וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות שוק ההון מעדכנת את לוחות התמותה וזה יפגע לכם בפנסיה

רון שטיין

16.7.2019 / 15:20

רשות שוק ההון יוזמת עדכון שיביא לשינוי במקדם תוחלת החיים, שלפיו נקבע גובה קצבת הפנסיה החודשית. הדבר צפוי להוביל לקיצוץ של אחוז בקצבה לחוסכים בקרנות הפנסיה החדשות בקרנות הוותיקות הקיצוץ עלול להגיע לשיעור כפול - 2%

ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה. ShutterStock
חיסכון/ShutterStock

כשבע שנים לאחר העדכון האחרון של מערך ההנחות הדמוגרפיות בביטוחי חיים, וכמעט שנתיים לאחר העדכון האחרון בלוחות הדמוגרפיים בקרנות הפנסיה, רשות שוק ההון מפרסמת היום (ג') טיוטת הוראה חדשה שנוגעת לעדכון חדש של לוחות התמותה, דבר שעשוי לחתוך את הזכויות של חוסכים רבים לפנסיה וכנראה יצריך את חברות הביטוח להגדיל עתודות.

בקרנות הפנסיה החדשות עלול להיות שינוי מקדמי המרה, שיובילו בשורה התחתונה להקטנה של קצבת הזיקנה לחוסכים היום, בשיעור מצרפי שיכול להגיע אפילו לכדי 1% מהקצבה בקרנות החדשות המקיפות. בקרנות הוותיקות עדכון מודל שיפורי התמותה צפוי ליצור גידול חד פעמי בהתחייבויות של כלל עמיתי הקרן. כך, על פי הערכות ראשוניות, בקרנות הפנסיה הוותיקות השינויים עשויים להביא לגירעון בשיעור כפול מזה שבקרנות החדשות, ברמה שעשויה להגיע אפילו לשיעור של כ-2%, ושעלול להתגלגל במלואו להקטנה של קצבאות הפנסיונרים בקרנות אלה.

מספרים אלה הם הערכות ראשוניות, שנסמכים על אומדנים של גורמים בשוק, והם כוללים שורה של השפעות שחלקן מנוגדות, כשההשפעה על כל קבוצת גיל שונה מההשפעה על רעותה. כלומר, יהיו גם כאלה שמצבם ישתפר בעקבות עדכון הלוחות הדמוגרפיים. בכל מקרה, הכיוון הכללי הוא כשזה של שיפור מתמיד ומתמשך, לפי שעה, של תוחלות החיים הממוצעות, תוך שיפור שנתוני התמותה. לנתונים אלה ברכה בכל הנוגע לאדם הפרטי, אך ברמה של ניהול חיסכון פנסיוני ועתודות ביטוח הרי שהוא בא לרוב עם עלויות.

הגדלה של העתודות במאות מיליוני שקלים

היום פרסמה רשות שוק ההון, שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת, טיוטת "עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה". במסגרת זו הרשות מתכוונת לעדכן מחדש את הנתונים לגבי מקבלי קצבאות בביטוח, דבר שישפיע "רק" על חברות הביטוח, ובמקביל לעדכן מחדש גם את מודל שיפורי התמותה, דבר אשר ישפיע גם בפנסיה וגם בביטוח, ובמסגרת זו צפוי לגרוע מזכויות חלק ניכר מהציבור.

התוצאה של השינויים המצוינים בטיוטה לגבי ביטוחי החיים של חברות הביטוח משלבת מגמה מנוגדת של השפעות לגבי גברים ונשים, אך בשורה התחתונה היא תוביל כנראה לכך שחברות הביטוח תידרשנה לבצע השלמות בעתודות שלהן. דבר זה צפוי להכריח אותן בשורה התחתונה להגדיל את העתודות בסך מצרפי שעשוי להצטבר לסך של מאות מיליוני שקלים.

בעולמות הפנסיה, בקרנות החדשות, מדובר על גידול במקדם לגברים למול ירידה במקדם הקצבה אצל הנשים, כאשר נראה כי האיזון הדמוגרפי הכולל יוביל להקטנה של הזכויות של החוסכים, בהכללה.

נסביר כי מקדם תוחלת החיים הוא המספר שהסכום שנצבר לחוסך מחולק בו, על מנת לחשב את הקצבה החודשית שיקבל. כך, הגדלת המקדם מקטינה את הקצבה החודשית שיקבל החוסך עם יציאתו לגמלאות. מקדם הקצבה גדל ככל שגדלה תוחלת החיים שמשמשת לחישובו, דבר שמקטין את הקצבה כאמור.

לסוגיה זו חשיבות משמעותית על חברות הביטוח ועל החוסכים בקרנות הפנסיה. מדוע? בחברות הביטוח נמכרו עד 2013 פוליסות עם מקדם קצבה או המרה מובטח. הבטחה זו גורמת לכך ששינויים לחיוב בתוחלות החיים "נופלות" על כתפי חברות הביטוח שהבטיחו מקדם. בקרנות הפנסיה זה שונה. בקרנות החדשות אין לחוסך כל הבטחה כך שכל שינוי במקדם עובר מיידית ובמלואו לכתפיי החוסך. בקרנות הוותיקות מדבור במנגנון אחר, שלא בהכרח יוביל לגריעת זכויות בפועל.

במסגרת נייר העמדה בנושא, מציינים ברשות שוק ההון כי "הנחות דמוגרפיות עומדות בבסיס קביעת מקדמי קצבה שבמועד הפרישה בפוליסות בביטוח חיים. לפיכך חשוב ביותר לבסס ולעדכן הנחות אלו לאורך זמן. לוחות תמותה לכלל האוכלוסייה קיימים בישראל מזה עשרות שנים. אולם, לוחות מותאמים לקרנות פנסיה ומודלים לשיפורים צפויים בתמותה החלו להתפתח בשנות התשעים של המאה הקודמת בלבד, ומאז עוברים תהליך מתמיד של כיול ושכלול".

עוד מציינים ברשות, בין היתר, כי "חיזוי שיעורי השיפורים העתידיים בתמותה הינו נושא מורכב ושנוי במחלוקת ברחבי העולם מזה מספר שנים. ניסיון העבר מלמד כי הניסיונות לחזות את שיעור התמותה העתידי, אפילו בטווח הקצר, לא תמיד מצליחים, לרוב מפני שהיו 'פסימיים' מידי (זאת אומרת - שיעור השיפור בפועל היה גבוהה יותר)".

כך או כך, במסגרת העדכון הנוכחי של הרשות, שעדיין ברמת טיוטה, מצוין כי ההמלצות העיקריות נוגעות להפחתה של 4% בשיעורי תמותה למבוטח פעיל עד למועד תחילת תשלום הקצבה, כשלצד זאת יש המלצה מרכזית בהרבה שנוגעת לשיעורי תמותה למבוטח החל ממועד תחילת תשלום הקצבה ולבן/ת זוגו, כלומר הפנסיונרים והשארים שלהם.

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully