וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יעצור את הנסיקה במניות הבנקים? זינקו 90% בשלוש שנים

אביב לוי ורון שטיין

8.8.2019 / 8:04

לאחר טיפוס של כ-20% תוך שבעה חודשים, מדד הבנקים נמצא ברמת שיא. מניות מזרחי-טפחות ודיסקונט מובילות את העליות והגיעו לשיאן בימים האחרונים, אחרי שכל אחת מהן הוסיפה יותר מ-30%. מדד הביטוח "מסתפק" בעלייה של כ-10% מתחילת השנה

סניף בנק דיסקונט. צילום: תמר מצפי, גלובס
בנק דיסקונט/גלובס, צילום: תמר מצפי

הסערה שאחזה בשוקי המניות בארץ ובעולם, בעקבות החרפת מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, הובילה בתחילת השבוע לירידות שערים חדות בת"א, בהשפעת המגמה העולמית. על רקע זה הפגין מדד מניות הבנקים המקומי דפנסיביות יחסית, כשהסתפק בירידה של כ-1.5% "בלבד", ממנה התאושש במהרה.

התאוששות זו החזירה את מדד הבנקים לרמות השיא אליהן הגיע בשבועות האחרונים, וזאת כחלק מהבולטות של המגזר הפיננסים המקומי, אחד הסקטורים המובילים את גל העליות מתחילת השנה בבורסה בת"א. השיא במדד הבנקים משתקף גם בחמש המניות הנכללות בו, שהגיעו בתקופה האחרונה לרמות שיא חדשות.

כך, בין תחילת יולי לבין השבוע הנוכחי רשמו ארבע מניות הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי-טפחות ודיסקונט, שיא בשווי השוק שלהן. החמישית במדד, זו של הבינלאומי, ניצבת מרחק נגיעה מרמת השיא שקבעה באפריל. כל זאת לאחר עליות דו ספרתיות מתחילת השנה, ועליות נאות עוד יותר כמה שנים אחורה. כפועל יוצא, נמנה המדד הענפי על המדדים המובילים בתשואות בבורסה מתחילת השנה ולאחר טיפוס של כ-20% תוך שבעה חודשים (וכ-90% בשלוש השנים האחרונות) הוא נמצא ברמת שיא.

השיאים במניות הבנקים מלמדים על עוצמה, במיוחד שהם מתרחשים על רקע חילופי המנכ"לים בשלושה בנקים גדולים המתנהלים ללא גרעין שליטה (מה שמאפשר מסחר ער יותר במניותיהם). בחודש אפריל האחרון הודיע במפתיע מנכ"ל הפועלים אריק פינטו על פרישתו מהתפקיד בסוף השנה. בתחילת חודש יוני הצטרפה אליו גם מנכ"לית דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, ובסוף אותו חודש הייתה זו מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, שהודיעה על פרישתה.

הפריחה בסקטור הפיננסים המקומי לא פסחה על מניות הביטוח הגדולות, ומרביתן נסחרות אף הן סביב רמות שיא. אולם שם יש כמה יוצאות דופן, שהתרחקו מרחק רב משיאן בהשפעת שינויים אדירים שהתחוללו בשנים האחרונות ביחסי הכוחות בענף, עם ירידתן של מגדל וכלל ביטוח, ועלייתן של הראל והפניקס.

מדד הביטוח (ובשמו העדכני ביטוח פלוס) "מסתפק" מתחילת השנה בעלייה של כ-10% - מה שמוביל אותו מרחק של כ-9% מרמת השיא שקבע בתחילת שנת 2018, ושלוש שנים אחורה העלייה בו מצטברת לתשואה נאה של כ-60%.

לידר שוקי הון: "הבנקים יציגו תוצאות חזקות"

אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון, אמר כי "הבנקים נסחרים ברמות שיא בדומה לרמות השיא של השווקים. יש חברות שנסחרות במכפילים יותר גבוהים מהבנקים, כך שבסך הכול התמחור היחסי שלהם בהשוואה לחברות אחרות הוא עדיין לא יקר, ואם השווקים ימשיכו להיות חיוביים מניות הבנקים יכולות לעלות עוד".

עוד הוסיף גלזר, כי "החשש העיקרי במבט קדימה הוא לא ממה יקרה לבנקים, או האם תהיה בעיה בתוצאות הכספיות שלהם, אלא ממה שיקרה בשווקים בעולם, במלחמת הסחר וכל מה שמסביב לכך". גם לגבי התוצאות הכספיות של הבנקים, הצפויים לפרסם את דוחות הרבעון השני שלהם בשבוע הבא, גלזר שומר על אופטימיות, ומעריך כי הם יציגו "תוצאות חזקות".

לדבריו, "גם הרווחים המימוניים שלהם יהיו גבוהים, חלק מזה בזכות הצמיחה בפעילות והרבה בגלל אינפלציה גבוהה שהייתה ברבעון השני, והם גם ייהנו מרווחי הון בזכות מכירת מניות ישראכרט, סופר פארם ושב"א. בסך הכול צפויות תוצאות חיוביות לרבעון השני, וגם מעבר לרבעון אפשר לראות צמיחה בפעילות, התייעלות וללא הפרשות גבוהות להפסדי אשראי - שלושה גורמים שמסייעים לכיוון החיובי".

בנוסף, נראה כי משקיעים גלובליים מגלים עניין הולך וגובר במערכות הפיננסיות בישראל, בדגש על מניות הבנקים. הדוגמה האחרונה לכך הגיע ממש בימים האחרונים מבנק דיסקונט, שעדכן כי בית ההשקעות לאזארד (Lazard Asset Management), הפך השבוע לבעל החזקה של כ-3% מהון המניות של הבנק בשווי שוק נוכחי של כ-530 מיליון שקל.

"הבנקים בישראל הם סוג של אי של יציבות בעיניים זרות", אמר גורם מעורה, שמתייחס לצמיחה המהירה של הגופים הפיננסיים המקומיים יחסית לארה"ב ולאירופה, ולכך שהמערכת הבנקאית בישראל "עומדת בסטנדרטים בינלאומיים טובים ואמינים". לדבריו, "באופן כללי יש משהו בשוק הישראלי ובגופים שתלויים ישירות בכלכלה, בגלל יציבות הכלכלה הישראלית".

מניית מנורה מובילה את העליות בביטוח

מי שמושכות קדימה את מדד הבנקים בשנה הנוכחית הן בעיקר מניות מזרחי-טפחות ודיסקונט, שהגיעו לשיאן בימים האחרונים, אחרי שכל אחת מהן הוסיפה לערכה יותר מ-30%, בעוד שיתר מניות הבנקים שבמדד (הבינלאומי, לאומי והפועלים) מציגות עליות בטווח של 14%-17%.

בין מניות הביטוח שמושכות קדימה את המדד הענפי מתחילתה של 2019 ניצבת בראש מנורה, שמנייתה זינקה תוך שבעה חודשים בכ-40%. אחריה מגדל שקפצה מתחילת ינואר בכ-25% ומניות הפניקס והראל שכל אחת מהן עלתה בכ-20% בשבעה חודשים. לעומתן, מניית חברת הביטוח הישיר איי.די.איי בולטת לרעה, עם צלילה של 37% ב-2019 עד כה.

איי.די.איי ביטוח, שמנייתה הייתה "הכוכבת" של ענף הביטוח בבורסה בשנים האחרונות, חוותה אשתקד חילופי מנכ"ל, לאחר עשור מוצלח מאוד של המנכ"ל הפורש, רביב צולר. החברה אומנם ממשיכה להציג רווחים נאים מאוד ביחס לפעילותה, אך נראה כי היא צפויה למצוא את עצמה מול אתגרים תחרותיים גדולים מהעבר, בגלל שינוי באופי הפעילות של כמה מקבוצות הביטוח המסורתיות שפונות לשיווק ישיר ללקוח הקצה, בעיקר דרך העולם המקוון.

הרמות הגבוהות בהן נסחרות כיום מניות הפיננסים מוצאות את הבנקים וחברות הביטוח עם הון העצמי הנמצא גם הוא ברמות שיא, לאחר שנים של הקפדה יתרה מצד הרגולציה על עיבוי הונם של הגופים הללו.

ומה לגבי מניותיהן של בתי ההשקעות המקומיים? גם שם נרשמות תשואות נאות מתחילת השנה. מניית מיטב דש, למרות קפיצה של כ-35% מתחילת השנה, עדיין רחוקה כ-20% מרמת השיא ומניית בית ההשקעות אי.בי.אי מציגה נתונים דומים. לעומתן מניית אטראו, שמחזיקה 50% בבית ההשקעות ילין לפידות, מציגה זינוק של כ-60% ב-2019 עד כה, והיא קרובה לרמת השיא.

כאמור, סקטור הפיננסים לא לבד, ולא מעט מניות וסקטורים נוספים נהנים מסנטימנט חיובי השנה. גם מדד הנדל"ן, הבולט לחיוב השנה עד כה בבורסה, עם קפיצה של כ-40%, ניצב ברמת שיא, וזאת בעיקר בתמיכת מניות חברות הנדל"ן המניב הגדולות, הנהנות מסביבת הריבית הנמוכה ומציגות גם הן עליות דו ספרתיות נאות בתקופה זו. גם מדד הטכנולוגיה כובש שיאים חדשים, אחרי שטיפס בכ-30% מתחילת השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • בנקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully