וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשקט בשקט הצעירים האלה משנים את ישראל

בשיתוף תכנית לשם שינוי, בשיתוף תכנית לשם שינוי

8.10.2019 / 0:00

יותר ויותר בני נוער עם מוגבלות מתנדבים ומחוללים שינוי בעזרת תכנית "לשם שינוי המוציאה לפועל פרויקטים התנדבותיים ברחבי הארץ

שמואל טהרני, מתנדב בעמות סח"י (סיירת חסד ייחודית). באדיבות סח"י,
"קיבלתי הסתכלות שונה על החיים". שמואל טהרני/באדיבות סח"י

"אתה עולה לבניין ושם את הארגז ליד הדלת. וזה הרגע שאתה מרגיש וואו! עכשיו אני שם אוכל על השולחן לאנשים האלה, שזה בזכותך. כשנכנסתי לסח"י - קיבלתי הסתכלות שונה על החיים - זו לא רק התנדבות לנזקקים, אלא דרך חיים". את הדברים מספר שמואל טהרני, בחור בן 20 עם לקות ראייה המתנדב יחד עם בני נוער נוספים עם לקות ראייה למען משפחות נזקקות, ומוכיח עד כמה אנשים עם מוגבלות יכולים לתרום לחברה הישראלית.

סח"י - סיירת חסד ייחודית המופעלת על ידי עמותת נכח, מגייסת אלפי בני נוער מכל רחבי הארץ לעזור לנזקקים בשכונות בהן הם גרים. הגישה בארגון תמיד הייתה, שלכל בן ובת נוער יש מה לתת, ושעם ההתאמות הנכונות ניתן למצוא תפקיד התנדבות משמעותי, בו יבואו לידי ביטוי היכולות שהם מביאים עימם. לדוגמא, כבר מספר שנים פועלת קבוצה של בני נוער עם לקויות ראייה בה חבר שמואל. הקבוצה אוספת מוצרי מזון במרכולים ורשתות מזון ומחלקת אותם למשפחות נזקקות.

"רציתי לתת לאחרים", מספר יניב אלימלך, בן 28 עם לקות ראייה המשמש כיום כרכז בעמותה, "ולכן הקמתי קבוצה של בני נוער עם לקות ראייה ורתמתי אותם לפרויקט התנדבות של חלוקת מזון לנזקקים בסתר. בסח"י אמרו לי שישמחו לשתף פעולה, אבל שקבוצה כזו צריכה להצטרף לקבוצה קיימת. נפגשנו בקריית משה בבית חינוך עיוורים, אספנו מוצרי מזון והתחלנו לחלק. אחרי כמה חודשים כבר אי אפשר היה לדעת למי יש לקות ראייה או עיוורון ולמי לא, החיבור היה מדהים וההרגשה של חברי הקבוצה הייתה אדירה - הן בזכות הגיבוש והן בזכות ההתנדבות".

"אני חלק מקבוצה שחרטה על דגלה עזרה לאחר וערבות הדדית"

עשייה משמעותית של בני נוער עם מוגבלות כמתנדבים ומשפיעים מתרחשת במקומות שונים ברחבי העולם. הדוגמא המפורסמת ביותר בימים אלה היא גרטה טונברג משבדיה, אשר מובילה את מחאת הצעירים הגלובלית נגד הזנחת משבר האקלים. גרטה אובחנה על הרצף האוטיסטי, ואמרה כי היא מאמינה שזה מה שנתן לה את האפשרות לראות דברים מחוץ לקופסה ודחף אותה לצאת ולהשפיע. גם בארץ ביותר ויותר עמותות וארגונים מבינים את הערך המוסף שמתנדבים עם מוגבלות מביאים עמם.

לאתר ולהורדת המדריך השלם להתנדבות של בני נוער עם מוגבלות >>

הפקה: HoopA creative

"ההורים שלי שמחו מאוד על ההתנדבות", מספר שמואל טהרני, "אני מתנדב מגיל 10 בבית תמחוי וכשהצטרפתי לסח"י בזכות יניב התלהבתי מאוד מהעשייה. יש כמוני עוד כמה עם לקות ראייה שעוזרים, מחלקים מוצרי מזון בסתר לנזקקים ומסבירים לבעלי עסקים כמה חשוב לאפשר כניסה עם כלב נחיה כדי שיסייע לבעליו".

מעבר לעשייה המשמעותית הספציפית, השינוי הכללי המתחולל בקרב הקהילה הוא גדול. ארגונים זוכים במגוון מתנדבים חדש, ובמתן שירות איכותי יותר היות ומתנדבים עם מוגבלות מבינים ביתר שאת את הצרכים של מוטבי ההתנדבות. מלבד זאת חברי הקהילה הפוגשים מתנדבים שהם אנשים עם מוגבלות, נחשפים ליכולותיהם ולחוזקותיהם ובעקבות זאת משנים חברי הקהילה את עמדותיהם ואת דעותיהם הקדומות כלפי אנשים עם מוגבלות. ההתנדבות משפיעה לחיוב גם על בני הנוער עצמם. היא מעשירה את הזהות האישית שלהם כמתנדבים, מגבירה אצלם את תחושות ההגשמה והאושר ומשפרת את הדימוי העצמי ואת המיומנויות המקצועיות והרגשיות.

"את המתנדבים עם לקויות הראייה אנחנו מגייסים בדרכים שונות. חלק מהם הכירו אותי ואז בעקבות הפעילות אליה הצטרפו הם הביאו את החברים שלהם וכך בשיטת 'חבר מביא חבר' התפתחנו", מספר יניב אלימלך, "מעגל המתנדבים הורחב גם בזכות קשר עם רכזי המעורבות בבתי הספר, צוותים חינוכיים והורים לבני נוער עם מוגבלות שנחשפו לעשייה. ההתנדבות עושה טוב לבני הנוער, הם תורמים לחברה ושיתוף הפעולה הוא מדהים".

יניב אלימלך, שמואל טהרני, מתנדבים בעמותת סח"י. צילום: יניב אלימלך, באדיבות המצולמים
ההתנדבות משפיעה לחיוב גם על בני הנוער עצמם, מעשירה את הזהות האישית שלהם כמתנדבים ומגבירה אצלם את תחושות ההגשמה והאושר. יניב אלימלך ושמואל טהרני/באדיבות המצולמים, צילום: יניב אלימלך

בשנת 2014 החל משרד החינוך להפעיל את התכנית התלת שנתית 'התפתחות אישית ומעורבות חברתית' בקרב כלל תלמידי התיכון בארץ. על מנת שגם בני נוער עם מוגבלות ישתתפו בה באופן מלא, פרסם משרד החינוך את מסמך ההתאמות ליישום התכנית עבור תלמידי עם מוגבלות, ויצאה לדרך תכנית לשם שינוי במטרה ללמוד מהניסיונות הנקודתיים שכבר פעלו בשטח, לפתח ידע וכלים, לייצר שיתופי פעולה עם ארגונים ועמותות ולמסד את היישום המותאם עבור בני נוער עם מוגבלות במערכת החינוך ובכלל.

רכזי/ות מתנדבים בארגונים, צוותים חינוכיים, מנהלי/ות ורכזי/ות התנדבות רשותיים, הורים וכל המתעניין בהתנדבות של בני נוער עם מוגבלות מוזמן להיכנס לאתר ולעשות שימוש בידע ובכלים שפותחו בתכנית.

לאתר ולהורדת המדריך השלם להתנדבות של בני נוער עם מוגבלות >>

"מלמדים אותנו נתינה", מסכם שמואל טהרני, "זו הסתכלות אחרת על החיים ולא רק בהקשר של ההתנדבות למען נזקקים. אני חלק מקבוצה שחרטה על דגלה עזרה לאחר וערבות הדדית".

תכנית לשם שינוי מופעלת בשותפות של משרד החינוך, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, ג'וינט ישראל-אשלים, הרשת להתנדבות ישראלית, אלווין ישראל ומרכז השלטון המקומי.

בשיתוף תכנית לשם שינוי, בשיתוף תכנית לשם שינוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully