וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתקה של קבוצת דלק לקראת גיוס אג"ח של 700 מיליון דולר

קובי ישעיהו

11.7.2019 / 14:24

הגיוס הצפוי נועד לממן חלק מעסקת הענק שבה תרכוש איתקה נכסי נפט וגז של שברון בים הצפוני, תמורת כ-1.65 מיליארד דולר. אם הגיוס יושלם בהצלחה, צפויה איתקה ככל הנראה לצאת להליך הנפקה של מניותיה בבורסה הראשית של לונדון

איש העסקים יצחק תשובה ורעייתו בחתונה של עופר עיני, 19 בספטמבר 2014. ראובן קסטרו
יצחק תשובה/ראובן קסטרו

חברת האנרגיה איתקה, הנמצאת בבעלותה המלאה של קבוצת דלק , עורכת בימים אלה סבב מצגות ("רוד שואו") בלונדון ובניו יורק. החברה מתכננת לגייס ממשקיעים מוסדיים מישראל, מאירופה ומארה"ב, סכום של כ-700 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח ללא ביטחונות - כך נודע ל"גלובס". את הליך ה"רוד שואו" וההנפקה, שנועדה לממן חלק מעסקת ענק לרכישת נכסי נפט וגז של שברון בים הצפוני, מובילים הבנקים ג'יי.פי מורגן ו-BNP. בארץ מובילים את ההנפקה לידר שוקי הון, ברק קפיטל חיתום, מנורה מבטחים ואקסלנס.

סבב המצגות באירופה (לונדון, אמסטרדם ופריז) הסתיים אתמול, ובשבוע הקרוב (עד 17 ביולי) תציג הנהלת איתקה את פעילות החברה בפני משקיעים בניו יורק, בבוסטון, בניו ג'רזי ובחוף המערבי של ארה"ב. עם סיום הסבב תתמחר החברה את איגרות החוב, המח"מ והריבית לצורך הגיוס. אם הגיוס יושלם בהצלחה, צפויה איתקה ככל הנראה לצאת להליך הנפקה של מניותיה בבורסה הראשית של לונדון.

איתקה היא מתפעלת ומפיקה, כלומר קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות באזור פעולתה בים הצפוני. קבוצת דלק רכשה באוקטובר 2015 כ-20% ממניות החברה, שמניותיה נסחרו אז בקנדה ובאנגליה, וב-2017 השלימה השתלטות מלאה על החברה, ומחקה את מניותיה מהמסחר. בסך הכול השקיעה דלק במהלך כ-590 מיליון דולר.

מהלך הגיוס הנוכחי של איתקה מגיע לאחר שלפני כחודש וחצי (ב-30 במאי) הודיעה קבוצת דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, כי היא רוכשת באמצעות איתקה את חברת התפעול של ענקית האנרגיה שברון בים הצפוני (CNSL), שבבעלותה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים.

התמורה שנקבעה בעסקה עומדת על כ-2 מיליארד דולר, ובניכוי התזרים המצטבר מתחילת 2019 ועד למועד הסגירה הצפוי בחודש ספטמבר השנה, סכום הרכישה צפוי להתעדכן, ולרדת לכ-1.65 מיליארד דולר. לאחר השלמת העסקה עם שברון, בכוונת קבוצת דלק לקדם הנפקה של איתקה בבורסה הראשית של לונדון.

בדלק ציינו, כי לבארות הנרכשות כושר הפקה יומי של יותר מ-60 אלף חביות נפט ליום (שווה ערך), ורזרבות מוכחות להפקה (P2) של 131 מיליון חביות. נוסף על כך, ברשיונות קיים פוטנציאל רזרבות נוסף (2C) של 45 מיליון חביות.

צפי לתזרים של 3 מיליארד דולר ב-3 שנים

לאחר השלמת העסקה, תגדל יכולת ההפקה היומית הנוכחית של איתקה בים הצפוני בכ-300%, מהיקף של כ-20 אלף חביות נפט ליום, להיקף הפקה של כ-80 אלף חביות. עלות ההפקה הממוצעת של איתקה צפויה לעמוד על כ-18 דולר לחבית. במקביל, יגדלו הרזרבות המוכחות של החברה לכ-225 מיליון חביות שווה ערך נפט. איתקה צפויה לשמש כמפעיל (Operator) בארבעה נכסים מתוך עשרת הנכסים הנרכשים.

עוד ציינו בדלק כי המאגרים הנרכשים במסגרת העסקה צפויים לייצר לאיתקה תזרים תפעולי נקי EBIDTA מוערך של כ-3 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות (על בסיס הנתונים התפעוליים הקיימים נכון להיום). לאיתקה הפסדים צבורים לצורכי מס בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר, כך שהחברה מתכננת להשתמש בהפסדים הצבורים על מנת להגדיל את רווחיה מההכנסות ומהרווחים הצפויים מהמאגרים החדשים.

עוד עדכנו בדלק, כי מבנה המימון הצפוי של איתקה לעסקה יורכב בעיקרו ממסגרות אשראי מבוססות עתודות (RBL) מקונסורציום של בנקים בינלאומיים בתנאי נון ריקורס לאיתקה ולחברה, מהלוואת גישור בנקאית ומהון עצמי.

מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, ציין ביום ההודעה על חתימת העסקה, כי "קבוצת דלק צפויה להפוך מחברת אנרגיה מקומית לחברה אנרגיה בינלאומית, עם היקף פעילות משמעותי בשווקים הבינלאומיים. העסקה תגדיל משמעותית את כושר הייצור וההפקה של הקבוצה, ותייצר לאיתקה תזרים משמעותי בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה. עם השלמתה יגיע כושר ההפקה הכולל של קבוצת דלק ליותר מ-160 אלף חביות נפט ביום (שווה ערך), בים הצפוני ובים התיכון".

מניית דלק השנה: עלייה של 23%

מניית קבוצת דלק רשמה היום עלייה קלה והשלימה התקדמות של 23% בשנה האחרונה. שווייה של החברה הגיע לכ-7.2 מיליארד שקל. אתמול דיווחה דלק כי היא מקדמת מהלך נוסף להיפרדות ממאגר הגז הטבעי "תמר". הקבוצה מנהלת מו"מ עם קרנות ההשתלמות של המורים והגננות למכירת זכויותיה ל"תמלוגי-על" מהמאגר, הנובעים מההחזקה שלה בשותפות דלק קידוחים ובחברת תמר פטרוליום .

אם העסקה, הכפופה לתנאים מתלים שונים, תושלם, תקבל קבוצת דלק מקרנות ההשתלמות של המורים והגננות, בראשות היו"ר אייל גבאי, סכום של כ-53 מיליון דולר, והזכויות לתמלוגי-העל מהמאגר יועברו לקרנות החל ב-1 באפריל. הצדדים הסכימו כי בתחילת 2023 יבצעו בדיקה והתחשבנות, שעשויה להוסיף או להפחית כ-2 מיליון דולר מסכום התמורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully