וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרמי לוי ועד יוחננוף: בענף המזון אוהבים להעסיק בני משפחה - ומשלמים על זה ביוקר

אביב לוי

3.11.2019 / 5:56

מנכ"ל וסמנכ"ל אבל גם מלגזן וקופאית: מוטיב המשפחתיות מאפיין את תחום רשתות המזון המקומיות, החל ממשרות הניהול הבכירות ביותר ועד תפקידים זוטרים

סופרמרקט של יוחננוף בקריית עקרון. צילום: תמר מצפי, גלובס
סופרמרקט של יוחננוף בקריית עקרון/גלובס, צילום: תמר מצפי

טיוטת התשקיף שפרסמה בימים האחרונים רשת קמעונאות המזון יוחננוף, לקראת הנפקת מניות הראשונית (IPO) שהיא מתכננת לבצע בבורסה בתל-אביב, חשפה שוב את מוטיב המשפחתיות המאפיין את תחום רשתות המזון המקומיות. ברבות מהן מועסקים בני משפחה רבים של בעלי הרשת, החל ממשרות הניהול הבכירות ביותר ועד תפקידים זוטרים, בעלויות שכר פחותות, ממלגזן ועד קופאית.

צריך לציין כי אותה משפחתיות המאפיינת את רשתות המזון (חברות עתירות כוח אדם המעסיקות אלפי עובדים כל אחת) אינה תופעה יוצאת דופן בשוק ההון המקומי. ניתן למצוא חברות רבות, בתחומי פעילות מגוונים, שבהן מגיע חלק ניכר מנושאי המשרה מקרב המשפחה השולטת - החל מנדל"ן (דמרי, פרשקובסקי, צרפתי), דרך אופנה (פוקס) ועד סחר (חממה).

ככלל מדובר בתופעה לגיטימית ולעתים אף מתבקשת, ברמת המחויבות לעסק, השמירה על המוניטין והשליטה על הנעשה בחברה, כאשר לא פעם האופי המשפחתי מסייע להתפתחות עסקיה. מהלך ההנפקה בבורסה שמקדמת יוחננוף נועד לאפשר את הרחבת פעילותה העסקית. אולם כמו במקרים רבים לפניה, הוא גם מסייע לה בסידור עבודה לבני משפחת המייסדים וקרוביהם, וכן גם לשידרוג ניכר בתנאי העסקתם ביחס לאלה שלהם היו זכאים טרם הפיכת החברה לציבורית.

כמובן שלא תמיד עסקים ומשפחה הולכים ביחד. הדוגמה הבולטת לכך הגיעה לאחרונה אף היא מענף קמעונאות המזון, ברשת טיב טעם שנפרדה מהמנכ"ל, עדי כהן, שהיה חתנו של בעל השליטה ברשת, חגי שלום. עזיבת כהן את תפקיד מנכ"ל הרשת התרחשה על רקע חילוקי הדעות בינו לבין בעל השליטה, לאחר הפרידה מבתו של שלום.

יוחננוף

שכרו החודשי של איתן יוחננוף, בתפקידו כמנכ"ל הרשת, הוקפץ אשתקד פי 12.5 ומיולי 2018 הוא עומד על 250 אלף שקל, לעומת 20 אלף שקל טרם לכך. מחודש יוני האחרון הוא כבר אינו מועסק בחברה והחל לספק לה את שירותי הניהול באמצעות חברה פרטית.

שידרוג שכרו של איתן יוחננוף הקפיץ את עלות העסקתו ב-2018 ליותר מ-2 מיליון שקל, לעומת 300 אלף שקל ב-2017. השנה עלות שכרו צפויה להגיע לשיא חדש, אחרי שבסיכום מחצית השנה היא הצטברה ל-1.5 מיליון שקל.

עם עלות העסקתו המעודכנת הפך איתן יוחננוף לשיאן השכר ברשת המזון, המבקשת להנפיק את מניותיה בתל-אביב לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל. זאת לאחר שעקף את אביו, מרדכי יוחננוף, הזוכה לתגמול חודשי של 200 אלף שקל בתפקידו כיו"ר (עלות העסקתו אשתקד עמדה על כ-2.5 מיליון שקל).

קפיצות חדות, של פי 7.5, נרשמו אשתקד גם בעלות העסקת אחיו ואחיותיו של איתן יוחננוף - גיורא, חלי ושרית בתפקידיהם בחברה, ל-150 אלף שקל בחודש כל אחד, לעומת 20 אלף שקל טרם לכך. כך, עלות העסקת כל אחד מהשלושה ב-2018 הגיעה ל-1.3 מיליון שקל, לעומת פחות מ-300 אלף שקל ב-2017, ובמחצית השנה הנוכחית התקרבה ל-1 מיליון שקל לכל אחד, וגם הם, בדומה לאיתן, החלו מחודש יוני להעניק את שירותיהם לחברה באמצעות חברה פרטית.

מלבד המשפחה הגרעינית, יוחננוף מעסיקה קרובים נוספים בתפקידים זוטרים יותר, בעלויות שכר חודשיות בטווח של 12-23 אלף שקל. ביניהם אחיו של בעל השליטה, בתפקיד נהג ונאמן צי המשאיות של החברה, נכדתו המשמשת כפקידה, ובן זוגה המשמש כמנהל מחסן באחד מהסניפים. בסך הכל מעסיקה יוחננוף 9 בני משפחה, לאחר שנפרדה משלושה מנכדיו של מרדכי יוחננוף, שהועסקו בה בתפקידים זוטרים בשכר שעתי ואשתקד עמדה עלות העסקת בני המשפחה על כ-8.5 מיליון שקל.

סניף רמי לוי בחדרה, לאחר ההודעה של תלמה לפיה התגלתה סלמונלה בכמה ממוצריה. שלומי גבאי
סניף רמי לוי/שלומי גבאי

רמי לוי

רשת רמי לוי היא אחת מהשיאניות בבורסה המקומית בכל הנוגע למספר בני המשפחה המועסקים בה. בשנה האחרונה הועסקו לא פחות מ-12 קרובים מרמות קירבה שונות ברשת, כשבראשם בעל השליטה עצמו, המכהן כמנכ"ל ובת זוגו, עדינה, המועסקת בחברה מהקמתה, ומכהנת כיום כסמנכ"לית וכגזברית ראשית בהיקף משרה של 50%.

משפחתו הקרובה של לוי היא חלק בלתי נפרד מהנהלת הרשת, וכבר בשנה שעברה הוא הצהיר בראיון ל"גלובס", שהוא בונה על דור העתיד לניהול החברה, כשאמר כי "אני בונה את בתי, יפית אטיאס לוי, כיורשת שלי". אטיאס (36), מכהנת כיום כסמנכ"לית השיווק של הרשת, ובשנה שעברה הסתפקה בשכר צנוע שהסתכם ב-365 אלף שקל. גם בן זוגה, אופיר אטיאס, הוא חלק משדרת הניהול, בתפקידו כמנהל פיתוח מרכזים לוגיסטיים וכמפקח על תחום התקשורת בחברה, נוסף לחברותו בדירקטוריון.

מלבדה נושאים שמונה אחים, אחיות, גיסים וגיסות של לוי בתפקידי ניהול שונים ברשת, בהם מנהלי סניפים ואזורים, ניהול לוגיסטי, רכש, ציוד ואחזקה, כשאחת מהן נושאת בתפקיד של ניהול סניף ואחראית על הכשרת קופאיות בסניפים השונים. סך עלות העסקת השמונה הסתכמה בשנה שעברה ב-2.2 מיליון שקל - נמוך מעלות העסקתו של לוי עצמו, שהגיעה ל-3 מיליון שקל.

למרות הסכומים הנאים מהם נהנה לוי בתפקידו כמנכ"ל הרשת שייסד ב-1976, אלה נחשבים ל"כסף קטן" שמייצרת לו החברה השוכרת ממנו נכסים (חלקם עם שותפים) המשמשים לפעילותה מזה שנים ארוכות - מה שמייצר לו הכנסות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה. בנוסף, מימש לוי לאורך השנים חלקים מהחזקותיו ברשת תמורת כמה מאות מיליוני שקלים.

פרשמרקט

בדומה ליוחננוף, גם צמד האחים אמיר, בעלי השליטה בפרשמרקט, המצטרפת האחרונה לבורסה בתל-אביב (החלה להיסחר בחודש מאי האחרון) דאגו לשדרוג נאה בתנאי העסקתם לקראת ההנפקה - כשהכפילו את עלות העסקתם החודשית ל-175 אלף שקל, לעומת פחות מ-90 אלף שקל בהם הסתפקו עד אפריל 2018. כך, עלות העסקתם השנתית, יוסי אמיר בתפקידו כיו"ר ושלומי אמיר כמנכ"ל, הגיעה בשנה שעברה ליותר מ-3 מיליון שקל לכל אחד, לעומת 1.2 מיליון שקל בהם הסתפקו ב-2017.

מלבד השניים, פרשמרקט מעסיקה את אלינור אמיר, בת זוגו של שלומי, כסמנכ"לית תפעול, שם עלות העסקתה ב-2018 הצטברה לכ-430 אלף שקל. אחותה, מורן פדידה, מועסקת כקופאית ברשת בתפקיד על בסיס שכר שעתי של 29 שקל, וב-2018 עלות העסקתה הסתכמה בפחות מ-50 אלף שקל.

פרשמרקט גם העסיקה את אימם של צמד בעלי השליטה, סימה עמר, משנת 2010 ועד מרץ 2018, תחילה כסגנית מנהלת סניף ובהמשך כעוזרת להנהלה בתחום אירועי יחסי הציבור, בשכר חודשי של כ-10 אלף שקל.

נוסף לתגמולים הנאים מהם נהנים האחים אמיר בתפקידיהם בניהול הרשת שבשליטתם, פרשמרקט גם שוכרת מחברה פרטית שלהם שטח המשמש כסניף שלה בקריית ביאליק, בדמי שכירות חודשיים של 33 אלף שקל.

אולם, הכסף הגדול ממנו נהנו האחים אמיר מאז הפכה החברה לציבורית הגיע מחלוקת דיבידנד של כ-220 מיליון שקל, כפי שהודיעה החברה לקראת ההנפקה, ונעשה בהתאם להצהרתה בחודש יולי - כשעיקר הסכום הגיע לכיסי השניים המחזיקים יחד לאחר ההנפקה כ-75% מהונה - בחלקים שווים.

ויקטורי

לצד צמיחת הפעילות הנאה שמציגה רשת המזון ויקטורי בשנים האחרונות, צומחת גם עלות העסקת בעלי השליטה בה, בראשות האחים אייל ואבי רביד, יחד עם אביהם, חיים (ויקטור) רביד. זו הצטברה יחד בשנה שעברה לסכום של כ-9.5 מיליון שקל - עלייה מצרפית של כ-25% ביחס לעלות העסקתם ב-2016.

זאת, כששיאן השכר של הרשת, המנכ"ל אייל רביד, נהנה אשתקד מתגמולים של 3.5 מיליון שקל. אחיו אבי, בתפקידו כסמנכ"ל תיפעול ופיתוח עסקי, נהנה מדמי ניהול וממענק זהים, ועלות העסקתו הייתה נמוכה רק במעט מכך. האבא, בתפקידו כנשיא הרשת וסמנכ"ל הכספים שלה, מסתפק בשכר קצת יותר נמוך מדמי הניהול של בניו, כך שעלות העסקתו הסתכמה ב-2.6 מיליון שקל.

בחודש יוני האחרון אישרו בעלי מניות הרשת את תנאי העסקת השלושה ברשת, בעלות שלפי הערכתה של ויקטורי, צפויה להיות בשנה הנוכחית דומה לזו של 2018. נוסף לשלושה, ויקטורי החלה להעסיק במהלך שנת 2016 את מיכל רביד, בת זוגו של אבי רביד, כאחראית על תכנון, עיצוב ורישוי סניפים של החברה, בהיקף משרה של 50% בעלות שנתית של כ-200 אלף שקל, על בסיס שכר חודשי של 10 אלף שקל.

בנוסף לשכרם, שותפים האחים רביד בחברה פרטית המשכירה לוויקטורי נכס באשקלון בדמי שכירות חודשיים של כ-100 אלף שקל, ושניהם הם גם הנהנים העיקריים מחלוקת דיבידנדים, שהצטברו ליותר מ-50 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות (2016-2018).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully