וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל לקראת סיכום חוזה נוסף עם תמר

עמירם ברקת

23.9.2019 / 15:19

החיסכון לציבור יעמוד על מאות מיליוני שקלים עד 2021 אם החוזה יאושר

אסדת הקידוח "תמר" מול חופי חיפה. AP
אסדת תמר/AP

חברת החשמל קרובה להסכם חדש עם בעלי הזכויות במאגר תמר, שיאפשר לה לרכוש גז מהמאגר במחיר מופחת של 4.3 דולר ליחידת חום לתקופה של שנה וחצי, עד לפתיחת הסכם הגז עם חברת החשמל. ההסכם פותח למעשה מחדש את התחרות בין מאגרי תמר ולוויתן משום שהוא מאפשר לחברת החשמל לרכוש גז מתמר במחיר נמוך מהמחיר שקיבלה מלוויתן. בנוסף מדובר בהישג לרשות החשמל משום שמדובר בשיפור תנאים לעומת התנאים בהסכם קודם בין חברת החשמל לתמר שרשות החשמל סירבה לאשר.

לוויתן גבר על תמר באפריל במכרז שפרסמה חברת החשמל לרכישת כמויות משתנות של גז מעבר לכמות המינימלית שהיא מחויבת לרכוש מתמר. בעלי הזכויות בשני המאגרים הציעו מחיר זהה של 4.79 דולר ליחידת חום, אך בהנהלת חברת החשמל העדיפו את לוויתן על פני תמר.

אם יאושר ההסכם החדש, תוכל חברת החשמל לרכוש כמות גז נוספת (מעבר לכמות המינימלית) מתמר - במחיר נמוך ב-10% מהמחיר שהושג במכרז שלוויתן זכה בו. הכמות הכוללת שחברת החשמל תוכל לרכוש בהנחה מתמר עד 2021 עשויה להגיע ל-2 עד 2.5 מיליארד מ"ק (BCM) - במקרה כזה ההנחה המצטברת בתעריף החשמל (לעומת המחיר החוזי הרגיל של תמר) תגיע ל-300 מיליון שקל. עיקרי ההסכם המתגבש הוצגו לדירקטוריון חברת החשמל בשבוע שעבר, ואם ייחתם יהיה מותנה בקבלת אישורי רשות החברות הממשלתיות ורשות החשמל.

רשות החשמל היא זו שמנעה למעשה הסכם קודם שאליו הגיעה חברת החשמל עם תמר בפברואר השנה - הסכם להקפאת מחיר הגז לשנתיים תמורת שחרור קיבולת בצינור הגז שהייתה משוריינת לטובת חברת החשמל אך לא נוצלה בפועל.

מחיר הגז מתמר הוא הסוגיה הרגישה ביותר במשק הגז. חברת החשמל רוכשת כיום כמעט את כל הגז הטבעי המשמש אותה לייצור חשמל ממאגר הגז הישראלי תמר לפי הסכם מ-2012, כך שלמחיר הגז בהסכם יש לו השפעה רבה על תעריף החשמל שמשלמים הצרכנים. מעבר למחיר הבסיס שנקבע בהסכם - שנחשב היום לגבוה מאוד - עוררה ביקורת רבה נוסחת הצמדה ייחודית שמצמידה את מחיר הגז למדד המחירים לצרכן בארה"ב. הנוסחה הזו הביאה להתייקרות הגז שרוכשת חברת החשמל מ-5.3 דולר ב-2013 ל-6.1 דולר ב-2018 בזמן שמחירי הנפט והגז בעולם צנחו בעשרות אחוזים. מבקר המדינה העריך כי מחיר הגז ונוסחת ההצמדה שלו יגרמו עלות עודפת של עד כ-8 מיליארד שקל לצרכני החשמל על-פני 15 שנות קיום החוזה. המדינה ניסתה לתקן מעט את הנזק כשקבעה במסגרת מתווה הגז מחיר גג.

במסגרת ההסכם מפברואר הסכימו השותפים בתמר להקפיא התייקרות נוספת במחיר הגז מ-6.1 דולר ליחידת חום ב-2018 ל-6.3 דולר ב-2019 והתייקרויות נוספות בהמשך, עד 2021 - המועד שבו מחיר ההסכם אמור להיפתח למו"מ ועשוי לרדת בעד 25%. בעת חתימת ההסכם בפברואר העריכו בחברת החשמל כי ההקפאה תביא לחיסכון של 85 מיליון דולר לחברה - סכום שיתורגם להוזלה בתעריף החשמל. אלא שרשות החשמל שבדקה את ההסכם מצאה שיש בו מספר בעיות ובראשן סעיף הקובע כי ההקפאה כלל אינה מובטחת אלא תידון בדיעבד בעת המו"מ על עדכון המחיר ב-2021.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "לא הוצג מתווה מפורט אלא עדכון כללי על רעיונות אפשריים של ההנהלה לעדכון ההסכם שבכוונתה לנסות ולקדם מול כלל שותפי תמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully