וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה הסדר החוב של אי.די.בי? התעריפון נחשף

אביב לוי

16.7.2019 / 8:31

הסדר החוב המסתמן בקבוצת אי.די.בי כבר מושך אליו שורה של מומחים המבקשים לגבות סכומי עתק עבור שירותיהם. ההצעות לייעוץ משפטי שהתקבלו ממשרדי גיא גיסין ורון ברקמן, וההצעה לייעוץ כלכלי שהגיש פרופסור אהרון עפר, גבוהות בעשרות אחוזים מהרף המקסימלי

אדוארדו אלשטיין. AP
אדוארדו אלשטיין/AP

הסבירות הגבוהה להסדר חוב נוסף בקבוצת אי.די.בי, שעלתה על הפרק לאחרונה לנוכח מצבה הפיננסי המאתגר, מחזירה לכותרות שוב את "מומחי" ההסדרים, עורכי דין, רואי חשבון ויועצים כלכליים, הצפויים לגזור שוב עמלות של מיליוני שקלים מליווי ומייעוץ שהם מעוניינים לספק למחזיקי האג"ח של הקבוצה, הנמצאת כיום בבעלות אדוארדו אלשטיין. אלו הם, כבר למדנו, המרוויחים הגדולים של תעשיית הסדרי החוב המקומית.

לקראת אסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שתתכנס לדון בקביעת שכר טרחה "לכל הצעה משפטית שתיבחר במסגרת הצבעה על בחירת יועץ משפטי ויועץ כלכלי, לרבות פסילת הצעה שלא תעמוד במגבלת תקרה זו", פרסמה חברת הרמטיק, המשמשת כנאמן למחזיקי סדרה ט', את העמלות העומדות על הפרק.

במסגרת זו, שכר הטרחה המקסימלי בגין ייעוץ משפטי על-ידי עו"ד מוצע לעמוד על 800 שקל לשעה, ו-1,400 שקל עבור "שכר טרחה לצוות מייצג של עורכי דין בכל נושא", ואילו סכום המקסימום החודשי המוצע בגין ייעוץ משפטי מסתכם ב-100 אלף שקל. עבור ייעוץ כלכלי בתיק, שכר הטרחה המקסימלי העומד על הפרק נקבע על 600 שקל לשעה, לצד סכום כולל של עד 100 אלף שקל עבור כלל עבודת ייעוץ זו.

"היכרות קרובה עם החברה"

ואולם, מהצעות שהגישו כמה שחקנים בולטים בתחום הסדרי החוב עולה, כי במקרה שבו יחליטו המחזיקים להשתמש בשירותיהם, הסכומים שיידרשו לשלם יהיו גבוהים בהרבה. מדובר בהצעה לייעוץ משפטי של שני משרדי עורכי דין - גיא גיסין ורון ברקמן - המבקשים, כאמור, סכומים גבוהים בעשרות אחוזים מהרף שאותו הציג נאמן האג"ח, וכך גם בנוגע להצעה לייעוץ כלכלי שהגיש פרופסור אהרון (רוני) עפר, באמצעות משרד דיגר יעוץ כלכלי ופיננסי.

הצעתו של עו"ד גיסין כוללת רף חודשי מקסימלי ממוצע של 120 אלף שקל לליווי השוטף של ההסדר - גבוה ב-20% מהתקרה החודשית שהציג הנאמן, והרף שהוא מציע לא כולל תשלום עבור הליכים בבתי משפט.

לצד זאת, גיסין מציין בהצעה כי שכר הטרחה השעתי שייגבה יהיה דווקא ב"תעריפים מופחתים", שינועו בטווח של 300-750 שקל לשעה, בתלות בעו"ד המטפל - משותף ועד למתמחה - ובכל מקרה, נמוך מסכום התקרה השעתי שהציג הנאמן.

גיסין מציין בהצעתו, כי "למשרדנו היכרות קרובה עם החברה על גלגוליה השונים, עוד מאז ליווי מחזיקי איגרות החוב במהלכים משנת 2013, בשנת 2016 ואף לאחרונה במסגרת ליווי מחזיקי סדרה ט' בעניין מימוש מניות כלל ביטוח".

"במסגרת זו", לפי הפנייה של גיסין, "כמו גם בליווי עשרות הסדרי חוב ואירועי חדלות פירעון של חברות ציבוריות רחבות היקף בעשור האחרון, צבר משרדנו ניסיון וידע רב שחיוני לטיפול באירועים הנוכחיים".

ההצעה של עו"ד ברקמן נוקבת בסכום חודשי מקסימלי של 200 אלף שקל - כפול מזו שהציג הנאמן, ובמקרה שהסכום שיידרש יעבור בחודש מסוים תקרה זו, היתרה תצטבר ותיפרע בחודשים שלאחר מכן, עד סיום הטיפול בתיק, אז "תיפרע היתרה המצטברת", מיידית או בתשלומים חודשיים.

הטווח של שכר הטרחה השעתי בהצעה של ברקמן רחב יותר מזה של גיסין, ונע בין 1,500 שקל עבור שעת עבודה של ראש המשרד, רון ברקמן - גבוה ב-90% כמעט מתקרת הנאמן השעתית. השכר יורד עד ל-400 שקל בגין שעת עבודה של מתמחה - נמוך במחצית מתקרת הנאמן, והסכומים צמודים למדד.

עוד מציין ברקמן בהצעתו "הנחה מיוחדת בשיעור של 7%", שתינתן למחזיקים "החל מן המועד שבו היקף החיובים הכולל ששולם למשרדנו בפועל יצטבר לסכום של 500 אלף שקל".

לשתי ההצעות מתווסף גם סעיף של "החזר הוצאות" שיבוצע בנפרד "כמקובל", בגין שירותים שונים - החל משליחויות ואגרות ועד לשירותים מחוץ למשרד.

העמלות הצפויות. גלובס
העמלות הצפויות/גלובס

העבודה משותפת - החיוב בנפרד

בהתאם להוראות שטר הנאמנות של האג"ח, את שכר הטרחה תשלם אי.די.בי, אולם במקרה שבו הדבר לא יקרה, "יישאו בשכר הטרחה מחזיקי איגרות החוב ישירות, או בדרך של קיזוז מתמורות שמגיעות להם מהחברה" - כלומר שהסכומים שיוענקו ליועצים יקטינו את הסכום שייוותר בידי המחזיקים, אחרי התספורת האפשרית שתבצע החברה במסגרת הסדר החוב.

הצעותיהם של גיסין וברקמן מיועדת למחזיקי שתי הסדרות של אי.די.בי, ט' ו-י"ד, במקרה שבו יוחלט על נציגות משותפת, ולמחזיקי סדרה ט' במקרה אחר. בפנייתם המשותפת מציינים גיסין וברקמן כי הצעה זו "מאפשרת שילוב של יכולות, ידע, ניסיון והיכרות מעמיקה הן עם החברה הנדונה, הן עם הסדרי חוב רחבי היקף והן בתחום הליטיגציה על גווניה השונים".

עוד הם מוסיפים בפנייה, כי "כל אחד מהמשרדים יחייב בנפרד, אך בכוונתנו לחלק את העבודה בינינו, בתיאום עם הנאמן והנציגות, באופן שיאפשר לצמצם כפילויות מיותרות".

כאמור, גם ההצעה לגבי ליווי כלכלי של הסדר חוב אפשרי נוקבת בסכומים גבוהים משמעותית מסכומי התקרה שיידונו באסיפת האג"ח של המחזיקים. במסגרת ההצעה שהעביר פרופ' עפר למחזיקים, הוא נוקב במחיר ממוצע הגבוה בכ-50% מתקרת הסכומים שהציג נאמן האג"ח - ובסכום של 920 שקל לשעת עבודה של צוות של שלושה עובדים, הכוללים אותו, כלכלן ורו"ח - המוגדרים בכירים - לעומת רף של 600 שקל שהוגדר בפרסום נאמן האג"ח.

בסך הכול מציע פרופ' עפר חיוב כספי בסכום ממוצע חודשי מקסימלי של 100 אלף שקל "לאורך חיי הפרויקט", וזאת לעומת סכום דומה שהוגדר בתקרה של הנאמן עבור הטיפול בתיק כולו.

  • עוד באותו נושא:
  • אי.די.בי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully