וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניסינו לייצר רשת שלישית. זה לא הצליח, וזה מצער"

שני מוזס

6.11.2019 / 9:34

ראשת רשות התחרות, מיכל הלפרין, בתגובה לפירוק סמארט פארם: "אני חושבת שהמיזוג כשלעצמו השאיר את הצרכן בשוק הטואלטיקה מרווח"

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין. צילום: איל יצהר, גלובס
מיכל הלפרין/גלובס, צילום: איל יצהר

"ניסינו לייצר כאן מהלך שיצור רשת פארם שלישית. המהלך לא הצליח - וזה מצער". כך אומרת ל"גלובס" ראשת רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, על בקשת הפירוק של רשת סמארט-פארם, שהוגשה השבוע לבית המשפט.

המהלך עליו מדברת הלפרין הוא הניסיון להקים רשת פארם חדשה, שאותו יזמה רשות התחרות באמצעות התנאים שהציבה לשופרסל, כשהתמזגה עם ניו-פארם לפני כשנתיים. אחד התנאים המרכזיים לקיום עסקת הענק היה מכירה של תשעה סניפים של ניו-פארם לגוף שיהיה רשת פארם חדשה, שתפעל לפחות 18 חודשים. את הסניפים הללו (ואחד נוסף) רכשו האחים שרון ואיציק ניסנוב, הבעלים של קבוצת הפועל תל אביב בכדורגל, שהקימו בהם בשלהי 2017 את רשת סמארט-פארם.

לדעתה של הלפרין, למרות ההתפרקות של סמארט-פארם, המיזוג בין שופרסל לניו-פארם הוא עדיין חיובי: "בגדול, כשאני מסתכלת על המיזוג של שופרסל עם ניו-פארם, המיזוג כשלעצמו טוב מבחינה תחרותית. ברשת BE (לשעבר ניו-פארם. ש"מ) מושקעים משאבים אדירים מצד שופרסל כדי לנסות להיכנס לתחום. היא התרוממה מאוד יפה, פתחה חנויות חדשות, ואנחנו כן רואים פעם ראשונה שיש 'פייט' אמיתי לסופר-פארם. פעם ראשונה שאני רואה רשת שמתחילה לפתוח סניפים במרץ, משקיעה במיתוג ובנראות שלה. במובן הזה המיזוג כשלעצמו הוא מיזוג שאני לא רק שלא מצטערת עליו, אני חושבת שטוב שאישרנו אותו".

ההתחלה הקשה של סמארט-פארם

סמארט-פארם הייתה אמורה לתת מענה לחשש של רשות התחרות (לשעבר רשות הגבלים עסקיים), מקיום חפיפה בפעילות של שופרסל וניו-פארם מבחינת מגוון המוצרים, שהן מוכרות באזורים גאוגרפיים שבהן שופרסל הייתה דומיננטית. ברשות חששו שהמיזוג עשוי לגרום למיעוט מתחרים באותם אזורים, מה שייתן לשופרסל כוח שוק חד-צדדי.

סניפי סמארט-פארם נסגרו כבר לפני חודשים ונמכרו למתחרות, שכבר הספיקו לפתוח בהן סניפים חדשים. אבל, גורלה נחתם סופית השבוע, שנתיים אחרי שהאחים ניסנוב רכשו את הרשת בתמורה לכ-11 מיליון שקל, כשלבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשת פירוק לרשת. חובות החברה עומדים על היקף דומה לסכום אותו שילמו האחים עבורה - 10.5 מיליון שקל. בשנה החולפת ניסו האחים ללא הצלחה למכור את הרשת למתחרה, אך לא היו קונים.
על כך אומרת היום הלפרין: "הסניפים שהגדרנו כסניפים שחייבים להימכר לגורם שלישי לפני המיזוג, הם סניפים באזורים גיאוגרפיים שחשבנו שתהיה פגיעה תחרותית, מאחר ששופרסל מחזיקה אותם. וזאת כי לשופרסל היו סניפים קרובים מאוד ולא רצינו ששופרסל תפעל גם תחת BE וגם תחת שופרסל באותו אזור.

"לכן הורינו באזורים הספציפיים האלה על המכירה. התעקשנו עם שופרסל ועם ניו-פארם, שכל הסניפים האלה יימכרו לקונה אחד, שירכוש אותם כמכלול. חשבנו שיכולה להיות פה הזדמנות לרשת שלישית. בדיעבד המהלך הזה לא הצליח. אנחנו משקיעים הרבה מחשבה איזה לקחים אנחנו צריכים להפיק ואיך בעתיד נעשה הליכים כאלה יותר טוב. אבל, ככלל אני חושבת שהמיזוג כשלעצמו השאיר את הצרכן בשוק הטואלטיקה מרווח".

ניסיון להקים רשת בלי בית מרקחת

האחים ניסנוב אולי היו נחושים להפוך לשחקן מצליח בענף, אבל החלום הזה נגוז בתוך חודשים ספורים, כשהתוכנית שלהם להתרחב נבלמה במהירות. הניסיון של סמארט-פארם להתרומם לא עלה יפה משלל סיבות, בהן הפריסה הגיאוגרפית הרחבה לתוכה נכנסה הרשת, שכללה סניפים מהצפון ועד לאילת.

עם זאת, נראה שהסיבה המשמעותית ביותר שהכשילה את האחים ניסנוב ואת רשת הפארם שלהם הייתה היעדר שיתוף הפעולה מצד קופות החולים - עוגן מרכזי להבאת לקוחות לסניפים.

בתי המרקחת שמבוססים על התקשרות עם קופות החולים, מהווים עוגן מרכזי ומוקד משיכה לרשתות הפארם במודל שפועלות בו סופר-פארם וניו-פארם. בניגוד לחנויות מזון, שבהן תדירות הביקורים של הצרכנים היא קבועה, רשתות הפארם מתבססות במהותן על לקוחות שמגיעים לבתי המרקחת ועל הדרך מבצעים את יתר הקניות שלהם בסניף.

בתחילת הדרך חייבה הרשות לתחרות את שופרסל להעביר לידי סמארט-פארם סניפים שבהם יש לבתי המרקחת חוזים מול קופות החולים, אולם תוקפם של אלה הסתיים בתוך עשרה חודשים והקופות פשוט לא היו מוכנות לחדש אותם.

שוק הפארם אמנם חווה התעוררות בתחרות בימים אלה, אבל עתידה נמצא בסימן שאלה.

רשת הפארם שרכשה שופרסל מתקדמת בקצב מהיר מבחינת תקציבי פתיחות הסניפים וההשקעות שהיא מבצעת. לפי ההערכה של שופרסל, BE צפויה להגיע לאיזון בתוך שלוש שנים. עם זאת, המציאות היום עדיין הפסדית ומהווה משקולת על רשת המזון. הצלחת BE אינה מובטחת גם תחת כנפיה של רשת הקמעונאות הגדולה והחזקה בישראל. ואם כך מתקשה רשת שנמצאת תחת כנפי שופרסל, אז לשחקן קטן וחלש כמו סמארט-פארם הכניסה לענף הייתה על סף הבלתי אפשרית.

במקביל, שחקנית נוספת שמוכרת מוצרי פארם עברה שינוי משמעותי. רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, רכש את השליטה בגוד-פארם, ובכך נתן לה זריקת מרץ הן מבחינת יכולת השקעה והתרחבות מהירה יותר, והן מבחינת תנאי הסחר מהם הוא נהנה ואותם הביא לרשת. הוא אף שוקל להנפיק אותה בעתיד.

עוד בוואלה!

ועד עובדי מגה: הנהלת קבוצת יינות ביתן עוקבת אחרי העובדים

לכתבה המלאה

סופר-פארם עדיין שולטת

כעת פועלות בישראל שלוש רשתות פארם ארציות, אבל באחת מהן - גוד פארם - אין נכון להיום פעילות של בית מרקחת והיא מנסה להוכיח בעל כורחה שגם למודל הזה יש הצדקה כלכלית.

סופר-פארם שולטת היום בשוק, עם מחזור מכירות של כ-5 מיליארד שקל ופריסה של קרוב ל-260 סניפים, BE מפעילה קרוב ל-85 סניפים ואילו גוד-פארם צפויה להשלים בקרוב פתיחות, שיביאו אותה ל-21 סניפים.

באופן אבסורדי, מי שביצעה השתלטות על חלק ניכר מהסניפים הריקים שהותירה אחריה סמארט-פארם היא דווקא סופר-פארם, מובילת הענף.

גם גוד-פארם נכנסה לנעלי סמארט-פארם בסניף בקריית מוצקין. אלא שגם גוד-פארם, בדומה לסמארט-פארם, נתקלה בסירוב של קופות החולים להמשיך את ההתקשרות עם בית המרקחת.

זו למשל התשובה שהחזירה מכבי לגוד-פארם בנוגע להמשך הפעלת בית המרקחת בסניף שרכשה: "למכבי שירותי בריאות בתי מרקחת, השייכים לרשת 'מכבי פארם' מקבוצת מכבי, בתי מרקחת פרטיים ורשתות, הקשורים עמה בכל רחבי הארץ", על כן, כותבת מכבי, "ההתקשרות של מכבי שירותי בריאות עם בתי מרקחת פרטיים נעשית, בין היתר, על בסיס בדיקה מקיפה של צורכי מכבי באותה עת". בהתאם לכך, כותבת מכבי, "נערכה בדיקה והוחלט כי בנסיבות הקיימות אין למכבי שירותי בריאות צורך להתקשר בהסכם עם בית המרקחת הנדון", ומסכמת: "אנו מאחלים לכם הצלחה".

מכתב דומה הגיע גם מצידה של קופת חולים כללית: "הכללית, בשונה מקופות אחרות, מפעילה בתי מרקחת כחלק אורגני בתוך המרפאות בקהילה וההתקשרויות בשיטת הקונסיגנציה (שיטת המכירה לבתי המרקחת בענף - ש.מ) מועטות. לצערי, עקב מדיניות הכללית, אין אנו מרחיבים בשלב זה את ההתקשרות למכירת תרופות בקונסיגנציה". כך, נוצר מצב, שהחלטת קופות החולים הביאה בפועל לסגירתו של בית מרקחת שפעל שנים בקריית מוצקין.

מי יטפל בקופות חולים?

כאן, לפי הלפרין, קצרה ידה מלהושיע: "כשאנחנו דרשנו את המכירה של הסניפים כתנאי למיזוג, אנחנו חייבנו את שופרסל וניו-פארם להעביר למי שירכוש את הסניפים את החוזים שיש לסניפים אלה עם קופות החולים. אילצנו את ניו-פארם להביא הסכמות של קופות החולים להעברת החוזים הזאת, כדי שלפחות תהיה נקודת פתיחה טובה של סמארט-פארם בזמן כנסיתה לשוק. כשההסכמים הגיעו לתקופת סיומם, קופות החולים לא רצו לחדש אותם. סברנו שאין לנו סמכות בחוק לאלץ את קופות החולים להתקשר עם סמארט-פארם בהסכם ולהגיד להן - 'אנחנו מאלצים אתכם לעשות הסכם עם בית מרקחת שאתם לא רוצים לעשות איתו הסכם'".

בפועל, הקופות מונעות מהשוק להיפתח בצורה אמיתית לתחרות?

"אני מסכימה עם האמירה זו, והמצב עוד אפילו יותר בעייתי: בבתי המרקחת של קופות החולים הן פטורות ממע"מ. אלה תנאי מגרש לא שווים ולא לגמרי הוגנים. הקופות נהנות מיתרון תחרותי מול בתי מרקחת אחרים כי להם יש פטור ממע"מ. כשאני מסתכלת על שוק בתי המרקחת, זהו שוק שמתנהל בתנאים לא שווים.

"אנחנו דורשים מגוד-פארם או סמארט-פארם להילחם בבתי המרקחת של הקופות כשהם צריכים לגבות מע"מ, והם מוכרים מוצרים חופפים. כשאת נכנסת לבית מרקחת של כללית ומכבי, זה לא רק תרופות, זה גם קרם הגנה, קרם לחות, ומשחת שיניים. הגיע הזמן לבדוק מה ההשלכות של ההקלה הזאת לקופות החולים על התחרות בבתי המרקחת ובפארמים".

כך או כך, נראה כי מצב התחרות בשוק הפארם טרם הגיע לנקודת איזון, כשהמאבקים על נתחי השוק רק החלו. התחרות עד כה גבוהה משהייתה עד לפני מספר שנים, אז הייתה התמודדה סופר-פארם, כשלצדה הרבה בתי מרקחת פרטיים (שמתקשים לשרוד לבד), מול רשת ניו-פארם, שלא נהנתה מגב משמעותי של שופרסל, אלא מגב שברירי בהרבה בדמות המשביר של רמי שביט, וללא גוד-פארם - שכיום עדיין קטנה אך מביאה עמה את רמי לוי, שלא חושש מלהיאבק בגדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully