וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם מקרר: ידעתם שממש קל להעביר את הישן למיחזור?

אמנון שחרור ודן הלמן

3.10.2019 / 8:58

רבים לא יודעים שכאשר קונים מכשיר חשמל חדש מחוייב המוכר לפנות את המכשיר הישן ללא עלות. איך עושים זאת?

מכשירים לבנים המיועדים למיחזור. תאגיד מ.א.י,
מכשירים לבנים המיועדים למיחזור/תאגיד מ.א.י

תקופת חגי תשרי ידועה בקניות והתחדשות, בייחוד בכל הקשור לרכישות של מוצרי חשמל גדולים. במסגרת הרכישות של אותם מוצרים, זכאים הצרכנים על פי חוק, לפינוי המוצרים החשמליים הישנים מביתם דרך המשווק ממנו קנו את המוצר החדש, כאשר המוצרים הישנים מיועדים למיחזור. אלא, שרבים מהצרכנים לא מודעים לנוהל הזה ולזכותם לבקש פינוי של המוצרים הישנים.

1. מה החוק קובע?

"חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות" שנחקק בשנת 2012, מטיל, בין היתר, חובה על כל מי שמשווק ציוד חשמלי ואלקטרוני, לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, כלומר, המוצר הישן. כל זאת בתנאי שהפסולת המתקבלת מהלקוח היא בכמות, במשקל ובייעוד הדומים למוצר הנמכר. מטרת הנוהל הזה היא לקבוע אמות מידה למשווקים באילו תנאים יבוצע פינוי של הציוד הישן מבית הלקוח ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת מצדו, במועד אספקת המוצר החדש.

2. כיצד מחזירים מוצרי חשמל ישנים?

מוצרי חשמלי ישנים ניתן להחזיר בשלושה אופנים:

(א) מוצרי חשמל "לבנים" (מקרר, מכנת כביסה, תנור, מייבש, מדיח) ניתן להחזיר ללא עלות למוביל שהעביר לבית הצרכן את המוצר החדש, אך זאת בתנאי והמוצר הישן מנותק מתשתית (חשמל, מים, גז) וניתן להעבירו ללא מעבר מכשולים (כלומר, איננו מצריך פירוק דלתות/משקופים, סחיבה מעבר לשלוש קומות ברגל וכיו"ב).

(ב) מוצרי חשמל קטנים ניתן להחזיר במעמד הקנייה בכל חנות חשמל ואלקטרוניקה בהם נרכש המוצר החדש. יחד עם זאת, מכיוון שרוב הציבור לא הולך לקנות מיקרוגל חדש כאשר הישן תחת זרועו, ישנם משווקים המאפשרים החזרת מוצר חשמלי לא רק במעמד הקניה, וניתן לשאול את המשווק ממנו נקנה המוצר החדש אם הוא מאפשר זאת.

(ג) אפשרות שלישית היא השלכת הפסולת במוקדי איסוף ומרכזי איסוף בשטחי הרשות המקומית. כיום, תאגיד המיחזור מ.א.י נותן שירות לכ-2 מיליון תושבים בכ-30 רשויות מקומיות. פרטים על מיקום מכלי המיחזור ניתן למצוא באתר העירוני, וכן באתר מ.א.י .

מתי עליי להודיע למשווק על כך שאני מעוניין בפינוי המוצר הישן - האם במעמד הקנייה של המוצר החדש או שאפשר לעשות זאת במעמד קבלת המוצר החדש?

כעיקרון, על כל משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש. עם זאת, מומלץ ללקוח להודיע על הרצון להחזיר מוצר ישן במעמד הרכישה או במעמד התיאום של הובלת המוצר החדש. זה מפשט את התהליך ומגדיל את הסיכוי לקבל שירות טוב. יחד עם זאת, זכותם של הלקוחות להודיע על רצון לפינוי המוצר הישן גם במעמד האספקה של המוצר החדש.

עוד בוואלה!

האם התשובה לבעיית מיחזור הפלסטיק תגיע מאיטליה?

לכתבה המלאה

3. האם המשווק שממנו רכשתי את המוצר מחויב לפנות את המוצר הישן?

כן. על המשווק חובת פינוי המוצר הישן ללא עלות ובתנאי שהצרכן הכין את המכשיר הישן לפינוי בהתאם לנוהל שפורסם ע"י המשרד להגנת הסביבה. התנאים המחייבים את הצרכנים בנוהל: (א) ניתוק המוצר טרם פינויו מחשמל, גז, מים, רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים. (ב) פינוי המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה. (ג) פינוי הפסולת מתוך הציוד הישן (כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן). (ד) יש לראות שהציוד הישן שלם - כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת- כי לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה. בנוסף לחובות אלו, חשוב לציין כי אזרחות טובה משמעה לוודא שהמוביל לא "שוכח" את המוצר הישן מתחת לבית הלקוח וכי הוא אכן מפונה.

4. באיזה מצב מותר למוביל לסרב להעביר את המוצר?

במקרה בו המוצר הישן עלול לסכן את בריאות המוביל, למשל: המכשיר הישן מפורק, מזוהם בצורה קיצונית, שבור וכאמור, במקרה בו המכשיר הישן איננו מוכן לפינוי בהתאם לנוהל שפורט בסעיף הקודם.

5. באילו מקרים הפינוי כרוך בתשלום, עד איזה גובה יכול להגיע התשלום ומי קובע אותו?

אם ההובלה של המוצר לבית הלקוח היא "סטנדרטית" (עד קומה 3 ללא מעלית, ללא צורך בפירוק דלתות/משקופים וכדומה), הפינוי ייעשה בחינם, ללא כל עלות. יחד עם זאת, במקרה בו המוצר הישן אינו עובר בדלת, ונדרש מאמץ מיוחד על מנת לפנותו כמו שימוש במנוף או פירוק משקוף של דלת, הדבר נחשב כ- "פינוי חריג". במקרה כזה, נדרש הלקוח לשלם בעצמו על החלק החריג בפינוי. לעומת זאת, המשווק יחויב לבצע את הפינוי החריג אם הוא עודכן מראש על כך, והמוצר איננו מהווה סכנה כפי שצוין קודם לכן. הרשתות הגדולות פרסמו מחירון על פינוי/הובלה חריגה ובכל מקרה כדאי לברר את העלויות מול החנות ממנה רוכשים את המוצר.

6. אם הלקוח לא הכין את המוצר הישן לפינוי, כמה זמן לכל היותר יהיה מחויב המשווק להמתין עד שהלקוח יעשה זאת?

המוביל של המשווק לא יידרש להמתין מעבר למספר דקות ספורות (לא יותר מ-10 דקות) לצורך ביצוע פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי על ידי הלקוח.

7. האם הנוהל חל גם במקרה בו בוצעה רכישת מוצרים חשמליים באינטרנט?

גם במכירה המתבצעת באופן מקוון (עסקת מכר מרחוק) המשווק יפנה את הציוד הישן בהתאם לנוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.

8. אם במהלך הפינוי נעשה נזק כלשהו לרכוש, נניח ברצפת פרקט או למשקוף של הדלת, על מי חלה האחריות?

נזק בפינוי דינו כנזק בהובלת המוצר. בדומה למקרה בו המוביל מפיל את המכשיר החדש והוא נשבר, הוא זה שיחויב על הנזק ולא הלקוח, כך גם במקרה בו הוא גורם נזק לרכוש אחר במהלך הפינוי. לעומת זאת, אם הלקוח ביקש מהמוביל לבצע פעולה שאיננה בתחום אחריותו (נניח ניתוק מכונת הכביסה ממים- דבר שהלקוח היה אמור לבצע), אזי הנזק למכשיר או לכל רכוש אחר- אם קרה כתוצאה מכך- הוא באחריות הלקוח.

9. כיצד הצרכן יכול להיות בטוח שהמוצרים הישנים מועברים למיחזור?

כחלק מהמנדט שניתן לתאגיד מ.א.י מהמדינה, התאגיד מבצע מעקב אחר תהליך הפינוי החל ממועד ההזמנה של הפינוי (באמצעות חנות החשמל או חברת ההובלה), וכלה במעקב אחר הנהג הספציפי שביצע את ההובלה והוביל את המוצר הישן למרכז מיון מורשה. כל התהליך מתועד במערכות מידע מיוחדות ומבוצעת עליו בקרה וכן ביקורות מדגמיות על מנת לוודא כי הציוד הישן אכן מפונה ומגיע למרכזי המיון השונים. ממרכז המיון עוברת הפסולת לטיפול סביבתי באחד ממתקני הטיפול המורשים על פי דין.

10. כיצד המוצרים הישנים ממוחזרים והיכן?

ישנן שיטות שונות למחזר מוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים. דין תהליך מיחזור מקרר איננו כדין מיחזור מכונת כביסה. בכל מפעלי המיחזור, מבוצע תהליך של הוצאת חומרים מזהמים ומסוכנים כגון גז, שמן טיפול באבן, וכן מבוצעת הפרדה בין סוגי מתכות ופלסטיק על מנת להגדיל את יעילות המיחזור. המיחזור מבוצע בשני שלבים: בשלב הראשון, מתבצעת הפרדה של חומרי הגלם השונים של המוצר. תהליך זה מבוצע בארץ, במתקני הטיפול המתפרשים מהקריות בצפון ועד אשקלון בדרום. בשלב השני, מתבצעת התכה והחזרת חומרי הגלם לייצור מוצרים חדשים. תהליך זה נעשה בדרך-כלל בחו"ל, ורק חלק קטן ממנו מתבצע בישראל באמצעות "מפעלי הברזל יהודה פלדות" ו- "חד אסף".

11. איך אני יכול לדעת שהמוצר החדש שאני קונה הוא מוצר ירוק?

מוצרים עתירי פלסטיק מזהמים הרבה יותר, הם קשים למיחזור וברוב המקרים מכילים מעכבי בעירה כמו כלור וברום שייפלטו בתקופות שימוש ממושכות או בחשיפה לשמש וחום

רכישת מוצרים ירוקים בעלי השפעה סביבתית וטביעת רגל אקולוגית מופחתת היא כבר טרנד עולמי וותיק. ניתן לבחון את הנושא בשני מישורים: הראשון הוא בצריכת האנרגיה של המוצרים, והשני הוא חומרי הגלם של המכשירים הירוקים. מוצרים עתירי פלסטיק מזהמים הרבה יותר, הם קשים למיחזור וברוב המקרים מכילים מעכבי בעירה כמו כלור וברום שייפלטו בתקופות שימוש ממושכות או בחשיפה לשמש וחום.

במוצרי הקירור, כמו מזגנים ומקררים, למשל, ניתן להבחין בין מקרר מזהם למקרר "ירוק". אותם מכשירים מכילים גזים בעלי השפעה סביבתית גבוהה, בעיקר להתחממות הגלובאלית, חלקם - CFC לדוגמא יהיו בעלי השפעה הרסנית עד כדי שהשפעתו של מקרר יחיד על הסביבה בתקופת חייו, תהיה שקולה לרכב הנוסע כ 100,000 ק"מ, זאת לעומת מקררים איכותיים יותר וחדשנים המכילים סדרת גזים המכונה CHC הם בעלי השפעה פחותה בהרבה.

12. המשווק לא הודיע ללקוח מראש שמגיע לו פינוי בחינם וגם לא הסכים לקחת ממנו את הציוד. מה לעשות?

במקרה של חריגה מהנוהל הקיים בחוק, ניתן לפנות אל תאגיד המיחזור מ.א.י שאחראי על יישום החוק על ידי המשווקים החתומים איתו, או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל: pniot@sviva.gov.il.

הכותבים הם מנכ"לים משותפים של תאגיד מ.א.י למיחזור אלקטרוניקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully