וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעילות הקווית לא עוזרת לחברות הסלולר להתרומם

גד פרץ

4.9.2019 / 9:27

הכניסה של סלקום ופרטנר לתחומי הסיבים והטלוויזיה מעלה את הכנסותיהן, אך עדיין לא מייצרת להן רווחים משמעותיים

טיסה מטוס סלולר סמארטפון. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
סלולר/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הדוחות הכספיים של החברות הסלולריות לרבעון השני של 2019, נותחו בכל חברה בהתאם לאופן שבו היא רצתה להציגם. ברבעון השני של השנה נופל חג הפסח שבו ישראלים רבים טסים לחו"ל ורוכשים חבילות יקרות, מה שללא ספק משפר את התוצאות ועוזר לכל חברה להראות שיפור כזה או אחר. בעברית זה נקרא לגלות טפח ולכסות טפחיים.

הרבעון השני השנה הבליט שוב את ההפסדים של סלקום, זאת על רקע העובדה שפלאפון ופרטנר מצליחות לשמור על הראש מעל המים ולהראות רווח מזערי של 2-3 מיליון שקל. הפסד של 35 מיליון שקל ברבעון לסלקום הוא נתון בולט בהחלט ובמיוחד על רקע הניסיונות של מתחרותיה - בעיקר פרטנר - לצייר אותה ככבשה החלשה בעדר.

את הוט מובייל לא כללנו בבדיקה משום שדוחותיה אינם גלויים באופן מלא וקשה מאוד להסיק מסקנות מהנתונים המוגבלים שמפרסמת החברה האם אלטיס. אפשר רק לומר שהחברה גדלה בהכנסות משירותים בסלולר בארבעה מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם, וכנ"ל גם לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

גם אם המספרים מדברים בעד עצמם בסופו של דבר זה לא שהמצב בפרטנר ובפלאפון מזהיר. כל מי שבקיא מעט בעסקי התקשורת מבין ששני מיליון שקל רווח שקולים להסטה קטנה של סעיפים בדוחות שמשאירים את החברה עם הראש מעל למים ועוזרים לה להציג לשוק ההון דימוי שהמצב אצלה יותר טוב מאצל המתחרים כי אצלה הרבעון לא הסתיים בהפסד.

פרטנר: תמונה חלקית

אצל פרטנר שגורה המנטרה שהפעילות הנייחת מצילה למעשה את החברה וזאת בניגוד לנטען, גם כאן ב"גלובס", שהפעילות לא רווחית ומסוכנת. פרטנר מנסה להדגיש כל הזמן שהיא בונה מנועי צמיחה בטלוויזיה ובסיבים האופטיים שהיא פורסת.

ייתכן שבפרטנר יודעים משהו שאנחנו לא יודעים והאנליסטים ברובם מאמינים לה. אבל עיון בדוחות מראה שפרטנר מציגה תמונה חלקית. בכלל אצל פרטנר מאוד בולט הרצון להרשים את שוק ההון, התקשורת, ואולי גם רוכשים פוטנציאליים. על הדרך מרשה לעצמו מנכ"ל החברה גם ללעוג ולזלזל במתחרות בפומבי.

שימו לב מה קורה לפעילות הקווית של פרטנר, אותה פעילות שכוללת את הפעילות הנייחת, הסיבים והטלוויזיה. ברבעון השני של 2017, לפני שהחברה נכנסה לטלוויזיה והייתה בהאצה של פריסת הסיבים, החברה רשמה הכנסות במגזר הקווי של 206 מיליון שקל ורווח תפעולי של 22 מיליון שקל. ב-2018 ההכנסות ברבעון השני הסתכמו ב-230 מיליון שקל והרווח התפעולי הסתכם ב-10 מיליון שקל בלבד.

שימו לב מה קורה ברבעון השני של 2019: ההכנסות צומחות ל-254 מיליון שקל אבל הרווח התפעולי נשחק לשמונה מיליון שקל בלבד. אם מנכים מזה הוצאות מימון וכו' מדובר ברווחיות תפעולית נמוכה מאוד. זה אומר שהטלוויזיה והסיבים תורמים לעלייה בהכנסות אבל הרווחיות של הפעילות נמוכה להחריד.

חשוב לציין כמה דברים בעניין: פעילות טלוויזיה אינה דומה לפעילות של פריסת סיבים. כשמשקיעים בתשתיות מייצרים נכס מניב לשנים רבות. זו טיבה של ההשקעה בסיבים - משקיעים פעם אחת ולאורך שנים הנכס יכול וצריך להניב הכנסות. בטלוויזיה המצב שונה. מדובר במוצר שדורש להשקיע בו כל הזמן.

נכון שפרטנר בנתה מודל יפה שמנגיש תוכן ולכן לכאורה דורש פחות השקעות ממתחרותיה, אבל בטווח הארוך, ופרטנר כל הזמן מדברת על הטווח הארוך, ענקיות כמו דיסני, הולו, אפל ועוד עוברות לצפייה באמצעות אפליקציה. לכן, לצד היתרונות והאסטרטגיה שעומדת מאחורי המוצר המרשים שבנתה החברה, יש כאן גם סיכונים מאוד גדולים.

בין רווח זעיר להפסד. גלובס,
בין רווח זעיר להפסד/גלובס

סלקום: זגזוג בהכנסות

גם בסלקום הרווחיות התפעולית נשחקת באופן עקבי. החברה לא מפרסמת את הרווח התפעולי של המגזר הנייח אבל הרווח התפעולי הכולל נשחק דרמטית וניתן להבין שגם אצלה הרווחיות התפעולית של המגזר לא מעודדת בלשון המעטה, והסתכמה בשישה מיליון שקל ברבעון, אחרי ירידה מ-40 מיליון שקל לפני מספר רבעונים.

בדוחות של סלקום ניתן לראות שהפעילות הקווית די מזגזגת בסעיף ההכנסות. כך למשל ירדה החברה בהכנסות הכוללות במגזר הנייח ב-34 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם, אחרי שרבעון קודם היא גדלה ב-26 מיליון שקל. איך קורה שבשוק נייח שאמור להיות במגמת צמיחה בהכנסות שהרי החברה מוסיפה מנויים גם בטלוויזיה וגם בפעילות הסיבים, סלקום יורדת בהכנסות - בנטרול הפעילות הבינלאומית שיורדת גם אצל מתחרותיה - זה פשוט לא מובן.

פלאפון: הכנסות מריבית

לפלאפון לעומת זאת אין פעילות טלוויזיה ואין לה פעילות סיבים אופטיים. לכן קשה להשוות את תוצאותיה לתוצאות המתחרות. היתרון של פלאפון הוא שכחלק מקבוצת בזק החברה מקבלת רוח גבית שאין למתחרותיה שגוררות אחריהן חובות - סלקום עם חוב של 2.5 מיליארד שקל ופרטנר עם חוב של פחות ממיליארד שקל.

פלאפון מקבלת כל שנה סדר גודל של כ-30 מיליון שקל הכנסות מריבית על הלוואה שהעניקה לבזק מיתרות מזומנים שהיו לה. במחצית הראשונה של 2019 החברה רשמה הכנסות מימון של 23 מיליון שקל. פרטנר וסלקום היו רק יכולות לחלום על תוספת הכנסה מסוג זה. מכאן גם הציפייה שיש כלפי פלאפון לבצע מהלכים שיבדלו אותה ממתחרותיה ושייקחו אותה קדימה. יש לה נכסים אדירים שהיא יכולה למנף בעת הזאת כאשר מתחרותיה עסוקות בתחומי פעילות אקסוגנים. חבל מאד שזה לא קורה.

אם יש סעיף שפלאפון יכולה להתנחם בו, זה השחיקה היחסית נמוכה שלה לעומת מתחרותיה בהכנסות משירותים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. פלאפון נשחקה בשמונה מיליון שקל, סלקום נשחקה ב-14 מיליון שקל ופרטנר נשחקה ב-1 מיליון שקל בלבד. ברבעון המקביל אשתקד פרטנר רשמה הכנסה חד פעמית של 15 מיליון שקל, כך שאם מנטרלים אותה פלאפון מובילה בסעיף זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully