וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלות מחירים או לא: בכל מקרה ספקיות המזון ממשיכות לצמוח

שני מוזס

16.7.2019 / 7:07

שוק המזון והמשקאות מסכם את המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה מתונה במכירות הכספיות, שחלקה הושג בזכות העלאה במחירי המוצרים. תנובה ומחלבות גד הצטיינו, ואסם־נסטלה עדיין ממתינה להזדמנות להעלאת מחירים

בקבוקי שמן על מדפים בסופר מרקט. ShutterStock
סופרמרקט/ShutterStock

שוק מוצרי הצריכה גדל ב-2.7% במחצית הראשונה של 2019 ונהנה מתוספת כספית למכירות של כ-604 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". לפי מדד המחירים של סטורנקסט, בששת החודשים הראשונים של השנה נרשמה עליית מחיר של 1.2% על כלל הקטגוריות בסופרמרקט ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כך שהגידול הריאלי במכירות נמוך יותר ועומד על 1.5% בלבד.

הקטגוריה הצומחת ביותר היא קטגוריית המוצרים לבית, שמציגה גידול של 4.4%, וזאת לצד עליות מחירים של 1%, בראשן של מוצרי נייר או מוצרים לכביסה, חלקן באמצעות הקטנת אריזה. הקטגוריה השנייה בקצב הצמיחה שלה היא טיפוח הפרט, שבה נרשם גידול במכירות הכספיות של 3.8% במחצית הראשונה, כשמדד המחירים עלה ב-1.2%.

עליות המחירים הללו אינן כוללות עליות מחיר שנרשמו במחירי הקצביה ובמחירי הפירות והירקות - כך שעליית המחיר שהציבור מרגיש בכיסו גבוהה יותר מן הנתונים שסטורנקסט בוחנת.

שוק המזון לבדו רשם גידול של 2.5%, לצד עליית מחירים בשיעור של 1%. לעומתם, שוק המשקאות הסתכם אמנם בגידול של 1.1%, אך במדד המחירים נרשמה ירידה של 2.6%, כך שהשינוי הריאלי מציג ירידה של 1.5% ביחס למחצית המקבילה ב-2018.

העלייה ביוני - בזכות ייקור מוצרי החלב בפיקוח ושבועות

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס ובשליטת ברייט פוד הסינית, מסכמת את המחצית הראשונה של השנה עם גידול של 3.1% במכירותיה הכספיות, שהסתכמו בכ-2.8 מיליארד שקל. זהו החודש הראשון שבו סטורנקסט מנטרלת את הפסקת פעילות הפצת העופות של תנובה מתוך כלל הפעילות שלה. בחודש יוני עצמו נהנתה תנובה מצמיחה משמעותית של 10.2% במכירות הכספיות, וזאת בזכות חג השבועות שחל השנה ביוני - לעומת מאי בשנה שעברה. אלא שתנובה נהנתה לא רק מגידול כמותי, כי אם גם מגידול במכירות שנובע מייקור בשיעור של 3.4% במוצרי החלב המפוקחים שנכנס לתוקף ביוני, שמהווים חלק ניכר מפעילותה בתחום מוצרי החלב, וזאת בנוסף לייקור של יתר מוצרי החלב שלה בקיץ שעבר. בסיכום המחצית עמד נתח השוק של תנובה על 14.4%.

גם שטראוס, ספקית המזון השנייה בגודלה בשוק המקומי שבשליטת משפחת שטראוס, שאת פעילותה בישראל מנהל אייל דרור, מסכמת מחצית מוצלחת עם צמיחה של 4.4% במכירות הכספיות - גידול כספי כולל של כ-97 מיליון שקל. ביוני נהנתה גם שטראוס מצמיחה על רקע שבועות, ורשמה גידול של 5.4% במכירות הכספיות. בסיכום המחצית עמד נתח השוק של החברה בשוק המזון והמשקאות על 11.9%. בדומה לתנובה, גם שטראוס נהנתה ביוני מייקור מוצרי החלב המפוקחים, אלא שבניגוד לתנובה, עבור שטראוס מדובר במספר בודד של מוצרים; את יתר מוצריה, בתחום החלב ומחוץ לו, נמנעה שטראוס מלייקר.

אסם-נסטלה, ספקית המזון השלישית בגודלה, בניהולו של אבי בן-אסאייג ובבעלות נסטלה השוויצרית, גם היא מסכמת מחצית ראשונה של צמיחה, גם אם בקצב מתון יותר, עם גידול של 1.5% במכירות בשוק המזון. ואולם בחודש יוני רושמת אסם-נסטלה ירידה בשיעור של 1% במכירות הכספיות, לצד שחיקה בנתח השוק שלה. אלה מביאים אותה לסיכום המחצית עם נתח שוק של 9.9% בשוק המזון והמשקאות. אסם-נסטלה ניסתה לפני כחצי שנה להעלות מחירים, אך זו הוקפאה על רקע מחאה ציבורית. מבחינתה הסוגיה הזו נותרה על השולחן, ואין ספק כי תבקש לשוב ולהעלות מחירים בהזדמנות הראשונה.

שוק המזון במחצית הראשונה של 2019. גלובס
שוק המזון במחצית הראשונה של 2019/גלובס

החברה המרכזית למשקאות קלים, בראשות יורם שגיא ובשליטת דודי ורטהיים (הידועה גם כקבוצת קוקה קולה ישראל, הבעלים של מחלבות טרה), מסכמת את המחצית הראשונה של 2019 עם ירידה של 2.5% במכירות הכספיות שלה - אובדן מכירות של כ-33 מיליון שקל ביחס למחצית המקבילה אשתקד. סך המכירות של החברה עמד על 1.275 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה. הירידה במכירות הכספיות אירעה למרות ייקור של רבים ממוצריה בקיץ שעבר, בהם מוצרי חלב לא מפוקחים, משקאות קלים ומשקאות אלכוהוליים. עם זאת, את יוני מסכמת החברה, שנהנתה גם היא מייקור של מוצרי החלב שבפיקוח, בגידול של 1% במכירות הכספיות. בסיכום המחצית עמד נתח השוק של החברה על 5.5% מהמכירות בשוק המזון והמשקאות.

יוניליוור, בניהולה של ענת גבריאל, אשר לה פעילות הן בתחום המזון והן בתחום הטואלטיקה, רשמה ירידה של 0.9% במכירות הכספיות במהלך המחצית הראשונה של 2019, שחיקה שבאה לידי ביטוי בשני תחומי הפעילות שלה, עם אובדן מכירות כולל של כ-8 מיליון שקל. לפיכך עמדו מכירותיה במחצית על כ-957 מיליון שקל. עם זאת, את יוני מסכמת יוניליוור דווקא עם גידול של 2.1% במכירות הכספיות ביחס ליוני אשתקד, ועיקר הצמיחה מגיע דווקא מתחום הטואלטיקה. את המחצית מסכמת יוניליוור עם נתח שוק של 4.1% בשוק מוצרי הצריכה.

נטו, ספקית המזון הציבורית שחוותה בימים האחרונים חילופים בצמרת - עדי עזרא התפטר מתפקיד יו"ר דירקטוריון הקבוצה והוחלף באביו, דודי עזרא - מסכמת גם היא מחצית מוצלחת. המכירות הכספיות גדלו ב־3.1% והסתכמו בכ-696 מיליון שקל, לא כולל מכירות בשר ודגים טריים שאינן נספרות בסטורנקסט אך מהוות חלק משמעותי ממכירותיה. נטו היא אחת מקבוצות המזון הגדולות בישראל, אף שבציבור היא מוכרת יותר באמצעות המותגים שלה, ביניהם שלושת האופים, טיבון ויל, ויליגר ואחרים.

גם טמפו, יצרנית המשקאות בהובלתו של ג'קי בר, נהנתה ממחצית ראשונה מוצלחת, ומציגה גידול של 3.9% במכירות הכספיות - שהסתכמו בכ-418 מיליון שקל במונחים קמעונאיים. טמפו ייקרה את המשקאות שלה - הקלים והאלכוהוליים - בקיץ שעבר. את המחצית מסכמת טמפו עם נתח שוק של 2.2% מתוך כלל שוק המזון והמשקאות.

ביפאורה תבורי נמשכת מגמת השחיקה

מבין ספקיות המזון הגדולות היו גם כאלה שסיכמו מחצית שלילית. כזו למשל היא יצרנית המשקאות יפאורה תבורי בהובלת רוני גת, אשר גם היא ביצעה ייקור של מוצריה בסוף הקיץ שעבר. יפאורה תבורי מסכמת את ששת החודשים הראשונים של 2019 עם ירידה במכירות בשיעור של 5.2%, המבטאת אובדן מכירות של כ-19 מיליון שקל. מבחינת יפאורה תבורי מדובר במגמת שחיקה שנמשכת כבר חודשים ארוכים, ואפיינה גם את חודש יוני שבו ספגה ירידה מתונה יותר של 0.8% "בלבד".

ספקית נוספת שמרכזת עניין בימים אלה היא סוגת, בניהולו של ג'יל גמון ובבעלות התאגיד הבריטי מאן, ששכר את שירותיה של לאומי פרטנרס כדי למצוא רוכש לחברה. סוגת, שמזוהה בעיקר עם מוצרי סוכר, אורז וקטניות, רושמת ירידה במכירות בשיעור של 0.8% בסיכום המחצית הראשונה של השנה, שמסתכמות בכ-201 מיליון שקל, וזאת לאחר שייקרה את מוצריה בשיעור של כ-30% בקיץ שעבר. עם זאת, ביוני צמחה סוגת בשיעור של 1.5%.

צמיחה מרשימה של 48% למחלבות גד ביוני

מי שנהנתה מצמיחה יוצאת דופן במחצית הראשונה של 2019 היא מחלבות גד, בראשות עזרא כהן המחזיק ב-50% מהמחלבות, ובבעלות משותפת של קרן גרין לנטרן (30%) ודיסקונט קפיטל (20%). מחלבות גד נהנתה מגידול של 11.7% במכירות הכספיות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אשר הסתכמו בכ-193 מיליון שקל. ביוני לבדו, בין היתר בזכות עיתוי חג השבועות ומבצעי העומק שביצעה בחלק ניכר מהרשתות, רשמה גד צמיחה מרשימה במיוחד בשיעור של כ-48% - המבטאים תוספת של 13 מיליון שקל למכירות.

שחקנית נוספת שמציגה צמיחה אגרסיבית גם בסיכום המחצית וגם בסיכום החודש היא וילי פוד, שבשליטת האחים צביקה ויוסי ויליגר ובניהולו של מיכאל לובושיץ. וילי פוד צמחה בסיכום המחצית בשיעור של כ-30% במכירות הכספיות, המבטאים תוספת כספית של 47 מיליון שקל. גם את חודש יוני סיימה וילי פוד עם צמיחה יוצאת דופן בשיעור של 41.6%. בדומה ליתר המחלבות היא נהנתה מעיתוי חג השבועות על רקע כניסתה המחודשת לתחום החלב באמצעות המותג מחלבות יורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully