וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטעה צרכנים": הרשות להגנת הצרכן קונסת את ג'רוזלם פוסט

מיכל רז-חיימוביץ'

19.11.2019 / 11:36

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של כ-400 אלף שקל. הסתירה מצרכנים את תנאי הביטול של קורס אנגלית

בניין ג'רוזלם פוסט בירושלים. צילום: איל יצהר, גלובס, גלובס
בניין ג'רוזלם פוסט בירושלים/גלובס, צילום: איל יצהר, גלובס

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של כ-400 אלף שקל. טענת הרשות היא שהחברה הטעתה צרכנים בכל לאפשרויות ביטול של קורס אנגלית שרכשו. הקנס המקורי, שעמד על 495 אלף שקל, הופחת ב-20% ל-396 אלף שקל משום שלחברה אין הפרות קודמות. החוק מאפשר לחברה לטעון כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי ולעניין סכומו בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות תלונות שהתקבלו ברשות. מהחקירה עלה כי ג'רוזלם פוסט הציעה לצרכנים את שירות ה"לייט טוק" - קורס אימון טלפוני בשפה האנגלית כשירות שנמכר בחבילות, בעלות של אלפי שקלים. כל חבילה כוללת מספר שיעורים הפרוסים על פני תקופה שנקבעת מראש. טענת הרשות להגנת הצרכן היא שבעת שיחת המכירה, לא הוצגו לצרכנים תנאי הביטול. עוד נטען כי רק כאשר הצרכן שאל מה מדיניות החברה לגבי ביטול, נאמר לו כי ניתן לבטל את העסקה בכל עת. הפרט ה"שולי" שלא צוין בפניו היה שביטול כרוך בקנס. רק כאשר הצרכנים קיבלו את חוזה ההתקשרות במייל, אחרי שמסרו את פרטי כרטיס האשראי שלהם - התבררו פרטי העסקה שאליהם לא נחשפו מראש לרבות דמי ביטול. כך למשל אחד החוזים הציג תמונה לפיה דמי ביטול יחושבו באופן מדורג. לדוגמה, בקורס של 4 חודשים - אם מבטלים בחודש הראשון מאז ההסכם, משלמים 30% דמי ביטול, אם במהלך החודש השני - 50%, ואם מהחודש השלישי ואילך - 100% דמי ביטול מעלות הקורס (כלומר אי אפשר לבטל).

הנושא שעולה מהמקרה הזה מוכר היטב לרבים מהצרכנים שנתקלים בחומה בצורה מצד בתי עסק, העוסקים בהכשרות ובלימודים, בבואם לבטל מסלול שרכשו ושילמו עליו מראש. ההמלצה היא לבקש לעיין בחוזה ההתקשרות לפני ביצוע העסקה ולא אחריה, כאשר הנסיבות מלמדות שהצרכנים לא יכולים להסתמך על מה שנאמר להם מאנשי המכירות, שבעיקר להוטים לסגור עסקה. שקיפות היא ערך עליון ביחסים מול הצרכן ולא במקרה היא גם מעוגנת בחוק, שקובע שעל העוסקים להציג את תמונה מלאה הכוללת פרטים מהותיים על העסקה מראש.

סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, אניטה יצחק, אף ציינה לאור המקרה המתואר כי "מדובר במקרה שבו חברה מסתירה ומטעה את הצרכנים בנוגע לתנאי הביטול. עם קבלת סיכום העסקה מהחברה גילו הצרכנים תנאי העסקה שונים ממה שהוצג בפניהם, ואפשר שחלק מהצרכנים היו בוחרים שלא להתקשר עם החברה לו ידעו בברור את כל תנאי העסקה כולל תנאי הביטול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully