וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה המועמדים להחלפת שרגא ברוש בהתאחדות התעשיינים

יובל אזולאי

22.9.2019 / 15:26

בשבוע שעבר החליטה הפרקליטות להגיש נגד ברוש כתב אישום בכפוף לשימוע בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות

שרגא ברוש. Creative Commons
שרגא ברוש/Creative Commons

דרמה בהתאחדות התעשיינים: נשיא ההתאחדות הוותיק ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, פורש מתפקידו. זאת ימים אחדים לאחר שפרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה כי תגיש נגדו ונגד אחיו, יריב ברוש כתב אישום בכפוף לשימוע. ברוש נחשב לאחת הדמויות הבולטות בכלכלה הישראלית, והוא מכהן בתפקידו לסירוגין מאז 2005.

היום (א') אחר-הצהריים ברוש יכנס את חברי מועצת התעשיינים, ובדברים שיישא לפניהם הוא יתייחס לכוונת הפרקליטות להעמידו לדין בכפוף לשימוע. בהודעה שימסור הוא צפוי לומר בין השאר כי "המחויבות שלי לתעשייה ולהתאחדות הלכה והעצימה לאורך השנים, ככל שמצב התעשייה נעשה קשה יותר, והמציאות הכלכלית עבורנו הפכה למאתגרת יותר. מתוך אותה תחושת אחריות ועל בסיס אותו סט ערכים שעליהם חונכנו כולנו, ובעקבות החלטה שהתקבלה לפני מספר ימים לשקול את העמדתי לדין בכפוף לשימוע, לבי אינו מאפשר להמשיך בתפקידי".

ברוש יוסיף כי "כאדם נורמטיבי, הסוגיה נחתה עלי כרעם ביום בהיר ואני מבקש לברר אותה, אבל זאת אעשה כאדם פרטי ולא כאישיות ציבורית. אינני מוכן שהבית היקר הזה יושפע ולו במעט מענייני האישיים. אני אסיים את תפקידי בלב שלם, מתוך תחושת אהבה, אחריות ומסירות להתאחדות ולכם - אחי התעשיינים".

בהודעתו לחברי מועצת התעשיינים ברוש יציין כי הוא יסיים את תפקידו באופן רשמי באסיפה השנתית של ההתאחדות שתיערך בסוף השנה, ואז חברי ההתאחדות יבחרו נשיא חדש.

ברוש ואחיו חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה במזיד - כדי לחמוק מתשלום מס.

טופס מזויף לרשויות המס

לפי החשד, ברוש העלים מס בהיקף של 1.55 מיליון שקל וזאת באמצעות מכתב מזויף שהוא הגיש לרשויות המס. מדובר במכתב שנחזה להיות ככזה שנכתב ב-2014 אך לפי החשד הוא נערך ונכתב מאוחר יותר. החשד נגד ברוש התעורר כשברשות המסים מצאו כי הטופס שהוא הגיש לה כלל לא היה קיים אצלה ב-2014.

ממכתבי השימוע שנשלחו לברוש ולאחיו, המכהן כיו"ר איגוד תעשיות המתכת בהתאחדות התעשיינים, עולה כי השניים החזיקו במניות של חברת א.ל.ע.א השקעות בע"מ, באופן שווה. כך, החברה החזיקה במניות חברת עושרד גז טבעי בע"מ שהוקמה לשם עיסוק בקניית גז טבעי מאסדת הקידוח תמר ומכירתו ללקוחות. במהלך 2015 א.ל.ע.א מכרה חלק ממניותיה בחברת עושרד והעסקה הניבה לא.ל.ע.א רווח הון בסך של כ-8.6 מיליון שקל.

לפי סעיף 64א לפקודת מס הכנסה, חברה שחבריה הם בני משפחה וששלושה חודשים מהיווסדה הוגשה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית - חלות עליה הוראות מיסוי מיוחדות, שעיקרן היותה "שקופה", וחישוב המס יתבצע אצל בעל המניות עצמו. בנוסף זכאית חברה מסוג זה להטבות מס בגין רווחי ההון.

לפי החשד במועד שאינו ידוע במדויק למדינה, לאחר חודש יוני 2015, האחים ברוש קשרו קשר, ביחד עם רואה החשבון של החברה מיכאל בר-לבב, כדי לרמות את פקיד השומה תוך יצירת מצג כוזב שלפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית.

לכאורה, לשם כך השלושה זייפו בצוותא שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בתוך שלושה החודשים ממועד היווסדה של החברה. מהחקירה עלה כי ב-15 בינואר 2015 פנה רואה החשבון של החברה לפקיד השומה וביקש לרשום אותה כחברה משפחתית. עקב הפנייה ותוכנה הכוזב לכאורה, נרשמה החברה כחברה משפחתית.

המדינה טוענת כי כתוצאה מכך, האחים ברוש השתמטו ממס בסך של מעל 1.55 מיליון שקל. ברוש הכחיש בתוקף את הנטען נגדו ומסר כי לא עבר כל עבירה וציין כי יעמוד על טענתו לחפות מלאה.

נשיא דומיננטי גם על חשבון עסקיו הפרטיים

ברוש נבחר לראשונה לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ב-2005 והחליף את עודד טירה. הוא כיהן בתפקיד זה עד 2012, אז פרש ממנו והחליף אותו התעשיין צביקה אורן. ב-2015 נערכו שוב בחירות לנשיאות ההתאחדות, ברוש גבר על אורן, ומאז הוא מכהן בתפקיד.

אף שמדובר בתפקיד התנדבותי, ברוש שוהה מדי יום שעות ארוכות בהתאחדות, נחשב לדומיננטי ולמעורב, ולדברי מקורביו, התנהלות זו באה גם על חשבון פיתוח עסקיו הפרטיים.

בבעלותו שני מפעלים: סלינה שבנצרת עילית, לייצור אריזות פלסטיק גמישות לתעשייה; ואיילת ברקן שבאזור התעשייה ברקן, שמייצר חוטים המשמשים לאריגת שטיחים.

הודעת הפרישה של ברוש צפויה לפתוח, כבר בימים הקרובים, את המרוץ לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים הבא: ל"גלובס" נודע כי על התפקיד צפויים להתמודד התעשיינים ד"ר רון תומר ושמואל דונרשטיין. ד"ר תומר הוא הבעלים של חברת התרופות הישראלית אוניפארם ובעבר כיהן בשורה של תפקידים בהתאחדות, ובהם ראש מטה כחול לבן ויו"ר וועדת הכלכלה והרגולציה שלה. דונרשטיין הוא הבעלים והיו"ר של חברת רב-בריח, שמעסיקה באזור התעשייה באשקלון כ1,000 עובדים.

גורמים בתעשייה העלו גם את שמו של הנשיא לשעבר של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה), רוני קוברובסקי, כמועמד אפשרי לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים. יצוין כי גם בעבר הועלה שמו של קוברובסקי כמועמד אפשרי לתפקיד - אך בסופו של דבר הוא לא נכנס לקחת הפוליטית של ההתאחדות.

עם זאת, גורמים בתעשייה אמרו כי בשונה מסבבים קודמים שבהם החליט קוברובסקי לא להתמודד על התפקיד - כעת הוא פנוי יחסית, שכן לפני כשנה הוא פרש מקוקה-קולה.

גם איילת נחמיאס-ורבין, חברת הכנסת לשעבר ממפלגת העבודה, צפויה להתמודד על התפקיד. אם היא תנצח בבחירות, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד זה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר המלצת הפרקליטות על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, שרגא ברוש, אחיו יריב ויתר החשודים המוזכרים בידיעה הם בגדר חשודים, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

  • עוד באותו נושא:
  • שרגא ברוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully