וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע איבדה 88% מערכה ב-4 שנים ומחקה כ-52 מיליארד דולר

שירי חביב-ולדהורן

21.7.2019 / 13:05

מתגברים החששות מתוצאות ההליכים המשפטיים בתחום האופיואידים. ביום חמישי צנחה מניית חברת התרופות הישראלית לשפל נוסף, וגם לאחר התאוששות קלה בשישי היא נסחרת בפחות מ-8 דולר - שווי חברה של כ-8.7 מיליארד דולר בלבד

מפעל טבע בפתח תקווה. ניב אהרונסון
מפעל טבע/ניב אהרונסון

מניית טבע אומנם עלתה ביום שישי בניו יורק ב-1%, אך זאת לאחר שצנחה לשפל נוסף ביום חמישי. כך, גם לאחר ההתאוששות הקלה בסוף השבוע היא נסחרת במחיר שנמוך מ-8 דולר, המשקף לחברת התרופות הישראלית שווי של כ-8.7 מיליארד דולר בלבד.

בסך-הכול איבדה מניית טבע 14.5% מערכה בשבוע המסחר האחרון בוול סטריט. בפרספקטיבה נרחבת יותר, רק לפני ארבע שנים, ביולי 2015, הגיעה מניית טבע לשיא כל הזמנים - כ-67 דולר (מתואם לדיבידנדים שחולקו מאז), מחיר ששיקף לחברה שווי של 61 מיליארד דולר. המשמעות היא שבארבע השנים הללו נמחקו למשקיעים בטבע לא פחות מ-52 מיליארד דולר מההשקעה, והמניה צנחה ב-88%.

הירידות במניית טבע בשבוע שעבר הגיעו שוב על רקע התגברות החששות מפני התוצאות של ההליכים המשפטיים בתחום האופיואידים - משככי כאבים שחברות התרופות (וביניהן טבע, ואקטביס שנרכשה על-ידי טבע) שיווקו בארה"ב, ושהובילו להתמכרות של המשתמשים בהם.

מספר רב של הליכים משפטיים כאלה מתנהלים כיום בארה"ב. בטבע כבר הגיעו לפשרה בהליך אחד שנוהל באוקלהומה, תמורת תשלום של 85 מיליון דולר וללא הודאה באשמה. הליך משפטי נרחב יותר צפוי להתחיל בקליבלנד באוקטובר.

100 אלף מקרי מוות בשנים 2006-2012

בשבוע שעבר פורסמו נתונים פדרליים של הרשות לאכיפה בתחום התרופות (Drug Enforcement Administration, DEA) אשר הצביעו על גידול של 50% בשיווק משככי הכאבים הללו בין 2006 ל-2012, ועל כך שהשימוש בהם הוביל ליותר מ-100 אלף מקרי מוות בארה"ב בתקופה זו. הנתונים פורסמו במסגרת ההליך המשפטי באוהיו.

מקרה אחד שפורסם בניו יורק טיימס מצביע על היקף התופעה: לסניף בית המרקחת Wallgreens בעיירה Port Richey בפלורידה הגיע משלוח של 3,271 בקבוקי Oxycodone בחודש, בעוד שכל אוכלוסיית העיירה מונה 2,831 איש.

מדיווחים בניו יורק טיימס ובפוקס ניוז עולה, כי במסגרת ההליך נטען ספציפית בהקשר של טבע שלחברה לא הייתה מערכת לניטור הזמנות חשודות של משככי כאבים אופיואידיים (כפי שנדרש על-ידי הרגולטור) עד 2012, וכי בשנים 2013-2016 היא דיווחה רק על שש הזמנות חשודות מתוך 600 אלף. טבע מסרה בתגובה לפוקס, כי "טבע לא ביצעה קונספירציה, לא נכשלה בדיווח על הזמנות חשודות ולא תרמה לשימוש לרעה באופיואידים. אנחנו מנהלים מערכת נרחבת במטרה למנוע כניסה לשוק של הזמנות חשודות".

טבע חשופה לשני הליכים משפטיים שונים, ואנליסטים העריכו את היקף הנזק הכספי הצפוי לטבע משניהם ב-1-4 מיליארד דולר. מדובר בהליכים בתחום האופיואידים, ובהליך שנוגע לתיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב.

הליכים אלה מעלים את החשש שטבע תתקשה להמשיך ולהפחית את החוב שלה, שנכון לסוף הרבעון הראשון עמד על 26.7 מיליארד דולר (נטו; החוב ברוטו היה 28.6 מיליארד דולר). זאת, כשבמקביל תזרים המזומנים של טבע ממשיך להתכווץ על רקע ירידת התרומה של הקופקסון וכשהתרופות המקוריות החדשות, שאמורות לפצות על השחיקה בקופקסון, עוד לא צוברות תאוצה מספקת.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully