וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה מאז המשבר הפיננסי של 2008: הפד מוריד ריבית

גיא בן סימון

18.9.2019 / 21:00

בהמשך להורדת הריבית בחודש יולי האחרון, ובהתאם לציפיות השוק, הפד מוריד את הריבית לגבי המשך השנה, הפד לא צופה הורדה נוספת של הריבית

יו"ר הפד האמריקאי ג'רום פאואל. AP
יו”ר הפד האמריקאי ג’רום פאואל/AP

הפדרל ריזרב הוריד הערב (ד') את הריבית בארה"ב ב-0.25%, וזאת בהמשך להורדת ריבית שבוצעה בחודש יולי האחרון. מדובר בפעם השנייה בה הפד מוריד ריבית מאז המשבר הפיננסי של 2008.

בתום ישיבה בת יומיים ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד פרסמה את ההחלטה להוריד את הריבית לטווח של 2.00%-1.75%, אם כי חבריו חלוקים מאד בנוגע לתוואי להמשך.

תרשים הנק' של הבנק חושף ועדה חצויה ומפולגת. הפד לא צופה הורדת ריבית נוספת השנה, בניגוד לתחזיות השוק, ומעריך כי הריבית תיותר ברמה זו לאורך שנת 2020. הצהרה זו של הפד מנוגדת לדעתם של 7 מתוך 17 חברים בוועדת השוק הפתוח שכן רואים את הצורך בהורדת ריבית נוספת השנה. מעבר לכך, חבר הפד ג'יימס בולארד מסנט לואיס הצביע בעד הורדת ריבית כפולה של 50 נקודות.

נוסח הודעת הריבית נותר דומה להודעה הקודמת ביולי, מלבד התייחסות של הפד לייצוא שנחלש. בנוסף, הפד חתך את ריבית ה-IOER (זו שהוא משלם לבנקים על הרזרבות) ב-30 נקודות בסיס ל-1.8%, מה שאמור לעודד הוצאת כספים לשוק ובכך להקל על מצוקת הנזילות.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה, יו"ר הפד, ג'רום פאואל, אמר כי מתיחות הסחר מגבירה את חוסר הוודאות בשוק. לדבריו, האינפלציה ממשיכה להיות מתחת ליעד של 2%, אך הפד עדיין מצפה כי האינפלציה תעלה על רמה זו. לגבי התוואי להמשך, אמר פאואל, כי אם הכלכלה תראה סימני החלשות תיתכן הורדה נוספת של הריבית. עם זאת, פאואל לא רואה מצב של הורדת הריבית לטריטוריה השלילית.

עוד רמז פאואל על תוכנית רכישות חדשה (QE), אך לא ציין מתי היא תושק. נזכיר כי רק בשבוע שעבר הבנק האירופי התניע מחדש את תוכנית הרכישות בגובה 20 מיליארד דולר בכל חודש.

פאואל אמר כי הפד "לא צופה מיתון בעוד שוק העבודה נותר חזק", וכי הפד יסתכל מקרוב על עקום התשואות שרשם היפוך בחודש האחרון כמה פעמים, מה שבעבר הקדים תקופות של מיתון.

לגבי הדרמה שנרשמה בשוקי הכסף, כאשר הפד נאלץ להזרים 75 מיליארד דולר לבנקים ביומיים האחרונים, פאואל אמר כי הלחצים הזמניים הללו צפויים להתפוגג חזרה לכיוון היעד של הבנק המרכזי. פאואל הציע כי ייתכן שהפד יצטרך להרחיב את מאזנו על מנת להילחם במצוקת הנזילות בימים האחרונים.

הורדת הריבית של הפד מגיעה כשברקע הנשיא טראמפ לא מרפה מהלחצים על מקבלי ההחלטות, לאחר שקרא לחברי הפד "מטומטמים" בשבוע החולף. טראמפ מיהר לשגר ציוץ לאחר הודעת הריבית, ובו שוב תקף את הפד. לדבריו, פאואל וחברי הפד "שוב נכשלו". טראמפ אמר על חברי הפד מוקדם יותר השבוע כי מקבלי ההחלטות יושבים בצד בעוד יתר העולם נהנה מיתרון תחרותי נוכח תנאי הסחר שמספקים הבנקים המרכזיים האחרים, כמו ה-ECB. גם הערב כאמור הנשיא האמריקאי לא מרפה:

Jay Powell and the Federal Reserve Fail Again. No “guts,” no sense, no vision! A terrible communicator!
- Donald J. Trump (@realDonaldTrump) September 18, 2019

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully