וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם מודיעים, אחר כך מפטרים: ההתנהלות במשק חייבת שינוי (דעה)

רוני רז

14.11.2019 / 12:36

בסלקום וביינות ביתן הודיעו לאחרונה כי בכוונתם לצמצם, מה שמדיר שינה מעיניהם של אלפי עובדים. הגיע הזמן לשתף את העובדים בהחלטות כדי להביא לתוצאות הטובות ביותר לשני הצדדים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אסף דרורי

לאחרונה פורסם בכלי התקשורת כי הנהלת סלקום" החליטה על קיצוץ של עשרה אחוזים בתשלומיה לספקים, וזאת עקב מצבה הפיננסי והמשבר בשוק התקשורת. גם בעלי יינות ביתן הודיע בימים האחרונים על רצונו בסגירת ומכירת סניפים בשל מצבה הכלכלי הרעוע של הרשת.

מבלי להיכנס להיתכנות המהלכים ויעילותם הכלכלית של שני אירועים אלו, הרי שהם מטילים זרקור על תופעה שכיחה ומקוממת בקרב הנהלות רבות. ליתר דיוק, סדר פעולות לקוי ולא אחראי. קודם מודיעים על פיטורים המוניים של עובדים ורק אחר כך מתחילים לבדוק היכן אפשר לקצץ ולחסוך. קודם מדירים את שנתם של אלפי עובדים מקצועיים ומסורים באמצעות חרב פיטורים ורק אז נזכרים בצעדי התייעלות נוספים.

אסיפת ההסברה של עובדי סלקום. אגף הדוברות בהסתדרות, אתר רשמי
אפשר גם אחרת. עובדי סלקום באסיפת הסברה/אתר רשמי, אגף הדוברות בהסתדרות

העובדה כי מאז פרוץ המחאה החברתית ב-2011 בחרו עשרות אלפי עובדים בענפי הביטוח, הסלולר, האשראי, הפיננסים ועוד, להתאגד, נבעה מתסכול ומזעם רב שהצטבר בקרב העובדים כלפי ההתנהלות של הנהלות רבות. מעבר לחתימה של הסכמים קיבוצים במגוון ענפים אשר שיפרו בצורה ניכרת את תנאי ההעסקה והביטחון התעסוקתי, אותה מחאה נשאה עימה גם גל של בשורה חדשה וחשובה, שהנהלות רבות בישראל עדיין מתקשות להפנים.

אחת מהנגזרות פורצות הדרך של המודל הגרמני המפורסם המבוסס על מועצת עובדים היא הזכות של אותם עובדים גם להשפיע על דרכי הניהול של החברה בכל הנוגע לתנאי העסקתם, זכויותיהם וההטבות המגיעות להם. לא דרך מגאפונים וצמיגים בוערים, אלא בחדר הישיבות של ההנהלה. באמצעי זה גם שמורה להם היכולת להשפיע על דרכה ועתידה של החברה. כן, נכון, העובדים הם חלק אינטגרלי מהנהלת החברה, ולא אחת קיבלו מועצות העובדים בגרמניה החלטה על קיצוץ בשכר או בחינה של מספר אסטרטגיות, כדי להימנע מפיטורין.

בלי להתייחס לנתון העגום כי בישראל מספר העובדים המאוגדים נמוך משמעותית מגרמניה, הרי שהמציאות התעסוקתית בישראל מחייבת את ניפוץ הקונספציה ואת תרגומם ועיצובם של מונחי העבר לתקופה שבה אנו חיים. ההנהלות צריכות להפנים כי קיים מודל חדש ביחסי-העבודה בפירמות. מודל שבנוי בין היתר על שחקן חדש ומקצועי במגרש בדמותו של ועד עובדים דינמי וגמיש המכיר היטב את צרכי השוק ויש בכוחו לתרום לייצוב החברה הנמצאת במשבר. ככל שיבינו זאת מהר יותר, כך ייטב לשני הצדדים.

מבול התאגדויות העובדים בישראל יכול להוות את יריית הפתיחה למהלך זה, כדי שבעתיד הנראה לעין המודל הגרמני יפרוץ את דפי העיתונות הכלכלית, ויקרום עור וגידים גם אצלנו במשק.

הכותב הוא רוני רז - יו"ר ועד עובדי כלל ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully