וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-10% מהחברות בבורסה בתל אביב ספגו אזהרת עסק חי

אביב לוי, שירי חביב ולדהורן, קובי ישעיהו ורון שטיין

3.9.2019 / 6:00

39 חברות מתוך 447 החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה נאלצו לפרסם בדוחות לרבעון השני אזהרה מטעם רואי החשבון המבקרים

הבורסה לניירות ערך, תל אביב. פברואר 2016. ראובן קסטרו
בניין הבורסה/ראובן קסטרו

הגאות בשוקי ההון בארץ ובעולם במחצית הראשונה של 2019 הורגשה היטב גם במדדי המניות בבורסה בתל אביב, וסחפה מעלה את השווי של מרבית החברות הנסחרות. חלק מהחברות הנסחרות בבורסה, למשל מסקטור הפיננסים, אף נהנו מהגאות והציגו תוצאות משובחות לרבעון השני ולמחצית השנה הראשונה. אלא שזו אינה מציאות גורפת עבור כל החברות הנסחרות, כאשר רואי החשבון של כמעט 9% מתוך 447 החברות הציבוריות שמניותיהן נסחרות בבורסה המקומית צירפו לדוחותיהן אזהרות בדבר "ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומו של הגוף המבוקר כ'עסק חי'".

על פי בדיקת "גלובס", 39 חברות פעילות שנסחרות בבורסה פרסמו בעונת הדוחות האחרונה לרבעון השני אזהרת "עסק חי", בהן שלוש חברות שצירפו את האזהרה בנוגע לחברות בנות שלהן. לצד אלו עוד 18 חברות, חלקן איתנות, פרסמו אזהרות אחרות מטעם רואי החשבון המבקרים, בנוגע לעצמן או לחברות קשורות. מדובר במספר גבוה ממספר החברות שנמנות עם המדד היוקרתי בבורסה, ת"א 35, אך עליהן אנחנו כמעט ולא שומעים בימים כתיקונם.

כך, כמדי סיום "עונת דוחות כספיים", גם זו שהסתיימה עתה הציפה לתודעה שלל חברות שנמצאות בשלבי דעיכה של פעילותן או שכבר נמצאות בגסיסה מתמשכת, בהיעדר אפשרויות לביסוס הפעילות והרחבתה. חברות אלו זקוקות לשינוי כיוון משמעותי, לרוב בדגש על הזרמות הון מבחוץ לטובת שינוי דרסטי במצבן, על מנת להמשיך ולהתקיים למרות המצב המאתגר.

בעוד שחלק גדול מאותן חברות הנושאות עליהן את איתותי האזהרה השונים הינן שלדים בורסאיים ללא פעילות, או לחלופין חברות המוגדרות כבעלות סיכון גבוה, דוגמת פעילות ביומד או חברות פרויקטליות המתאפיינות בהערות מסוג זה למשך חלק מתקופת חייהן, הרי שלצידן עוד לא מעט חברות בעלות פעילות "אמיתית" מתחומים שונים - תעשייה, נדל"ן, טכנולוגיות ועוד.

הדוגמה הבולטת ביותר של חברה שהצליחה לחמוק בעור שיניה מהערת "עסק חי" בדוחות היא אי.די.בי פתוח, לאחר שבעל השליטה אדוארדו אלשטיין הסכים להזרים לה 210 מיליון שקל בשלושה תשלומים בשנתיים הבאות.

על פניו, המספר של החברות שרואי החשבון שלהן ראו לנכון להזהיר את המשקיעים לגבי סכנות ממשיות שאורבות להן מעבר לפינה, ושמצריכות הצבת תמרור אדום מצד אחד, והתנהלות נמרצת מצד ההנהלה מצד שני, לא צמח משמעותית ואף הצטמק במקצת ביחס לסוף הרבעון הראשון השנה, אז כללו 47 חברות בדוחותיהן הערת "עסק חי" או עסק בחיסול.

לפניכם כמה דוגמאות לחברות, שבניגוד לאי.די.בי לא הצליחו לחמוק מהערות רואי החשבון, ועתידן בשלב הנוכחי לוט בערפל.

אפליי: הפעילות ממשיכה לדעוך, החברה מחפשת שיתופי פעולה

מטומי: רק מכירת חברת הבת Team Internet תאפשר לשלם את חוב האג"ח במלואו

אינפימר: פועלת בתחום חשוף לסיכונים ואי-ודאויות, ובינתיים לא מצליחה לייצר הכנסות

מיי סייז: רק השנה התחילה להכיר בהכנסות, אבל שורת הרווח עדיין שלילית

ארנה גרופ: ממשיכה לסבול מחוסר ודאות, ותלויה באיתור מקורות לפירעון הלוואות

ברנמילר: מצבה לא מאפשר להשלים את הקמת הפרויקט המרכזי שלה, ששוויו נשחק

אפולו פאואר: בעלי השליטה הזרימו לחברה "מנת חמצן" של 4 מיליון שקל

  • עוד באותו נושא:
  • עסק חי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully