וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז 2008: הבנק המרכזי בארה"ב הוריד את הריבית ב-0.25%

גיא בן סימון

31.7.2019 / 21:00

לראשונה מזה למעלה מעשור הפד הופך הלילה את המדיניות ומוריד את הריבית ברבע אחוז לטווח של 2.25%-2%, וזאת בהתאם לתחזיות של הכלכלנים בשוק. בנוסף, הפד מסיים באופן מוקדם מהצפוי את הליך צמצום המאזן כבר מחר במקום בסוף ספטמבר

יו"ר הפד האמריקאי ג'רום פאואל. AP
יו”ר הפד האמריקאי ג’רום פאואל/AP

אחרי שלוש שנים שבמהלכן העלה את הריבית לאט ובהדרגה, היו"ר ג'רום פאואל הופך את המדיניות של הפד ומוריד את הריבית לראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008. עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה פאואל סייג כי לא מדובר בתחילתה של מגמה.

הפד הכריז על הורדת הריבית ברבע אחוז לטווח של 2.25%-2%, כך נמסר הערב (ה') בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC). בנוסף, הפד מסיים באופן מוקדם מהצפוי את הליך צמצום המאזן כבר מחר במקום בחודש הבא, סוף ספטמבר.

הורדת הריבית של הפד הערב משקפת היפוך חד במדיניותו מלפני 7 חודשים בלבד, וכפי שבכירים בבנק אותתו באדיקות לשווקים מאז תחילת מאי, וזאת בשל חששות מהאטה של הכלכלה העולמית, החולשה בתעשייה והירידה באינפלציה. הורדת הריבית של הפד מתרחשת בהתאם לציפיות של השווקים שתמחרו באופן מלא (100%) הורדת ריבית בגובה של 25 נקודות בסיס. כמו כן, הורדת הריבית נחשבת מתונה ביחס לחלק קטן מהערכות כי נדרשת הורדת ריבית חדה יותר של 50 נקודות בסיס.

אם נתוני הצמיחה החיוביים בארה"ב שפורסמו בסוף השבוע האחרון לצד נתוני מאקרו טובים העלו את האפשרות כי הפד יפסח על הורדת הריבית, הלילה הנגיד מיישר קו עם השוק ומוריד את הריבית בהתאם להפצרות חוזרות ונשנות של הנשיא טראמפ. חברי ועדת השוק הפתוח של הפד תלו את הורדת הריבית בהתפתחויות הגלובליות ששיתקו את האינפלציה. הודעת הפד מדגישה כי הפחתת הריבית באה להתמודד עם התחזקות גורמי אי ודאות שעשויים להשפיע על הצמיחה בעתיד. עם זאת, הפד הגדיר את הצמיחה כ"מתונה" ואת שוק העבודה האמריקאי כ"חזק".

עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר הודעת הריבית, פאואל צינן את ההתלהבות כנשמע ניצי במיוחד ברמיזה כי הצעד בו נקט אינו מרמז על תחילתה של מגמת הפחתות ריבית בהמשך. למעשה, פאואל אמר כי מדובר בהתאמה של 'אמצע סייקל'. פאואל שולל רצף של הורדות ריבית בעוד השוק היה רוצה לשמוע על 3 הפחתות ריבית ב-2019. אם לא די בכך, פאואל עוד תולה תקווה כי הכלכלה תשוב לצמוח בקצב מספק ואמר כי הוא בטוח שהריבית תחזור במהירות לעלות.

בכך יו"ר הפד מצליח לספק לשוק את רצונו לטווח הקצר, לשמח בניגוד לרצונו את הנשיא טראמפ ולנסות לשמור על עמימות כאשר אכזב את מי שציפה להורדות ריבית נוספות השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully