וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי לנו שהמבקר יפרסם את דוח הגירעון בהקדם?

29.9.2019 / 0:00

מבקר המדינה עיקב פרסום דוח על הגירעון בגלל הבחירות. עכשיו, אחרי, כדאי שיפרסמו לפני שהשר החדש-ישן חוזר למשרד האוצר

משה כחלון בראיון באולפן וואלה חדשות, 10 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

על שולחנו של מבקר המדינה, מר מתניהו אנגלמן, יש דוח על האופן שבו הממשלה יצרה גירעון חריג בשנת 2019. הגירעון המתוכנן היה 2.9% אבל בפועל, מתברר שהגירעון יהיה באזור ה- 3.8%. מבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא, חשב שמכיוון שהציבור ישלם את הריבית על הגרעון הזה, זכותו של הציבור לדעת איך זה קרה, ומי אשם.

מתניהו אנגלמן, לעומת זאת, החליט לדחות את פרסום הדוח. הסיבה הרשמית היא שלדעתו יש צורך בתיקוני נוסח, ובהוספת שבחים למי שמגיעים לו שבחים. יש מי שחושד שהסיבה הלא רשמית היא שהמבקר לא רצה שהדוח ישפיע על תוצאות הבחירות. כך או כך, שני השיקולים הם סבירים. אבל אי פרסום הדוח כעת, כשהבחירות כבר מאחורינו היא שגיאה שעלולה לגרום נזק שאותו נשלם כולנו.

כי אני לא יודע איך נוצר הגירעון הנוכחי, אבל יש לי ניחוש. לפני כמה שנים, גם שר האוצר שטייניץ יצר גירעון חריג: במקום גירעון מתוכנן של 2%, הוא יצר גירעון של כ-4%. גם אז, מבקר המדינה הכין דוח, ומהדוח התברר שהגירעון נוצר בערך ככה: השר רצה להוציא הרבה כסף, כי שנה קודם הייתה המחאה החברתית והשר רצה לרצות את הציבור. הדרג המקצועי באוצר הודיע שלפי התחזיות שלהם, ההוצאות שהשר מתכנן יגרמו לגירעון גדול בהרבה מהמתוכנן. בתגובה, השר הודיע שהוא לא מאמין לתחזיות, ושהפקידים צריכים לתכנן לפי תחזיות יותר אופטימיות. הפקידים עשו את מה שהשר אמר, ואז התברר שלאופטימיות של השר לא היה על מה להתבסס.

לא מפטרים שר בישראל בגלל גירעון

כשפורסם הדוח על השר שטייניץ, שטייניץ כבר לא היה במשרד האוצר. השר כחלון, לעומתו, בהחלט מעוניין לחזור לאוצר, ובהחלט יכול להיות שזה יקרה

בסבירות גבוהה מאד, הסיבה לגירעון הגבוה היום דומה מאד למה שקרה בזמנו של השר שטייניץ. זה מה שקורה כשלוקחים את המסקנות של דוח מבקר וקוברים מתחת לשטיח: כעבור כמה שנים, מבקר המדינה יכול לקחת את הדוח הקודם, להחליף את השמות והמספרים ולפרסם שוב. אבל לטובת כולנו, כדאי מאד שהמבקר יפרסם את הדוח לפני הרכבת הממשלה, אחרת ההשלכות יכולות להיות יותר גרועות מאשר בפעם הקודמת.

כי כשפורסם הדוח על השר שטייניץ, שטייניץ כבר לא היה במשרד האוצר. השר כחלון, לעומתו, בהחלט מעוניין לחזור לאוצר, ובהחלט יכול להיות שזה יקרה. אם הדוח יפורסם אחרי שכחלון כבר יהיה במשרד, יהיה קשה מאד להוציא אותו משם. בגלל ביקורת של מבקר המדינה, בדרך כלל לא מפטרים שרים במדינת ישראל. שרים לעומת זאת, כן מפטרים פקידים אם הם מגלים שהפקידים נאמנים לציבור ולא לשר. אחד מהדברים שהשר כחלון עשה כבר בקדנציה הנוכחית שלו, זה להחליש את פקידי האוצר הבכירים. אם כחלון יחזור לעוד סיבוב באוצר, אז אחרי שהוא יקרא בדוח המבקר מה היה לפקידים להגיד עליו, הוא ידאג להחליף אותם בפקידים אפילו יותר חלשים. הבעיה היחידה היא שפקידי האוצר אמורים להיות חזקים בגלל שאוצר המדינה זה כסף של הציבור, לא של השר. אם השר יצליח להפוך את כולם לאומרי הן, מי שישלם, זה אנחנו.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully