה ישראל מכרה בשנה האחרונה חלק ניכר מנכסיה וכעת היא כוללת בתוכה את דניה סיבוס, את אפריקה מגורים וכן קרקעות בסביון.

גם במקרה והצעתה של מבטח שמיר להשתלטות על אפריקה ישראל לא תתקבל, כניסתה לשני פרויקטים משמעותיים ורחבי היקף בתחום תחנות הכוח מהווה קפיצת מדרגה משמעותית עבורה, אחרי שבשנים האחרונות לא ביצעה השקעות רחבות היקף.

1.8 מיליארד שקל על תנובה

בשלב הנוכחי גם המשקיעים לא נותרים אדישים, ושולחים את מנייתה של מבטח שמיר לקפיצה דו-יומית של כ-18%, בעיקר על רקע החדשות האחרונות בדבר הזכייה במכרז תבור אלון, ובכך היא משלימה טיפוס של יותר מ-30% מתחילת השנה. למרות זאת המניה, המשקפת למבטח שמיר שווי נוכחי של כ-660 מיליון שקל, עדיין רחוקה כ-25% מרמת השיא שלה שנקבעה בסוף 2013.

מבטח שמיר לא ירדה מהכותרות במשך כעשור על רקע השקעתה בחברת המזון תנובה, שאת השליטה בה מכרה במארס 2015 (לצד השותפה קרן אייפקס) לידי ברייטפוד הסינית. העסקה הניבה למבטח שמיר תמורה של 1.8 מיליארד שקל, רווח לפני מס של כ-570 מיליון שקל ואיפשרה לה לחלק דיבידנד שמן של 100 מיליון שקל.

מאז, ולמרות ששמה עלה באופן תדיר לביצוע רכישה גדולה כזו או אחרת, התקשתה מבטח שמיר לאתר השקעת "עוגן" חלופית לתנובה, וכיום היא מתרכזת בהשקעה בהיקפים מצומצמים יותר בחברות תעשייה, טכנולוגיה, תקשורת ונדל"ן.

רווחיות תנודתית יחסית

דוחותיה הכספיים של מבטח שמיר חושפים כי חלק גדול מהשקעותיה מנותב להעמדת מימון לחברות קבלניות, ומהווה היום כשליש מהחזקותיה. שתי ההשקעות המשמעותיות הנוספות של החברה הן בפרויקט פארק המשרדים לתעשיות הייטק "מגדלי הוד השרון" (15%) ובמניות חברת לוויני התקשורת גילת (13%).

בסיכום הרבעון הראשון של השנה בקופתה של מבטח שמיר היו מזומנים בהיקף של כ-94 מיליון שקל, לצד כ-293 מיליון שקל המוגדרים כמזומנים המוגבלים לשימוש - פיקדונות הקיימים עליהם מגבלות, ומשועבדים לבנקים, בעיקר להבטחת הלוואות.

את פעילות ההשקעות שלה מממנת מבטח שמיר "בדרך כלל מדיבידנדים המתקבלים מחברות מוחזקות, מהלוואות ממוסדות פיננסיים, מהנפקות אג"ח, מתמורה ממימוש נכסים, מדמי ניהול ומהכנסות מדמי שכירות מנדל"ן להשקעה".

בשל עיתוי מימושים, אם מתבצעים, שינויים במחירי ני"ע בשוק ושינוי בהוצאות מימון, כמו גם עדכון ערך השקעות והשפעות חד-פעמיות אחרות, רווחיותה של מבטח שמיר תנודתית יחסית. את הרבעון הראשון של 2019 היא סיכמה ברווח נקי של כ-6 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2018 - שנה שהסתכמה כולה ברווח נקי של כ-88 מיליון שקל.

עוד באותו נושא

בכירי שופרסל קיבלו אופציות בשווי כולל של מעל 27 מיליון שקל

לכתבה המלאה

תנובה והקרב על השווי

מאיר שמיר נולד בקיבוץ בארות יצחק וגדל בפתח תקווה. הוא למד בישיבה התיכונית נחלים, ובצבא שירת כנווט בחיל האוויר. את ההון המשמעותי הראשוני שלו עשה בענף הביטוח, באמצעות סוכנות מבטח שמיר שהקים ושאותה יצק לשלד בורסאי בתחילת שנות ה-90. מאז השקיע שמיר בשורה ארוכה של חברות בתחומים מגוונים - טכנולוגיה, תקשורת, נדל"ן ומזון - בדרך כלל בהצלחה רבה.

תנובה היא ההשקעה המוצלחת ביותר שביצעה מבטח שמיר, למרות שלאורך הדרך החזקה זו גם פגעה במשקיעי החברה, בשל סירובה של מבטח שמיר לפרסם את דוחותיה הכספיים של תנובה - מה שגרר השעיה ממסחר של מנייתה במשך קרוב לשנתיים. נזכיר כי לקראת מכירתה של תנובה התעוררו חילוקי דעות בין מבטח שמיר לבין שותפתה לשליטה, קרן אייפקס, בנוגע לשוויה של חברת המזון, כשכל צד מבין השותפות החזיק בהערכת שווי לתנובה, שהיה ביניהן פער גדול של כמה מיליארד שקלים.

מבטח שמיר, שבחנה אפשרות לרכישת מניות תנובה מאייפקס, החזיקה בהערכת השווי הנמוכה מבין השתיים, של כ-5 מיליארד שקל, לעומת הערכת שווי של כ-7.9 מיליארד שקל שהייתה בידי אייפקס. בסופו של דבר נמכרה השליטה בתנובה על ידי שמיר ואייפקס לידי ברייטפוד הסינית ב-2015 לפי שווי חברה של כ-8.6 מיליארד שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • מאיר שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully