וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויזה ומאסטרקארד שוקלות לעזוב את ליברה

יסמין יבלונקו

2.10.2019 / 9:36

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", הסיבה להססנות של השותפות היא תגובות חמורות של בכירים בממשלות אירופה וארה"ב נגד פרויקט המטבע של פייסבוק

ליברה. ShutterStock, ShutterStock
ליברה/ShutterStock, ShutterStock

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, עורר סערה גדולה ביוני האחרון, לא בשל שערוריית פרטיות נוספת אלא דווקא לאחר שהכריז על השקת מטבע דיגיטלי חדש. עם ההכרזה התפרסם כי רשימת הארגונים התומכים בליברה כוללת חברות תשלומים ותיקות ומבוססות כמו ויזה, מאסטרקארד ופייפאל, מה שנתן למטבע של פייסבוק משנה תוקף. אלא שכעת, ויזה, מאסטרקארד ושותפים פיננסיים אחרים של ליברה שוקלים בשנית את מעורבותם בפרויקט, באופן שעשוי לגרום לעיכובים בהתקדמותו, כך לפי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל".

לפי הדיווח ב"ג'ורנל", הסיבה להססנות של השותפות היא תגובות חמורות של בכירים בממשלות אירופה וארה"ב נגד פרויקט המטבע של פייסבוק. כך גם עלה מדיווח של "פייננשל טיימס" מאוגוסט האחרון. בנוסף, דווח כי בכירים בחלק מהחברות המגבות את ליברה מסרבים לבקשות פייסבוק להביע תמיכה פומבית בפרויקט. גם ההקלטות מישיבות פנימיות בחברת פייסבוק, שהודלפו והתפרסמו אמש (ג') במגזין "The Verge", חושפות כי לוח הזמנים המקורי שהוקצה לפרויקט, לפיו המטבע יושק עד סיום המחצית הראשונה של 2020, אינו ריאלי.

חברי הקונסורציום זומנו לפגישה בוושינגטון D.C, שעתידה להתקיים מחר (ה'). לאחר מכן, ב-14 לאוקטובר, הם מיועדים להפגש בג'נבה, כדי לבחון את חוקת הפרויקט ולמנות חברי דירקטוריון לאיגוד ליברה. מייסד שותף של ליברה בפייסבוק, דיוויד מרקוס, דחה את הטענות על כך שהשותפות בליברה שוקלות מחדש את השתתפותן, וכתב בטוויטר כי "הרל הרשמי (הראשון) של חברי קונסורציום ליברה יתגבש בשבועות הקרובים", וכי אין לחברה "ידע על ארגון מסוים שמתכנן לא להשתתף".

ליברה הושק במטרה לגרום למהפכה בשוק התשלומים העולמי, לפי פייסבוק, ולאפשר לאנשים מכל העולם לעבור משימוש במטבעות הלאומיים שלהם לשימוש בטבע הדיגיטלי הגלובלי של פייסבוק. כדי לשמור על יציבות ערך המטבע הדיגיטלי שלה, פייסבוק זקוקה לשותפות פיננסיות שיוכלו להזרים כספים לליברה ולקמעונאים שיקבלו תשלומים במטבע. לשם כך החברה הקימה קונסורציום המכונה איגוד ליברה, האחראי על פיתוח וניהול המטבע, לצד חברת "קליברה", חברת-הבת של פייסבוק המוקדת לתחום התשלומים הדיגיטליים.

הקונסורציום אחראי לגבות כל יחידת ליברה על-ידי החזקת רזרבה מספקת שתורכב מסל מטבעות, פיקדונות בנקאיים ואג"ח ממשלתי. חברים בו 28 גופים, בהם פייסבוק, עצמה, וענקיות טכנולוגיה כמו אובר וספוטיפיי, לצד ויזה, מאסטרקארד, פייפאל ועוד. מי שנעדר מהפרויקט לחלוטין הם הבנקים, אשר מעורבותם נדרשת לצורך שמירת הרזרבות של הפרויקט. כל אחת מהחברות בקונסורציום הבטיחה באופן לא מחייב להשקיע בפרויקט 10 מיליון דולר, אך אף אחת מהן עדיין לא העבירה את הכספים עד היום.

חברות התשלומים השונות מיהרו להצטרף לפרויקט לאחר שבסין, חברת המדיה החברתית טנסנט החזקות, שבבעלותה תוכנת המסרים המידיים הפופולרית WeChat , הצליחה להפוך לרשת התשלומים המובילה במדינה, והותירה מאחור את חברות התשלומים המסורתיות. השותפות של פייסבוק לא רוצות להישאר בחוץ במקרה שליברה אכן תחולל את המהפכה שהיא מבטיחה לעשות לעולם התשלומים.

מאז שהודיעה על השקת פרויקט ליברה, פייסבוק זוכה לביקורת וטענות מצד מחוקקים בארה"ב ובעולם. הם טענו כי רשת תשלומים גלובלית של פייסבוק עשויה לפגוע בפרטיות המשתמשים, וכי לא בטוח שפייסבוק תצליח למנוע הלבנת כספים בפלטפורמה. חברי הקונגרס האמריקאי זימנו את מרקוס להעיד בפניהם על הפרויקט ודרשו ממנו מידע נוסף לגבי האופן בו תפעל רשת התשלומים של החברה. שר האוצר הצרפתי הודיע בחודש שעבר כי לא יוכל לאשר את ליברה כמטבע רשמי, והציע לפתח מטבע ממשלתי דיגיטלי ורשת תשלומים מתחרה.

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב אף אמר למחוקקים במדינה כי יש לו דאגות משמעותיות בנוגע להשקת המטבע בשנה הבאה, כפי שפייסבוק תכננה.

כעת, לא רק השותפות אינן אופטימיות לגבי הפרויקט כפי שהיו, וגם צוקרברג עצמו: בהקלטות שהודלפו מישיבות פנימיות של פייסבוק שנערכו בשבועות האחרונים, צוקרברג אמר כי רשת התשלומים של פייסבוק כבר נמצאת בפיילוט בהודו, וכי החברה נמצאת בשיחות עם מקסיקו כדי להתחיל פיילוט גם שם ולאחר מכן להגיע לפריסה רחבה עד סוף השנה הנוכחית - תוך שימוש במטבעות מסורתיים.

לעומת הפריסה המהירה של רשת התשלומים, מדבריו עולה כי פרויקט המטבע עצמו אינו פשוט באותה המידה. "מה שאנחנו מנסים לעשות עם פרויקטים גדולים שנוגעים בנושאים חברתיים חשובים, זה לגבש גישה יותר מתייעצת. לא רק להופיע ולומר 'אוקיי אנחנו משיקים את זה הנה מוצר, האפליקציה שלך התעדכנה, ועכשיו אתה יכול לקנות ליברה ולשלוח אותה למקומות".

לפי מקורות שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", משרד האוצר האמריקאי פנה באופן עצמאי לחברות בהן ויזה, מאסטרקד, פייפל וסטרייפ, וביקש שיבחנו מחדש את מעורבותן בליברה וכיצד היא מתיישבת עם יכולתן לעמוד ברגולציה הנוגעת למניעת הלבנות הון. בתגובה ללחצים הרגולטוריים, השותפות של פייסבוק לחצו עליה בתקופה האחרונה כדי לקבל עוד מידע על הפרויקט, לפי ה"ג'ורנל".

צוקרברג התייחס לטענות הללו בהקלטות המודלפות ואמר כי "המרחב הפיננסי נמצא תחת רגולציה רבה, ויש המון נושאים חשובים שיש להתמודד איתם הנוגעים להבנת הון ולדעת מי הלקוחות שלך. אנחנו כבר מאוד ממוקדים בזהויות אמיתיות של משתמשים, בעיקר בפייסבוק. אנחנו מחויבים לעשות זאת היטב, וחלק מכך זה להיפגש עם רגולטורים מראש ולשמוע את דאגותיהם, ולוודא כי חברי הקונסורציום אחרים מטפלים היטב בנושא".

צוקרברג התייחס גם לתחרות שיש לליברה, ואמר כי "אנחנו לא היחידים שעושים את זה. הובלנו את המחשבה והפיתוח של זה עד היום".

  • עוד באותו נושא:
  • ליברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully