וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרג'יאן תמכור לתחנת אלון תבור גז טבעי בכמיליארד דולר על פני 15 שנים

קובי ישעיהו

21.11.2019 / 10:48

השלמת ההסכם מותנית בהשלמת עסקת רכישת אתר אלון תבור ע"י קבוצת MRC מידי חברת החשמל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
גז טבעי/ניב אהרונסון

חברת אנרג'יאן , המחזיקה בבעלות על מאגרי הגז הטבעי כריש ותנין, תמכור גז לתחנת אלון תבור בהיקף של 0.5 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה למשך 15 שנים, ובסך הכול כמות של כ-8 BCM. היקף החוזה שעליו דיווחו החברות המעורבות במיזם מוערך בכמיליארד דולר בסך הכל.

במסגרת ההסכם נקבעה רצפה למחיר הגז הטבעי, אשר יהיה צמוד למדד ייצור החשמל. השלמת ההסכם מותנית בהשלמת עסקת רכישת אתר אלון תבור.

את תחנת החשמל אלון תבור רכשה קבוצת MRC מידי חברת החשמל ביולי האחרון, בכ-1.9 מיליארד שקל. העסקה, כאמור, עדיין לא הושלמה. MRC כוללת את חברת מבטח שמיר של מאיר שמיר, המחזיקה 35% ממנה, חברת רפק אנרגיה הנמצאת בשליטת רפק הבורסאית וקרן התשתיות ג'נריישן קפיטל (בחלקים שווים) המחזיקה ב-31%, וחברת צ'יינה הרבור הסינית המחזיקה ביתרת המניות.

כיום פועל אתר אלון תבור בשיטת מחזור משולב בתפוקה של כ-380 מגוואט לשעה (החוזה עם אנרג'יאן הוא לאספקה של גז טבעי להפקת 363 מגוואט). MRC תוכל, לאחר השלמת העסקה, להגדיל את הספק התחנה הקיימת מ-380 ל-430 מגוואט ולהקים תחנת כוח נוספת בהספק 230 מגוואט למכירת חשמל בשעות השיא.

בנוסף הובטח לקבוצה כי תוכל לרכוש ללא מכרז שטח קרקע צמוד שעליו ניתן יהיה להקים תחנה שלישית, בהספק 000-400 מגוואט כך שבסך הכול ניתן יהיה להגדיל את היקף ייצור החשמל באתר למעל 1,000 מגאווט, שהם כ-7% מכושר ייצור החשמל בישראל.

שמיר, מאנשי העסקים הבולטים בארץ, נכנס לתחום ייצור החשמל בדצמבר 2018, כשהשקיע בחברת קסם אנרגיה היוזמת הקמת תחנת כוח בהספק של 450 מגאווט על שטח של קיבוץ גבעת השלושה ליד מחלף קסם.

קרן ג'נריישן קפיטל הוקמה בתחילת 2018 על-ידי ארז בלשה ויוסי זינגר בשותפות עם קבוצת ויולה. הקרן מתמקדת בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה: חשמל, גז טבעי, תחבורה, סביבה, מים, בינוי זכייני ועוד. הקרן הצטרפה לבורסה בפברואר השנה עם גיוס של כ-50 מיליון שקל ומאז ביצעה עוד מספר גיוסים, האחרון שבהם לפני כחודשיים, בהיקף של כ-520 מיליון שקל.

מניית מבטח שמיר רושמת היום ירידה של כ-2%, רפק נסחרה בעלייה קלה ומניית ג'נריישן קפיטל רושמת עלייה של כ-2%. אנרג'יאן נסחרת בעלייה של 1.5%.

מכירת אלון תבור היא הראשונה מבין חמש תחנות כוח שחברת החשמל התחייבה למכור במסגרת ההסכם לרפורמה בחברה מיולי אשתקד, בקצב של תחנת כוח אחת בכל שנה. במסגרת ההסכם נקבע כי עובדי חברת החשמל יקבלו תוספת של 1,700 שקל לפנסיה - בכפוף לעמידה באבני הדרך של מכירת התחנות. מכירת התחנה באלון תבור תבטיח לעובדי החברה 150 שקל מתוך התוספת, והסכום כולו יובטח רק לאחר שתימכר התחנה האחרונה, אשכול באשדוד. תחנת הכוח הבאה שתצא למכרז היא בנאות חובב.

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully