וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאחר הזיגזג שבנק ישראל עשה - הריבית תרד לטריטוריה השלילית"

גיא בן סימון

29.10.2019 / 9:45

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, פרוטוקול הריבית של בנק ישראל לימד כי שניים מהמתנגדים להפחתה עשויים להצטרף אליה בקרוב. לדבריו, סביר שבנק ישראל יחכה לביטחון מלא בצורך בהפחתה של הריבית, אך לכשזאת תתבצע, היא תהיה תחילתה של מגמה

בהמשך לפרסום פרוטוקול הריבית של בנק ישראל מישיבתו האחרונה, שחשף כי שניים מבין חברי הועדה המוניטרית הצביעו בעד הפחתה של הריבית כבר אז, אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אסלסנס מעריך כי תוואי הריבית של בנק ישראל צפוי להביא לריבית שלילית במשק.

"פרוטוקול הריבית לימד ששניים מהמתנגדים להפחתה עשויים להצטרף אליה בקרוב, כשהעריכו כי ש'הסיכונים משמעותיים'", כתב כהנוביץ בסקירתו השבועית. "למעשה, גם המתנגד העיקרי להפחתה, שטען כי המדיניות מרחיבה מספיק ואף יותר מדי, לא תמך בהעלאה. להערכתנו, לאחר הזיגזג שבנק ישראל עשה עם ההעלאה וההתקפלות, סביר שיחכה לביטחון מלא בצורך בהפחתה, ולכן לכשזאת תתבצע, היא תהיה תחילתה של מגמה, שתביא אותנו אל טריטוריית הריבית השלילית".

נזכיר כי כבר בהודעת הריבית האחרונה בנק ישראל ציין את הצורך בהפחתה של הריבית כדי לתמוך בחזרת האינפלציה למרכז היעד.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
תחילתה של מגמה. נגיד בנק ישראל אמיר ירון/רויטרס

עיני השוק נשואות כעת להודעת הריבית של הפד מחר, ולפי התחזיות בשוק, הנגיד ג'רום פאוול צפוי להפחית את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.75%. "הפד צפוי להוריד ריבית והשוק מעריך שבינתיים זה יספיק, מה שתמך בעליית תשואות. השוק כמובן טועה", כתב כהנוביץ. "הפד צפוי להוריד את הריבית ולהמתין בה עד להידרדרות הבאה בנתונים, שתהיה כנראה מוקדם מכפי שהשוק מתמחר. הלחץ להפחתת ריבית בארה"ב נרגע כשנתוני המאקרו התחילו להפתיע לטובה, כשהאופטימיות להסכם סחר והסכם ברקזיט גברה, כשדוחות החברות היו טובים מהציפיות, וכשמחיר הנפט עלה ותמך בהתאוששות ציפיות האינפלציה. השוק מתמחר כעת כי הפחתת הריבית השבוע (שמגולמת ב-90.4%) תהיה האחרונה עד ל-מרץ 2020 (וגם אז בהסתברות גבולית של 55%). אך השנה האחרונה לימדה אותנו שהניסיון לתזמן את מיצוי הורדות הריבית מסוכן מאד, כשכל עליית תשואות התבררה בתוך פרק זמן קצר כזמנית".

כהנוביץ מעריך בנוסף כי "בקרוב נראה את נתוני המאקרו בארה"ב חוזרים לאכזב, גם כשהשפעתה החיובית של ירידת התשואות עד אוגוסט תתחיל להתפוגג. בסיכון גבוה נמצאים שוק העבודה, כשהנגזרת השנייה שלו ממשיכה להתדרדר. אנחנו עדים לתופעה שבה הנגזרת הראשונה למצב שוק העבודה נראית מצוין, עם שיעור אבטלה שממשיך לרדת, והגיע בארה"ב בספטמבר ל-3.5%, שפל של מאה וחצי שנה, יחד עם גיוס עובדים שהפתיע בעיקר בעדכון כלפי מעלה לנתוני חודש אוגוסט. אך הנגזרת השנייה לשוק העבודה ממשיכה להתדרדר. גיוס העובדים החדשים במגמת ירידה בולטת ועליית השכר בארה"ב נבלמה, הפוך ממה שהיינו מצפים לראות בשוק עבודה שמתהדק".

ביום שישי יפורסמו בארה"ב נתונים מעודכנים לגבי שוק העבודה, ולגבי שוק הנדל"ן, שמתחיל להיחנק. כהנוביץ' מציין כי הבנקים חוששים לתת משכנתאות והיקף המשכנתאות החדשות בארה"ב ירד בשבוע שעבר בשיעור החד ביותר מאז 2016, על רקע זינוק בריבית למשכנתאות. הריבית הממוצעת למשכנתאות בארה"ב קפצה לשיא של 12 שבועות. "חלק מעליית הריבית קשורה כמובן לעליית התשואות הממשלתיות, אך מעניין יותר הוא פתיחת מרווח הריבית, שהגיע בטווח של 30 שנה לרמות שנראו לאחרונה רק ב-2008 ו-2000. ולמה שהבנקים יחששו לתת משכנתאות אם באמת שוק העבודה כל כך בריא ושוק הנדל"ן כל כלך מדהים? כי הם פשוט לא כאלה", כתב.
"היקף הסחר בין ארה"ב לסין מדוד"

לגבי האופטימיות בשווקים בעניין מתיחות הסחר בין סין לארה"ב, כתב כהנוביץ' כי זו עשויה להיות מזוהה עם הדחייה של הטלת המכסים ולאו דווקא כי הסכם סחר עשוי להיחתם. באקסלנס ממשיכים להחזיק בדעה כי לא יהיה הסכם סחר כאשר הצדדים רק קונים עוד זמן. "בחודש הבא צפוי להיחתם במפגש בין טראמפ לנשיא סין בצ'ילה שלב ראשון בהסכם סחר. העניין שחוץ מהשם 'הסכם', אין בזה קשר לסוגיות העיקריות של סכסוך הסחר", כתב כהנוביץ'. "נראה שמטרתו בעיקר להשיג נקודות פוליטיות לטראמפ ומשיכת זמן של שקט לסינים".

"נזכיר כי להערכתנו אין תרחיש סביר שבו ייחתם הסכם סחר - מה שהופך כל תגובת שוק שנשענת על אופטימיות להזדמנות פעולה", הוסיף. "בנוסף, למרות התגובות החדות לעיתים של השוק להתפתחויות במלחמת הסחר, אנו מעריכים כי היא איננה גורם משמעותי לכלכלה העולמית, ממספר סיבות, בניהן שהיקף הסחר בין ארה"ב לסין מדוד, כשהמטבע הסיני עובר ברקע פיחות וסופג חלק גדול מהמכסים, כשחברות מסוגלות להעביר חלק משמעותי מפסי היצור המיועדים לשוק האמריקאי/הסיני למדינות צד שלישי וכשחלק מהסחורה המיוצאת כנראה מוסווית כיצור של צד שלישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully