וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצמיחה של המשק ברבעון השני של השנה - 0.6% בלבד

גיא בן סימון

22.10.2019 / 13:08

הלמ"ס פרסמה את האומדן השלישי לנתוני הצמיחה, שחושף כי ההאטה חריפה הרבה יותר מכפי שנמדד באומדן השני

משה כחלון בראיון באולפן וואלה חדשות, 10 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') את האומדן השלישי לנתוני הצמיחה של המשק ברבעון השני של 2019, והתמונה משקפת האטה חריפה יותר מהצפוי בקצב הצמיחה.

לפי הלמ"ס, המשק רשם ברבעון השני של השנה צמיחה של 0.6% לעומת קצב צמיחה של 1% באומדן השני. ללא מסים נטו על היבוא מדובר בקצב צמיחה של 2.7%, לעומת 3.1% כפי שנמסר באומדן השני שסיפקה הלמ"ס, ולעומת נתון של 3% ברבעון הראשון של השנה. תרמה את חלקה הירידה בהכנסות ממסים שנבעה מהירידה ברכישת כלי הרכב לעומת הרבעון הראשון של השנה.

העלייה המתונה בתוצר ברבעון השני של השנה משקפת ירידות בהוצאה לצריכה פרטית ובהשקעות בנכסים הקבועים שהושפעו מירידה משמעותית ביבוא כלי הרכב לאחר העלייה ברבעון השני של השנה. לעומת זאת, חלה עלייה ביצוא הסחורות והשירותים ובהוצאה לצריכה הציבורית. בנוסף חלה עלייה ביבוא הסחורות והשירותים.

קצב הצמיחה הנמוך מגיע לאחר עלייה של 4.4% ברבעון הראשון של השנה, ועלייה של 4.1% ברבעון הרביעי של שנת 2018.

במחצית הראשונה של השנה עלה התוצר המקומי הגלומי ב-3.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.8% במחצית השנייה אשתקד ושל 3.5% במחצית הראשונה.

התוצר העסקי במחירי בסיס עלה ברבעון השני של השנה ב-3.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 3.9% ברבעון הראשון ושל 3.6% ברבעון הרביעי של 2018.

היצוא עודכן מטה

יבוא הסחורות והשירותים (למעט יבוא בטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים) ירד ברבעון השני ב-1.8% לאחר עלייה של 8.6% ברבעון הקודם. מדובר בנתון שתוקן מעלה לעומת ירידה של 2.5% כפי שנמסר באומדן השני.

יצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הזנק ויהלומים עלה ברבעון השני ב-10% בחישוב שנתי, לעומת 13.6% באומדן הקודם. בלמ"ס מסבירים כי הסיבה העיקרית לשינוי לעומת העדכון הקודם מיוחס לעדכון מדד היצוא התעשייתי. ברבעון הקודם היצוא היה בגובה של 10.6%.

יצוא היהלומים ירד ב-34.8% בחישוב שנתי (10.2% בחישוב רבעוני), ויצוא חברות הזנק ירד כך שסך היצוא של סחורות ושירותים מישראל עלה ב-2.3% בחישוב שנתי.

ההוצאה לצריכה פרטית תוקנה מעלה

ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ב-0.9% ברבעון השני של 2019, לעומת עלייה של 3.8% ברבעון הקודם ועלייה של 5.3% ברבעון הרביעי של 2018. הירידה בהוצאה לצריכה פרטית לנפש ברבעון השני משקפת ירידה בהוצאה למוצרים בני קיימה לנפש בשיעור של 66% בחישוב שנתי (24% בחישוב רבעוני), לאחר עלייה של 84.5% בחישוב שנתי (עלייה של 16.5% בחישוב רבעוני). מדובר בנתון מתוקן מעלה לעומת ירידה של 1.3% בהוצאה לצריכה פרטית שנמסרה באומדן השני.

לפני כשבוע קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה של המשק, כחלק מהתחזית הקודרת לכלכלה העולמית, כאשר התחזית של קרן המטבע שיקפה האטה בקרב 90% מהמדינות. בקרן המטבע צופים כי כלכלת ישראל תציג שיעור צמיחה של 3.1% בכל אחת מהשנתיים הקרובות, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.3% בשנת 2019. תחזית זו הונמכה מספר פעמים בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully