וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנראה שכבר לא יהיה תקציב השנה - ואולי עדיף כך

11.10.2019 / 0:00

גם אם תקום ממשלה בקרוב היא תתקשה להעביר את תקציב 2020 בזמן שקוצב לה החוק ואם הוא יעבור ככל הנראה הוא לא ייתן מענה לצרכי השוק אלא לצרכי הקואליציה

משה כחלון ובנימין נתניהו בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2014. נועם מושקוביץ
משה כחלון ובנימין נתניהו/נועם מושקוביץ

זה שאין ממשלה בישראל זה דבר רע. אבל בעיתוי הנוכחי, יש בזה דבר אחד טוב. כשאין ממשלה, אף אחד לא יכול להעביר את תקציב המדינה ל- 2020. האמת, המצב הנוכחי הוא מאד מעניין, ולפי דעתי די חסר תקדים. כי לפי החוק, הממשלה אמורה להעביר את התקציב עד ה-31 בדצמבר כל שנה. די ברור שהשנה זה כבר לא יקרה, כי גם במקרה הכי טוב לא תהיה ממשלה לפני נובמבר, וגם כשתהיה ממשלה, השרים יצטרכו כמה חודשים כדי להתרגל למשרד. אם התקציב לא יעבור עד ה-31 בדצמבר, לממשלה תינתן הארכה עד מרץ. אם גם במרץ לא יהיה תקציב, הממשלה תיפול ואנחנו נלך לבחירות.

זה אומר שאם תהיה ממשלה, לא תהיה לה ברירה אלא להעביר את התקציב באופן מהיר. לכן אין שום סיכוי שהתקציב יהיה כזה שמיועד לטפל בבעיות של המשק. זה אפילו לא יהיה תקציב שייתן לממשלה הזדמנות לקבוע את סדר העדיפות שלה. זה יהיה תקציב שבו הדבר היחיד שיקבע מה יעבור ומה לא, זה מי מסוגל לסחוט כמה. כי אין מה לעשות, כשרוצים להעביר משהו מהר, פחות שמים לב לפרטים הקטנים, ויותר שמים לב לזה שכשהתקציב יהיה על השולחן של הכנסת ב-28 בפברואר, כל האצבעות של הקואליציה יתרוממו בשבילו.

האזרחים ישלמו בכל מקרה

ה אומר שנקבל קיצוץ רוחבי של כ-2%, שזה בדיוק מה שצריך כדי להחזיר את הגרעון למסלול, אחרי שכחלון קצת הוציא אותו משליטה

אם ראש הממשלה יהיה נתניהו, למשל, אז הוא כבר הודיע שבראש סדר העדיפויות שלו זה להגדיל את תקציב הבטחון. הוא אפילו רמז שהוא מעוניין שתקציב הבטחון יהיה באותו סדר גודל כפי שהיה אחרי מלחמת יום הכיפורים. אני מאד מקווה שהוא לא מתכוון לכך באופן מילולי, כי אחרי מלחמת יום הכיפורים הוצאות הביטחון הגיעו לכ-30% מהתוצר, מה שהביא את ממשלת ישראל לסף פשיטת רגל ואת האינפלציה לרמה של 450%. אבל גם אם הוא מתכוון להגדיל את הוצאות הבטחון בהרבה פחות מכך, כל גידול בהוצאות הבטחון משמעו או גידול משמעותי בחוב הממשלתי, או קיצוץ עמוק בתקציבי החינוך והבריאות. בכל אחת מהאפשרויות, מי שישלם זה האזרחים.

מכיוון שבמצב שבו צריך להעביר תקציב באופן מהיר אף אחד לא יוכל להתווכח עם ראש הממשלה, וגם לא אם אף אחת מהשותפות לקואליציה, אז די ברור איך יראה תקציב אם ראש הממשלה יהיה נתניהו. אם זה יהיה גנץ, התקציב כנראה יראה קצת אחרת, אבל עדיין זה יהיה תקציב שיקבע לפי מי לוחץ יותר, ולא לפי מה צריך יותר.

כך שאני בהחלט בעד שתהיה ממשלה. אבל במצב הנוכחי אני לא חושב שזה רע שנמשיך ללא תקציב גם עמוק לתוך 2020. כי אם אין תקציב, המדינה ממשיכה לפעול כשכל חודש מוציאים 1/12 מתוך התקציב שאושר ב-2019. זה אומר שנקבל קיצוץ רוחבי של כ-2%, שזה בדיוק מה שצריך כדי להחזיר את הגרעון למסלול, אחרי שכחלון קצת הוציא אותו משליטה. זה ממש לא מצב אופטימלי, אבל כשצריך לבחור בין רע לגרוע, עדיף להישאר עם הרע.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully