וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש קש של פישמן באירופה הודה כי הוא מבריח עבורו נכסים

מתן ברניר

28.8.2019 / 12:30

כחלק מהמאבק שמנהל הנאמן על נכסי פישמן לחשיפת נכסים המוחזקים ע"י צדדים שלישיים, נקט עו"ד בנקל צעד חריג והגיש לביהמ"ש תצהיר של סוכן שטח מחברת בלאק קיוב

אליעזר פישמן. ניב אהרונסון
אליעזר פישמן/ניב אהרונסון

"אומר לך מספר דברים שיוכחו את היכולות שלי. אני קשור בשנים האחרונות, בראש ובראשונה, למר אליעזר פישמן. בחור ישראלי. יש לו בעיה לקנות השקעות, כי למרבה הצער הוא הפך לפושט רגל אחרי המשבר של הרובל ברוסיה. בסופו של יום בניתי עבורו פרוטופוליו רחב בגרמניה על סך 860 מיליון (אירו, מ.ב). למען האמת? אני עובד ב-10 השנים האחרונות אך ורק עבור מר פישמן" - כך, לפי תצהיר שהגיש סוכן שטח של חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, אמר לו עורך דין גרמני שלפי החשד של הנאמן על נכסי פישמן מסייע לאיש העסקים פושט הרגל להבריח נכסים באירופה. שווי הנכסים, לפי חקירת בלאק קיוב, נאמד בכ-100 מיליון אירו.

מזה זמן טוען עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת ושות', הנאמן על נכסיו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, כי חקירה מאומצת שערך מצביעה על כך כי פישמן "החזיק ומחזיק, ולמצער שולט, במישרין או בעקיפין, באמצעות שורה של נאמנים ושלוחים הפועלים מטעמו ועבורו, בנכסים וזכויות בשווי של עשרות מיליוני אירו ברחבי אירופה, ובעיקר בגרמניה, אשר הוסתרו במכוון מן הנאמן ומנושי החייב".

כעת, וכתגובה להכחשה הגורפת של פישמן את טענותיו, שלף בנקל את אחד מהתותחים הכבדים שעומדים לרשותו, כשהגיש תצהיר שערך סוכן בלאק קיוב, שנפגש פנים מול פנים עם שניים מאותם נאמנים שלפי החשד של בנקל מחזיקים בנכסים עבור פישמן.

האחד הוא עו"ד ריסה, אשר על-פי גרסתו שלו, לכאורה, עובד בשירותו של פישמן, באופן כמעט בלעדי, ב-10 השנים האחרונות, והוא זה שבנה עבורו מארג חברות סבוך שנועד לאפשר הסתרת נכסים בגרמניה, ואף הציע לסוכן לרכוש נכסים שונים, אשר הוצגו כנכסים המצויים בשליטת פישמן, הגם שבאופן פורמלי אינם רשומים על שמו.

השני הוא מר כץ, אחיינו של אליעזר פישמן, שותפו של עו"ד ריסה ובעל קשרים עסקיים ענפים עמו, אשר נמנע - כך טוען בנקל - מלנפק הסבר למעורבותו בעסקי ישויות באמצעותן מוחזקים נכסים שהוצגו כנכסי פישמן, וזאת הגם שאינן מנוהלות על-ידו, ועל פניו אין לו כל מעמד בהן. לטענת בנקל, מר כץ בחר לשקר בחקירתו בפני הנאמן ולהכחיש שהיה מעורב באופן פעיל בניסיונות של עו"ד ריסה למכור את דירתו של פישמן בברלין לסוכן בלאק קיוב שהתחזה לרוכש.

בתצהירו מתאר סוכן השטח של בלאק קיוב, שפעל בגרמניה ובאוסטריה, כי אחרי חקירה מודיעינית מאומצת שערכה בלאק קיוב, הוא הונחה על-ידי מטה החברה ליצור קשר עם עו"ד ריסה מרקוס מגרמניה, אשר נחשד על-ידם כגורם מרכזי עסקי בניהול עסקיו של פישמן בגרמניה, גם אחרי שפישמן כבר הוכרז פושט רגל.

תצהירו של סוכן בלאק קיוב נראה כמו משהו שעלול, לכאורה, לסבך את פישמן בהליך. הסוכן מתאר כי לאחר שהתכתב ונפגש מספר פעמים עם עו"ד ריסה, הוא אכן התרשם שהוא היה מעורב באופן עמוק בעסקיו של פישמן, גם בימים אלה לאחר שכבר הוכרז כפושט רגל.

לדברי הסוכן, באחת הפגישות עמו, עו"ד ריסה "הציג את עצמו בפניי כמומחה במתן 'סיוע' לגורמים המעוניינים להסתיר נכסים וכספים, וזאת באמצעות הקמת מבני החזקות סבוכים, בראשם מוצבים 'אנש- קש' הפועלים כנאמנים עבור 'לקוחותיו'".

הסוכן הצהיר כי הוא התחזה למי שמייצג גורם המעוניין להסתיר נכסים וכספים, וכי עו"ד ריסה הביע נכונות "לסייע ל'לקוח' בשמו כביכול פעלתי, בהלבנת כספים והסתרת נכסים באמצעות הקמת מבני החזקות סבוכים, אשר יוחזקו על-ידו, תוך שיתוף-פעולה עם אחרים, בנאמנות עבור הלקוח, אשר הלכה למעשה ימשיך לשלוט באופן נסתר על החברות והשותפויות בהן יוחזקו הנכסים שירכשו עבורו או יועברו על-ידו לאותו מבנה החזקות, שייבנה על-ידי עו"ד ריסה".

עוד הצהיר הסוכן: "עו"ד ריסה התוודה בפניי בנוגע ליכולתו לבצע מעשים פליליים כהברחת זהב, יהלומים ומזומן בין מדינות".

בזכות העמקת הקשרים בן הסוכן לעו"ד ריסה, קיבלה החקירה תפנית מפתיעה ומשמעותית. לפי הצהרת הסוכן, "עו"ד ריסה היה זה שבחר, מיוזמתו ושיקוליו, וללא כל שידול או אזכור שמו של פישמן מצדי, לכוון את השיחה לתיאור קרבתו הרבה לפישמן ומשפחתו ומעורבותו בעסקי פישמן, בעבר ובהווה".

מכאן, מצהיר הסוכן, הובילה פתיחותו של עו"ד ריסה לתגליות מרעישות נוספות. לדברי הסוכן, אחרי שעו"ד ריסה הפגין בפניו "בקיאות מרשימה בהליך פשיטת הרגל המתנהל בעניינו של פישמן, לרבות היקף עסקיו, הרקע לקריסתו, שמו של הנאמן שמונה לנכסיו והמגבלות החלות עליו", הוא התוודה בפניו כי הוא עובד באופן בלעדי עבור פישמן במשך שנים ארוכות. עוד הצהיר הסוכן כי עו"ד ריסה אמר שהיה מעורב בבניית תיק ההשקעות של פישמן בגרמניה, הנאמד לדבריו על סך של 860 מיליון אירו.

אך גם בכך לא תמה תמורת הזהב שסיפק לכאורה עו"ד ריסה לסוכן. לדברי הסוכן, "עו"ד ריסה אישר בפניי כי הגם שהחייב הוכרז כפושט רגל באופן רשמי, הרי שהלכה למעשה אינו כזה, וכי עדיין נותרו מספר נכסים שנכללו בתיק ההשקעות שנוהל עבורו, וטרם נמכרו; וכי הוא מחפש בימים אלה רוכש לנכסים הללו".

עוד הצהיר הסוכן בהקשר זה: "עו"ד ריסה התוודה בפניי שהוא מטפל גם כיום בנכסים הנמצאים בשליטת החייב ואף נוטל חלק פעיל בניסיונות למוכרם וכן בניסיונות לרכוש נכסים נוספים עבורו, ובכלל זה בית מלון בגרמניה".

בהמשך, מצהיר הסוכן, עו"ד ריסה הציע למכור לו עבור הלקוח שהוא התחזה לייצג נכסים, אשר בפועל נמצאים בשליטת פישמן - למרות שמוחזקים כביכול על-ידו. עוד ציין עו"ד ריסה, לדברי הסוכן, כי פישמן הוא "מקבל ההחלטות הבלעדי" ביחס לנכסים אלה.

היחסים בין הסוכן לעו"ד ריסה התחממו אף יותר, כשעורך הדין הגרמני הציע לסוכן להיפגש פנים מול פנים עם פישמן עצמו. לדברי הסוכן, "הפגישה לא יצאה לפועל, אך ורק בשל החשש כי מהלך כזה עלול היה, באותה עת, לפגוע בסיפור הכיסוי במסגרתו פעלתי ואותו הצגתי בפני עו"ד ריסה".

בהמשך הצטרף לפגישות עם מר כץ, אשר לדברי הסוכן הוצג על-ידי עו"ד ריסה כשותפו לחלק מהנכסים של פישמן.

לדברי הסוכן, במהלך פגישותיו עם עו"ד ריסה עלה כי שוויים הכולל של נכסי פישמן המוצעים למכירה נאמד בסך של כ-100 מיליון אירו.

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully