וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המשקיעים מפחדים ממנית הקציצה שמשגעת את השוק?

גיא בן סימון וגלי וינרב

3.11.2019 / 5:55

ההנפקה הסוערת של ביונד מיט במאי הביאה למוקד תשומת-הלב את תחום תחליפי הבשר והקפיצה את שוויה ל-12 מיליארד דולר

המבורגר טבעוני ביונד מיט. רעות סהר, רעות סהר
ביונד מיט/רעות סהר, רעות סהר

הצלילה במניית ביונד מיט ביום שלישי, שתוקנה מעט מאז, זכתה לעניין מגורמים רבים מסוגים שונים. מצד אחד, פעילי שוק ההון שעוקבים בעניין אחרי החברה ואחרי סקטור תחליפי הבשר התוסס, ומצד שני, פעילי הטבעונות והקיימות, שזכו לראות את תפיסת העולם שלהם הופכת גם לבון טון כלכלי, ורוצים לוודא שהיא תמשיך להיות כזו.

הירידה הנוכחית במניה היא בעיקרון סיפור שוק הוני: הנפקה רווחית בתחום עתיר הייפ, השתחררות של משקיעים מנעילה ורצון שלהם להספיק לברוח מהמניה בלי לסכן את הרווח שכבר נקשרו אליו, על רקע תנודות במצב הרוח של השוק בתחום ובכלל. אולם הסיפור הוא מורכב יותר, ומעלה שאלות לגבי עתיד שוק תחליפי הבשר. ביונד מיט רשמה אמנם הכנסות נאות ברבעון, ונראה כי היא מנוהלת היטב, אולם האם באמת אפשר יהיה להמשיך לקיים הייפ ועניין סביב מה שהוא בסך הכול קציצת אפונה מעובדת?

תחליפי בשר קיימים כמובן כבר שנים רבות. ישראל התבססה כמעצמה בתחום עם מוצרי טבעול, המשווקים היום בעולם על ידי נסטלה תחת המותג "Garden Gourmet". אולם יש להודות שלמוצרים הללו אין באמת טעם של בשר. המוצרים של ביונד מיט ושל מתחרותיה כמו Impossible Foods, נועדו לתת חוויית בשר אמיתית.

הצרכנים חלוקים לגבי ההצלחה - חלקם טוענים כי מדובר בחיקוי מוצלח של בשר, חלקם טוענים כי הטעם דומה אך המרקם עדיין דורש שיפור. כך או כך, ההסכמה היא שביונד נותנת את הפתרון הטוב ביותר עד כה, למי שמעוניין ללעוס את החלבון הצמחי שלו בצורת המבורגר תעשייתי. שאלות עלו לגבי טענות החברה כי המוצר בריא יותר: הוא מכיל רק מוצרים מן הצומח, לא מהונדסים גנטית, אך הוא גם מעובד עד רמת המולקולה. מבחינת קיימות, החברה טוענת כי המוצר שלה מייצר 90% פחות גזי חממה ומים וצורך פחות מחצי מכמות האנרגיה לעומת קציץ פרה. בינתיים לא נשמעו טענות כי המוצר אינו סביבתי.

מניית ביונד מיט. גלובס,
מניית ביונד מיט/גלובס

ההייפ דעך מיולי

הנפקת ביונד מיט במאי האחרון היא שפקחה את העיניים של העולם לתחום תחליפי הבשר. החברה הונפקה במחיר של 25 דולר למניה, זינקה ביותר מ-163% ביומה הראשון למסחר בבורסה, וחודשיים אחר כך עלתה לשיא ששיקף לחברה שווי דמיוני של כ-12 מיליארד דולר ונסקה למחיר של 234 דולר למניה - גידול של 836%. היא הייתה החברה הציבורית היחידה בתחום תחליפי הבשר בבורסה כשהעולם גילה את הקטגוריה והבין שמדובר בתחום שעשוי לקחת נתח משמעותי מתעשיית הבשר.

סקטור הבקר בלבד מגלגל כ-222 מיליארד דולר בשנה. עד היום היו תחליפי הבשר הצמחוניים רק חלק קטן משוק זה בעולם, כשצמחונים וטבעונים מסתפקים בעיקר בסלט, קטניות וטופו (שוק שבעצמו כבר מגלגל מעל שני מיליארד דולר בעולם). אולם כעת יש אנליסטים שמהמרים כי שוק תחליפי הבקר יהווה כ-10% משוק הבקר תוך עשור. וזאת עוד לפני שהגענו לתחליפי עוף וסוגי בשר אחרים.

הסיפור מאחורי החברה היווה גם הוא חלק מן המנוע לתהליך: המנכ"ל אית'ן בראון סיפר על הדילמות המוסריות שלו לגבי אכילת בשר מגיל צעיר; גורמים כמו ביל גייטס השקיעו בחברה והיא התלבשה על גל הולך וגובר של דאגה לקיימות. ההשקה המסחרית המשמעותית של מוצר הבקר של החברה הגיעה במקביל להנפקה, כך שהמשקיעים יכלו ליהנות מרווח כספי, מצפון ממורק והתנסות בחוויה חדשה - הכול בו זמנית.

ביולי החל ההייפ לדעוך כפי שעלה, אך המניה עדיין נסחרת במחיר גבוה בכ-320% לעומת מחיר ההנפקה. השאלה העיקרית לגבי ביונד מיט היא עד כמה תצליח החברה לשמור על בידול בקטגוריה שמתחרים נכנסים אליה כל הזמן. לביונד פטנטים רבים, אולם יש דרכים שונות להגיע לטעם בשרי. כמו כן עולה השאלה עד כמה ניתן לשמר את העניין במוצר כאשר ההייפ יורד. ישנו חשש כי בסופו של דבר צמחונים וטבעונים ישובו למוצרים לא מעובדים, בעוד חובבי הבשר יתקשו לוותר על הדבר האמיתי. בטווח הרחוק יותר יש תחום הבשר המשובט, שמציע להביא לעולם בשר במצפון נקי, עם טעם ומרקם של בשר - ולא רק קירוב סביר.

ההכנסות לא מפסיקות לעלות. גלובס,
ההכנסות לא מפסיקות לעלות/גלובס

מה קרה השבוע?

הירידה שנרשמה השבוע, היא כאמור בעיקר סיפור של השתחררות המניות החסומות מן ההנפקה. במסגרת קדם ההנפקה שהתבצעה ב-2 למאי נאסר על כלל המשקיעים, בהם עובדי החברה שקיבלו מניות, למכור או לגדר אותן למשך תקופה של 180 יום. כשתמה התקופה ביום שני האחרון, משתתפי ההנפקה הראשונית הסוערת ביותר מזה שני עשורים הזדרזו לגרוף רווחים לפני שרכבת ההרים תמשיך בדרכה.

מצב זה העיב על הדוח הרבעוני שפורסם השבוע בו החברה הפתיעה את השוק, העלתה תחזיות ולראשונה עברה לרווחיות. ברבעון השלישי של 2019 החברה שילשה את ההכנסותיה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ל-92 מיליון דולר, והציגה מעבר לרווח של 4.1 מיליון דולר לעומת הפסד של 9.3 מיליון דולר ברבעון המקביל.

לאחר שתמה תקופת ההמתנה שמנעה מעובדי ומשקיעי ההנפקה הראשונית למכור את מניותיהם, אלו יכלו למכור מניות בשוק הפתוח - ולפי הערכות התווספו לשוק כ-40 מיליון מניות.

בג'יי.פי מורגן כתבו כי הימים שלאחר תפוגת המניות מהחסימה יעידו על ההמשך, ואכן המניה זינקה יום לאחר מכן בכ-8%, מה שמפיח אופטימיות בקרב המשקיעים. אולם ביונד מיט, שהונפקה לפי מחיר של 25 דולרים, נסחרת כיום לפי מחיר של 88.9 דולרים למניה - רחוק מהשיא של 239 דולרים למניה. הדוחות הטובים הציגו גם מעבר של החברה לרווח תפעולי של 3.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי לעומת הפסד תפעולי של שמונה מיליון דולר ברבעון המקביל, אבל אלו לא הספיקו עבור חלק מהמשקיעים שבחרו לנצל את ההזדמנות ולממש רווחים - מה שהביא לירידה יומית חדה של כ-20% בערכה של המניה.

התחרות בשוק תחליפי הבשר והפחד מדילול מניות נוסף תרמו גם הם ללחץ השלילי על המניה, אך נראה שהמנכ"ל אית'ן בראון לא מודאג מכך. "אנו מעוניינים במתחרים טובים במובן שזה מניע את הצוות שלנו", אמר. לדבריו, החדשנות היא זו שמבדלת את ביונד מיט מהמתחרות. ואכן, ביונד מיט הייתה פה לפני כולן, עשר שנים אחורה ושנתיים לפני אימפוסיבל פוד. "אנחנו מאוד אגרסיביים בארה"ב, באירופה ובאסיה, יש פה מקרה של שפל בודד", אמר בראון והוסיף כי "אנו נמשיך להיות מובילי שוק. המאמץ שלנו הוא לבנות חברת פרוטאין גדולה שתתקיים לעשורים קדימה, כך שאנחנו לא מסתכלים על החודשים הבודדים קדימה".

על עורפה של ביונד מיט שהצליחה למתג את עצמה כחלוצה בתחום נושפת תחרות לא רק מהיצרניות הקטנות, אלא גם מחברות ענק מסורתיות - מטייסון פוד ונסטלה ועד אימפוסיבל פודס שהצליחה להחדיר את ההמבורגר הצמחי שלה לרשת ברגר קינג. מנגד, מוצריה של ביונד מיט נמצאים על מדפי קמעונאיות המזון הגדולות כגון טרגט, וקנטקי פרייד צ'יקן בדקה כמה תחליפי עוף באטלנטה. בנוסף, החברה דיווחה מוקדם יותר השבוע על פיילוט נוסף עם רשת הדיינרים האמריקאית דני'ס, וגם דנקין החלה להציע נקניקיות של ביונד מיט לארוחת בוקר במנהטן עם אפשרות להרחבת הפעילות. "אם נסתכל על הצרכן הבוגר, הוא בא למותג שלנו בעיקר בגלל עניין בריאותי, ואם נסתכל על הצרכן הצעיר, הוא מגיע אלינו בגלל הדאגה לשינויי האקלים, רווחתן של חיות וגם לייפסטייל. הרעיון הוא שאנו יוצרים בשר ישירות מהצומח, לא צריך חיות בשביל זה", אמר בראון.

ובכל זאת, דווקא השותפות עליה הודיעה החברה ברבעון האחרון עם מקדונלדס העלתה חשש בקרב אנליסטים בשוק. אמנם מדובר בדריסת רגל נוספת במגרש של הגדולות, אך יש מי שמעריך כי השותפות הזו גדולה עליה וכי הסועדים לא הסתערו על המציאה עד כה.

מה הלאה? עם שווי שוק של כמעט פי חמישה מההנפקה, ביונד מיט עדיין מוערכת על סמך הבטחה לעתיד של מעבר לפרוטאינים מבוססי צמחים. ובכל זאת, נראה שהצורך הגובר בשטחי גידול של בשר והנזק הסביבתי האדיר כתוצאה מאכילת בשר מן החי צפויים לספק תמריץ נוסף שיתמוך בערוץ תחליפי הבשר, כשהמודעות לדבר הולכת וגוברת.

  • עוד באותו נושא:
  • beyond

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully