וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברה תקופת החסד: מהן ההגבלות של חוק המזומן?

אורי גולדמן

22.10.2019 / 9:14

החל מתחילת אוקטובר נענשות עסקאות העוברות על חוק הגבלת השימוש במזומן כבר מהעבירה הראשונה. מה אומר החוק?

שטרות של שקל. ShutterStock
מזומן/ShutterStock

בחודש ינואר האחרון נכנס לתוקפו החוק לצמצום השימוש במזומן, הקובע הגבלות שונות על השימוש במזומן במשק. בתחילת חודש יולי 2019 נכנסה לתוקפה הפעימה השנייה של החוק, שעניינה הגבלות שונות על שיקים שקבעו כי אי אפשר להסב שיקים מעל 10,000 שקל יותר מפעם אחת. עד עתה החוק העניק תקופת הסתגלות במהלכה לא הוטלו קנסות אלא במקרה של הפרה חוזרת. מתחילת אוקטובר הסתיימה תקופת ההסתגלות והעוברים על החוק צפויים לקבל קנסות החל מההפרה הראשונה.

חוק המזומן - מהו?

החוק לצמצום השימוש במזומן כשמו כן הוא - הגבלת השימוש בכסף מזומן, והוא נועד להילחם בהון השחור. החוק אוסר על עסקים לבצע עסקאות מזומן העולות על 11 אלף שקל. החוק קובע כי בעסקה ששוויה עולה על 11 אלף שקל ניתן יהיה לשלם 10% בלבד משווי העסקה במזומן - כל עוד סכום זה לא מגיע בעצמו ל-11 אלף שקל. לעומת זאת כאשר העסקה מבוצעת ע"י שני גורמים פרטיים, מאפשר החוק לבצע עסקה במזומן עד גובה של 50 אלף שקל.

כמו כן, החוק אוסר על עוסק, במסגרת עסקו, לתת או לקבל "שיק פתוח". שיק פתוח הוא שיק שאינו מושלם לפי פקודת השטרות, למשל שיק שחסרים בו פרטים כגון שם מקבל התשלום בשורה של - "לפקודת". כלומר, כל תשלום בשיק בעבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה, מחייב את העוסק לוודא ששם מקבל התשלום בשיק נקוב בשיק כנפרע או כנסב, לפי העניין. לעומת זאת בעסקה בין אנשים פרטיים (כשאין עוסק מעורב כאחד הצדדים בעסקה) - ההגבלה על אי מסירת שיק פתוח חלה רק כשסכום התשלום בשיק עולה על 5,000 שקל, בעבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה. בנוסף, קיימת הגבלה לפיה לא יסב אדם שיק ולא יקבל שיק מוסב, בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בשיק. עד יולי לא היתה הגבלה על מספר ההסבות שניתן לעשות בשיק.


במסגרת הפעימה השנייה חל איסור על מוסדות פיננסיים - בנק, בנק הדואר ובעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי לפרוע שיקים שבהם מתקיימת אחת ההגבלות שלהלן:

א. אסור לאותם מוסדות פיננסיים לפרוע "שיק פתוח"- שבו שם הנפרע אינו נקוב בשיק (בכל סכום).

ב. ההגבלות אוסרות לפרוע שיק מוסב שבו הסכום הנקוב עולה על 10,000 שקל אם לא נקובים בשיק השמות של המסב והנסב ומספר הזהות של המסב. בנוסף, לא מתאפשרת יותר מהסבה אחת של שיק מעל 10,000 שקל, למעט חריגים - הסבה שניה לגוף פיננסי מפוקח.

בתחילת חודש אוקטובר 2019 נכנס האלמנט הענישתי לחוק והוא תקף כבר מההפרה הראשונה של החוק. בגין הפרת הוראות החוק יוטל קנס / "עיצום כספי" על שני הצדדים לעסקה. שיעור הקנס מהסכום ששולם במזומן בחריגה, נקבע לפי מדרגות החריגה, כאשר הקנס נע בין 15-30% מסכום העסקה. יודגש כי על עוסק שייתפס שעבר על חוק המזומן בפעם השנייה בתוך שנתיים יוטל כפל קנס.

בנוסף, עבירה על חוק המזומן היא עבירה פלילית - עבירות מרמה. בלשון החוק מצויין כי "העושה מעשה מרמה, לרבות אחד מהמעשים המנויים להלן, במטרה להתחמק מאחד האיסורים הקבועים בחוק, דינו מאסר שלוש שנים: מפצל במרמה עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה; רושם פרטים כוזבים במסמך" (שימו לב!).

ימים יגידו האם החוק אכן מסייע למלחמה בהון השחור, או ההיפך- משום שבניגוד לעבר, כיום יש לשני הצדדים שעוברים עבירה בעסקה אינטרס שלא לגלות אותה, כך שהעבירה עשויה להיות יותר קשה לגילוי ובלתי ניתנת לאכיפה. כך גם לא ברורה יעילותו של החוק לעומת הפגיעה בכמות העסקאות במשק.

מה נחשבת עסקת מזומן בכלל? האם העברה בנקאית בסך 100 אלף שקל שאח מעביר לאח לצורך הלוואה לרכישת דירה/ רכב נחשבת עסקת מזומן?

"מזומן" מוגדר בחוק, פשוטו כמשמעו, כשטרות, מטבעות או כל הילך חוקי אחר (למשל ביטקוין ודומיו אינו נחשב הילך חוקי), לרבות שטרות של מטבע זר. העברה בנקאית אינה נחשבת מזומן.
אגב, העברת מזומן בין קרובי משפחה מוחרגת מהחוק ואין עליה הגבלה.

האם הפקדת מזומן בבנק, בחשבון של אחר מותרת?

לעמדת רשות המסים, הפקדה בחשבון בנק של אחר, נחשבת כתשלום מזומן לכל דבר וענין. אך יש לציין כי הדבר טרם נבחן בערכאות.

אדם קונה סלון ב 30 אלף שקל. כמה מזומן ניתן לשלם בעסקה?

מאחר ומחיר העסקה עובר את ה-11 אלף שקל, אותו אדם יכול לשלם רק 10% משוויה לחנות הרהיטים - 3,000 שקל. את היתר הוא ייאלץ לשלם בשיקים, אשראי, או העברה בנקאית.

אותו אדם העביר לחנות 2 שיקים על היתרה בסך 20 אלף ו-7,000 שקל, לשני החודשים העוקבים, אך נקלע לבעיה תזרימית. האם הוא יכול לבקש מהחנות בחזרה את השיק של ה-7,000 ובמקומות לתת מזומן?

לא, משום שמה שקובע לעניין ההגבלות הוא "מחיר העסקה", ואילו בדוגמא, מחיר העסקה הכולל נותר 30 אלף שקל. לכן אותה מגבלה של מזומן חלה גם כאן.

הכותב הוא עו"ד במשרד עורכי דין גולדמן ושות'. סגן יו"ר (משותף) בועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, נציג בוועדת יישום חוק הצמצום במזומן ברשות המסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully