וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד המחירים לצרכן הפתיע את השוק - ירד ביוני ב-0.6%

עמירם ברקת

15.7.2019 / 18:44

בעקבות המדד הנמוך מהצפוי ירד קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ל-0.8%. זו הפעם הראשונה מאז יוני אשתקד שקצב האינפלציה יורד אל מתחת לאחוז, כלומר מתחת לרף התחתון ביעד האינפלציה של בנק ישראל

עגלת סופרמרקט. ShutterStock
עגלת סופרמרקט/ShutterStock

מדד המחירים לצרכן מפתיע בירידה חזקה של 0.6% בחודש יוני, על רקע נפילה עונתית במחירי הירקותופירות הטריים, כך מפרסמת הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בעקבות המדד הנמוך מהצפוי ירד קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ל-0.8%. זו הפעם הראשונה מאז יוני אשתקד שקצב האינפלציה יורד אל מתחת לאחוז, כלומר מתחת לרף התחתון ביעד האינפלציה של בנק ישראל. ציפיות האנליסטים היו לירידה שבין 0.2% ל-0.4%.

משמעות המדד הנמוך מהצפוי היא ירידה חדה בסבירות להעלאת ריבית בחודש הבא, כפי שצופה עדיין תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל. מאחורי הירידה החדה במדד עומדים ירידה של 11% במחירי הירקות והפירות הטריים ירידה של 6.2% בסעיף ההלבשה וההנעלה ושל 0.6% בסעיף הריהוט והציוד לבית. כאמור תחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.9% ובשנים עשר החודשים האחרונים עלה ב-0.8%.

לעומת הירידות במדד המחירים ממשיכים מחירי הדירות לעלות: מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל - מאי לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ - אפריל, עולה כי מחירי הדירות עלו ב-0.5% ובכך השלימו עלייה של 1.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אפריל 2018 - מאי 2018).

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות נמצא כי נרשמו עליות בכל המחוזות בחלוקה הבאה: ירושלים 1.1%, צפון ומרכז 0.7% כל אחד, חיפה ודרום 0.4% כל אחד ותל אביב 0.1%. בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אפריל 2019 - מאי 2019 לעומת אפריל 2018 - מאי 2018, נמצא כי עליות מחירים בולטות נרשמו בעיקר במחוזות הבאים: צפון 5%, ירושלים 2.4%, חיפה 1.8% ודרום 1.2%. מאידך, ירידת מחירים מזערית של 0.1% נרשמה במחוז תל אביב.

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהם עלו בחודשים אפריל - מאי לעומת מרץ - אפריל ב-0.6%. אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 42.6% בהשוואה ל-42.9% בתקופה הקודמת (מרץ 2019 - אפריל 2019).

מודי שפריר האסטרטג הראשי של בנק המזרחי-טפחות שצפה ירידה של 0.4% במדד יוני, אמר כי "הירידה החדה באינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (YoY) בשילוב עם התחזקות השקל מאז החלטת הריבית האחרונה (0.9% כנגד סל המטבעות) והסביבה הגלובלית המאתגרת - צפויים להניא את בנק ישראל מכוונותיו להעלות ריבית כבר ברבעון השלישי". לדבריו "בצד הגורמים הנוספים המאותתים על צפי להמשך סביבת אינפלציה נמוכה, נציין את הירידה החדה שחלה בחודשים האחרונים בציפיות האינפלציה של הצרכנים (גרף X), ככל הנראה גם עקב התמתנות הידיעות בתקשורת המצביעות על עליית מחירים בתחום המזון".

לדברי יונתן כץ, מבית ההשקעות לידר, הנתון היותר מהותי במדד הוא ההתמתנות במחירי הדיור (השכירות) לקצב שנתי של 1.8% לעומת 2.2% לפני חודש. לדברי כץ "במבט קדימה, נדמה שהמסר מכיוונו של בנק ישראל לגבי הכוונה להעלאות את הריבית באחת מההחלטות הקרובות גרמה לייסוף חד בשקל, מגמה אשר גם תתרום לאינפלציה נמוכה, אל מתחת ליעד של בנק ישראל. סביר להניח שבנק ישראל לא שמח לראות מגמת עלייה במחירי הדירות לרכישה (2% מתחילת השנה), אך הייסוף בשקל והירידה החדה באינפלציה כובלים את ידיו. לא צפויה העלאת ריבית השנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully